Rynek smartfonów w 2019 r. minimalnie w dół. Xiaomi w górę, Huawei wyprzedził Apple
Globalna sprzedaż smartfonów w IV kwartale 2019 roku zmalała o 0,4 proc., a w całym 2019 roku o 1 proc. Jedynym producentem z czołówki, któremu w obu przypadkach udało się odnotować wzrosty, było Xiaomi - wynika z danych firmy badawczej Gartner.
W IV kwartale 2019 roku globalna sprzedaż smartfonów sięgnęła 406,6 mln sztuk i była o 0,4 proc. mniejsza w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej (408,5 mln). Najwięcej smartfonów sprzedano w Chinach (390,8 mln), a drugie miejsce Stanom Zjednoczonym odebrały Indie (151,9 mln).
Samsung, pomimo spadku sprzedaży rok do roku o 0,5 proc., z 70,8 mln do 70,4 mln smartfonów, utrzymał udział w rynku na poziomie 17,3 proc. i obronił pozycję lidera.
Z TOP 5 tylko Apple i Xiaomi osiągnęły wzrost sprzedaży. Koncern z Cupertino mocno zbliżył się do Samsunga, tracąc do niego pod względem rynkowego udziału jedynie 0,2 pkt. proc. Po czterech kwartałach z rzędu zakończonych spadkami, sprzedaż iPhone'ów (69,6 mln) wróciła na ścieżkę wzrostu (+7,8 proc.). Według analityków Gartnera, do większego popytu na urządzenia Apple przyczyniła się nieznaczna obniżka cen serii iPhone 11 (w porównaniu z iPhonem XR) oraz modeli wcześniejszych generacji iPhone'ów. Szczególnie dobrze Apple poradziło sobie w Chinach, gdzie zanotowało 39-proc. wzrost sprzedaży, a także w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Brazylii i Indiach.
Z kolei Xiaomi, dzięki wzrostowi o 16,5 proc., do 32,4 mln sprzedanych smartfonów, wyprzedziło lokalnego rywala Oppo (30,5 mln). Udziały w rynku obu firm to odpowiednio 8 proc. i 7,5 proc. Jedną z przyczyn wzrostu Xiaomi była cena i wydajność smartfonów marki Redmi oraz szczególnie dobre wyniki w regionie Azji i Pacyfiku. Analitycy Gartnera podkreślają, że epidemia wirusa COVID-19 w Chinach stanowi wyzwanie dla sprzedawców detalicznych, takich jak Oppo czy Vivo, ale stwarza szansę dla Xiaomi, które objęło strategię rozwoju kanałów online.
Na trzecim miejscu znalazł się kolejny producent z Chin - Huawei, który odnotował spadek sprzedaży rok do roku (z 60,4 mln do 58,3 mln) i udziału w rynku (z 14,8 proc. do 14,3 proc.)
W całym 2019 roku na świecie sprzedano 1,54 mld smartfonów - o 1 proc. mniej niż w roku 2018 (1,56 mld).
Tutaj Samsung także utrzymał się na prowadzeniu, przy czym zwiększył sprzedaż swoich smartfonów o 0,4 proc., z 295 mln do 296,2 mln sztuk, a przy okazji udział w rynku - z 19 proc. do 19,2 proc.
Drugie miejsce zajęło Huawei, notując najszybsze w TOP 5 tempo wzrostu - o 18,6 proc., z 202,9 mln do 240,6 mln sprzedanych smartfonów. Dzięki temu rynkowy udział tego producenta zwiększył się z 13 proc. do 15,6 proc.
W czołówce wzrostem może pochwalić się jeszcze sklasyfikowane na czwartej pozycji Xiaomi. Sprzedaż urządzeń tej firmy wzrosła ze 122,4 mln do 126 mln sztuk, a udział w rynku - z 7,9 proc. do 8,2 proc.
Trzecie miejsce zajęło Apple, z wyraźnym spadkiem sprzedaży iPhone'ów (z 209 mln do 193,5 mln) i rynkowego udziału (z 13,4 proc. do 12,6 proc.). Top 5 zamyka Oppo, z wynikiem bardzo zbliżonym do odnotowanego w roku 2018.
- Patrząc w przyszłość, pomimo że w I kwartale 2020 r. epidemia wirusa COVID-19 wpłynie negatywnie na popyt na smartfony w Chinach, nie spodziewamy się w tym okresie spadku na rynku międzynarodowym - powiedziała Annette Zimmermann, research vice president w firmie Gartner.
Dołącz do dyskusji: Rynek smartfonów w 2019 r. minimalnie w dół. Xiaomi w górę, Huawei wyprzedził Apple