Skargi na zbyt głośną reklamę telewizyjną
Do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Rzecznika Praw Obywatelskich napływają skargi na zbyt głośną i natarczywą reklamę w telewizji
Do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Rzecznika Praw Obywatelskich napływają skargi na zbyt głośną i natarczywą reklamę w telewizji. Przewodnicząca KRRiT powołując się na wyjaśnienia nadawców napisała, że telewizje nie mogą ingerować w nagraną ścieżkę dźwiękową, ani odmawiać emisji reklam. (więcej poniżej)
|
Trociuk wystosował przed miesiącem list do przewodniczącej Krajowej Rady "w związku ze skargami telewidzów na celowe, nagłe zwiększenie natężenia dźwięków przez nadawców telewizyjnych w trakcie emisji reklam".
KRRiT już wcześniej poprosiła nadawców o wyjaśnienie tego zjawiska. Z przekazanych informacji wynika, że "nadawca nie zawsze ma możliwość samodzielnego dokonania korekty natężenia dźwięku. Znormalizowanie dźwięku w reklamie w niektórych przypadkach spowodowałoby niedopuszczalny wzrost szumów" - napisała przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Zastępca rzecznika praw obywatelskich sugerował, by zbyt głośną i natarczywą reklamę ograniczyć zakazem podnoszenia głośności przez nadawców emitujących reklamy. "Należałoby to uznać za reklamę zbyt natarczywą, zwłaszcza, iż część reklamodawców stosuje specjalną obróbkę dźwięku" - napisał Trociuk.
Przewodnicząca KRRiT, powołując się na wyjaśnienia nadawców podała, że większość reklam nagrywana jest ze stałym poziomem głośności. "W reklamach wszystkie dźwięki są mniej więcej jednakowo głośne, co w efekcie daje wrażenie większego hałasu. Dostępne elektromechaniczne mierniki natężenia nie potrafią zmierzyć poziomu dźwięku tak, aby odzwierciedlać wrażliwość ludzkiego słuchu" - napisała Danuta Waniek.
Z kolei w godzinach wieczornych i nocnych - jak wyjaśnili nadawcy Krajowej Radzie - zdarza się, że przerwa reklamowa następuje przed lub po cichej scenie "nastrojowej". Pojawia się więc wrażenie, że jest głośniejsza.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie ma prawnych możliwości ograniczania działalności twórców i producentów reklam - napisała Waniek.
Dołącz do dyskusji: Skargi na zbyt głośną reklamę telewizyjną