Social media i SEO/SEM: dlaczego muszą działać razem?
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że media społecznościowe i marketing w wyszukiwarkach nie pasują do siebie. A to błąd, bo według badań MDG Advertising idealnie uzupełniają się w wielu segmentach - uważa Marcin Kowalik z Zieltraffic.
Zarówno social media marketing, jak i działania w wyszukiwarkach mają swoje słabe i mocne strony. Według MDG Advertising do zalet SEO/SEM należy zaliczyć efektywność w pozyskiwaniu leadów - i to zarówno w przypadku firm z sektora B2B, jak i B2C. Ten fakt argumentuje się tym, iż dzięki synergicznym działaniom w wyszukiwarce można uzyskać wysokojakościowe rezultaty. Szczególnie uwydatnia to ostatnie badanie pracowników Google’a, z którego wynika, iż ma to miejsce wyłącznie w przypadku połączenia sił pomiędzy SEO a SEM. Natomiast słabą stroną marketingu w wyszukiwarkach jest budowanie świadomości istnienia marki/ podmiotu. Jest to, zdaniem MDG Advertising, domena działań prowadzonych w mediach społecznościowych.
>>> Reklama w wyszukiwarkach: ilość czy jakość?
W przypadku promowania lokalnego biznesu (np. restauracji czy baru) przede wszystkim należy stawiać na działania SEO/SEM. W poszukiwaniu informacji o usłudze czy produkcie 89 proc. konsumentów korzysta bowiem z wyszukiwarek, co potwierdza raport „2012 Digital Influence Index”. Ostatnim elementem wziętym pod uwagę w tym porównaniu przygotowanym przez MDG Advertising to kwestia interaktywności. Na tym polu wygrywają media społecznościowe, a to ze względu na ich naturę. Traktuje się je jako kanał do dwustronnej komunikacji służący do rozwijania relacji z odbiorcami. Może to przybrać formę zbierania opinii na temat określonej usługi oraz przyczynić się do jej usprawnienia. Ponadto media społecznościowe to rozrywka. Trudno więc, aby w ich funkcjonowaniu zabrakło interakcji.
O tym jak oba kanały są dla siebie ważne świadczy fakt, że aż 50 proc. marketerów oceniło, iż ich działania w social media mają wpływ na działania w obszarze SEM.
Doświadczenia z ostatnich lat z marketingiem i sprzedażą w social media już nauczyły reklamodawców, że nie każdy produkt czy usługa może być z sukcesem dzięki reklamie w internetowych społecznościach. O ile chętnie chwalimy się faktem, że przeczytaliśmy nową książkę, o tyle mniej chętnie opublikujemy na Facebooku to, że musieliśmy wziąć kredyt gotówkowy. Z pomocą przychodzą wtedy niezawodne SEO i SEM. Z drugiej jednak strony można zaobserwować przenikanie się świata mediów społecznościowych z wyszukiwarkami i odwrotnie.
Marcin Kowalik, business development manager firmy Zieltraffic
Dołącz do dyskusji: Social media i SEO/SEM: dlaczego muszą działać razem?