Samsung, Huawei i Apple z najpopularniejszymi smartfonami w Polsce, mają 75 proc. udziałów w rynku
37 procent Polaków korzysta ze smartfonów produkowanych przez Samsunga - wynika z badań firmy marketingowej Spicy Mobile. Na naszym rynku dominują trzy marki: Samsung, Huawei i Apple. Ich łączny udział wynosi 75 procent.
Firma Spicy Mobile opublikowała wyniki badania najpopularniejszych smartfonów w Polsce. Jak podkreślają autorzy sondażu rynek smartfonów jest niezwykle konkurencyjny. Co roku niemal wszyscy producenci prezentują nowe flagowe urządzenia.
Według najnowszego raportu IDC, w 2020 r. w Polsce do sklepów trafiło 8,53 mln smartfonów o łącznej wartości nieco ponad 9 mld zł. Czy wyniki sprzedaży przekładają się na faktyczną popularność? Agencja Spicy Mobile, dzięki wynikom pasywnego pomiaru aktywności na urządzeniach mobilnych sprawdziła, z jakich urządzeń korzystają Polacy. W przygotowanym zestawieniu najpopularniejszych smartfonów próżno szukać flagowych modeli. Zamiast nich w kieszeniach Polaków znajdują się smartfony ze średniej półki cenowej, które swoją premierę miały kilka lat temu.
Samsung: 37 proc. udział w polskim rynku
Jak wynika z badania Spicy Mobile koreański producent jest niekwestionowanym liderem rankingu z 37 proc. udziałem w rynku.
Najpopularniejsze modele tej marki to mieszczące się w średniej półce cenowej Samsung Galaxy J5, Samsung Galaxy A5 2017 i Samsung Galaxy J3 2017. Zdaniem analityków najnowsze dane dotyczące sprzedaży nie są jednak dla Samsunga optymistyczne. Firma odnotowała spadki zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości sprzedaży (według raportu IDC wyniosły one odpowiednio -44,8 i -49,4 proc.).
Huawei: 19 proc. udziałów w polskim rynku
Zgodnie z reportem największą popularnością wśród smartfonów marki Huawei cieszy się Huawei Mate 10 Lite. Ten model ze średniej półki zadebiutował na rynku w 2017 r. wraz z flagowcem Huawei Mate 10 Pro. Na drugim miejscu uplasował się mający swoją premierę rok później Huawei P20 Lite, na trzecim dość stary model – Huawei P8 Lite – smartfon ze średniej półki, wypuszczony na polski rynek przez chińskiego producenta w 2015 r.
- Najbliższy okres będzie dość interesujący na rynku smartfonów - podkreśla w komentarzu do badania Tomasz Kąkol ze Spicy Mobile. - Zainteresowanie smartfonami Huaweia spada ze względu na odcięcie od usług Google. Być może część tego tortu pokryje niezależny już od chińskiego giganta Honor. Nowe smartfony tej marki, w przeciwieństwie do Huaweia, będą miały dostęp do sklepu Google Play oraz innych aplikacji i usług Google'a.
iPhone’y z 19 proc. udziału
Według badania Spicy Mobile udział marki Apple w Polsce na rynków smartfonów jest równy Huawei. 97 proc. urządzeń producenta to smartfony, tablety stanowią jedynie 3 proc.
Jak podkreślono w raporcie niestety – ze względów metodologicznych – nie ma możliwości określenia, które konkretnie modele „z jabłuszkiem” posiadają Polacy. Jak wynika z najnowszego raportu IDC, Apple pozostaje liderem rynku pod względem wartości sprzedaży. Wartość iPhone'ów dostarczonych w 2020 r. na polski rynek stanowiła 26,2 proc. całości. Xiaomi w tym zestawieniu znalazło się na drugim miejscu (23,4 proc.), a podium zamyka Samsung (21,6 proc.).
Xiaomi: 8 proc. udziału w polskim rynku
Według Spicy Mobile smartfony Xiaomi cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością. Według analityków IDC, ten chiński producent stał się w 2020 r. nowym liderem sprzedaży na poziomie 2,63 mln urządzeń dostarczonych do sklepów (udział w rynku 30,8 proc.), dystansując Samsunga (21,8 proc.) i Huaweia (16,1 proc.).
Jak wynika z danych Spicy Mobile, ze smartfonów marki Xiaomi korzysta 8 proc. użytkowników urządzeń mobilnych. Najbardziej popularne modele należą do niskobudżetowej linii Redmi. Są wśród nich Xiaomi Redmi 4, Xiaomi Redmi Note 7 oraz Xiaomi Redmi Note 4.
LG: 5 proc. udziału w polskim rynku
Aktualnie ze smartfonów LG korzysta 5 proc. użytkowników. Do najbardziej popularnych modeli należą LG K10, LG K8 oraz LG G6. W kwietniu LG potwierdziło, że wycofuje się z branży smartfonów i zamierza skupić się na innych aspektach działalności.
Według analityków na tej decyzji mogą skorzystać przede wszystkim Apple oraz Samsung.
Sony, Honor, Motorola oraz Lenovo: 2 proc. udziału w polskim rynku
Sony, Honor, Motorola oraz Lenovo to marki telefonów, z których korzysta około 2 proc. użytkowników urządzeń mobilnych. Do popularnych modeli Sony na naszym rynku należą Sony Xperia XA1, Sony Xperia L1 oraz Sony Xperia E5.
Ponad połowa użytkowników smartfonów marki Honor korzysta z modelu Honor Mate 20 Lite (56%), daleko w tyle są Honor 8X i Honor 8.
W przypadku Motoroli, często używane modele to Motorola Moto G5, Motorola One oraz Motorola Moto E5 Plus.
Jeśli chodzi o Lenovo – jak wynika z danych Spicy Mobile – do gustu Polakom przypadł przede wszystkim smartfon Lenovo K6 Note, na kolejnych miejscach na podium znalazły się Lenovo A60 oraz Lenovo C2.
HTC: 1 proc. udziału w polskim rynku
Ranking Spicy Mobile zamyka tajwański producent smartfonów HTC z 1 proc. udziałem w rynku. Ponad połowa użytkowników telefonów tej marki korzysta z modelu HTC Desire (52 proc.). W zestawieniu pojawiły się również HTC One oraz HTC U11.
Dołącz do dyskusji: Samsung, Huawei i Apple z najpopularniejszymi smartfonami w Polsce, mają 75 proc. udziałów w rynku