„Rzeczpospolita” i „Dziennik Bałtycki” na czele sprzedaży e-wydań
W lipcu br. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”, która wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych na pierwsze miejsce awansował „Dziennik Bałtycki”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w lipcu 2015 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 9 525 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 32,03 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu. W lipcu 2014 roku dziennik ten był drugi.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Natomiast na drugą pozycję w badanym okresie spadł „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 9 380 egz., jednak o 6,14 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 11,94 proc. do 2 597 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 60,45 proc. do 229 egz., osiągnęła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Spadła ona z miejsca szóstego na siódme.
W lipcu 2015 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego miesiąca 2014 roku zmalał o 15,10 proc. i wyniósł 759 egz.
ZKDP | lipiec | |||
Wirtualnemedia.pl | 2015 | 2014 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Rzeczpospolita | 9 525 | 55 048 | 7 214 | 54 876 |
Dziennik Gazeta Prawna | 9 380 | 40 064 | 8 837 | 44 894 |
Puls Biznesu | 2 597 | 10 379 | 2 320 | 10 671 |
Gazeta Wyborcza | 2 227 | 152 873 | 1 990 | 156 610 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 821 | 4 831 | 1 587 | 4 507 |
Przegląd Sportowy | 381 | 34 746 | 421 | 35 170 |
Gazeta Polska Codziennie | 229 | 18 074 | 579 | 20 125 |
Fakt Gazeta Codzienna | 212 | 297 254 | 246 | 312 940 |
Super Express | 0 | 141 505 | 0 | 147 547 |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w lipcu 2015 roku należała do „Dziennika Bałtyckiego” (Polska Press Grupa), który rok wcześniej był ósmy. Jego wynik wyniósł 568 egz., po wzroście o 289,04 proc. - największym w zestawieniu.
Z piętnastego na drugie miejsce awansowała „Gazeta Pomorska” (Polska Press Grupa). Jej średnia sprzedaż ogółem w analizowanym okresie wyniosła 319 egz., po wzroście wynoszącym 49,77 proc.
Na podium znalazł się jeszcze „Głos Wielkopolski” (Polska Press Grupa), którego średni wynik e-wydań zwiększył się o 26,09 proc. do 290 egz.
Zaś największy spadek odnotował „Dziennik Zachodni” (również Polska Press Grupa), który w rankingu spadł z miejsca czwartego na szesnaste. Średni wynik tej gazety zmalał bowiem o 69,33 proc. i ostatecznie wyniósł 69 egz.
ZKDP | lipiec | |||
Wirtualnemedia.pl | 2015 | 2014 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Bałtycki | 568 | 25 034 | 146 | 24 599 |
Gazeta Pomorska | 319 | 39 888 | 213 | 42 335 |
Polska Głos Wielkopolski | 290 | 28 487 | 230 | 29 894 |
Echo Dnia | 288 | 17 661 | 160 | 17 925 |
Gazeta Lubuska | 257 | 18 824 | 148 | 20 407 |
Polska Gazeta Wrocławska | 174 | 15 635 | 401 | 16 532 |
Nowa Trybuna Opolska | 155 | 13 704 | 101 | 15 311 |
Dziennik Polski | 135 | 17 830 | 122 | 19 142 |
Polska Gazeta Krakowska | 124 | 15 949 | 242 | 16 856 |
Express Bydgoski | 118 | 10 571 | 65 | 10 848 |
Polska Dziennik Łódzki | 101 | 21 555 | 85 | 22 481 |
Nowości - Dziennik Toruński | 92 | 12 277 | 41 | 12 980 |
Gazeta Codzienna Nowiny | 90 | 14 510 | 29 | 16 298 |
Głos - Dziennik Pomorza | 80 | 21 549 | 137 | 22 881 |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 73 | 14 906 | 23 | 15 829 |
Polska Dziennik Zachodni | 69 | 38 238 | 225 | 40 930 |
Polska Metropolia Warszawska | 69 | 3 509 | 38 | 3 861 |
Express Ilustrowany | 66 | 27 844 | 64 | 27 647 |
Kurier Szczeciński | 54 | 10 911 | 42 | 11 361 |
Kurier Poranny | 35 | 5 143 | 35 | 6 053 |
Polska Kurier Lubelski | 33 | 4 160 | 33 | 3 968 |
Gazeta Współczesna | 26 | 6 007 | 27 | 6 663 |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Dziennik Bałtycki” na czele sprzedaży e-wydań