Rynek reklamy wzrośnie o 11,3% w 2008 r.
Polski rynek reklamowy może wzrosnąć w 2008 r. o 11,3% do 7,519 mldzł, ocenia CR Media Consulting w "Ad Media Raport". Według CRMC w2007 r. rynek reklamowy wzrósł o 17,8% do 6,757 mld zł.
Czwarty kwartał był okresem najbardziej dynamicznego wzrostuwydatków reklamowych. Tradycyjnie najlepszy dla mediów okresprzyniósł im w 2007 roku 2,2 mld złotych czyli niemal 1/3przychodów reklamowych uzyskanych w całym roku.
Największe przychody uzyskali nadawcy telewizyjni, którychwpływy zwiększyły się w roku ubiegłym o 16%, co stanowi największywzrost od czasów kryzysu rynku reklamy na przełomie wieku. Dynamikawpływów reklamowych telewizji w 2007 roku znacznie przyspieszyła wstosunku do dwóch poprzednich lat i miała miejsce w sytuacjiznacznej przewagi popytu nad podażą czasu reklamowego.
Brak możliwości zakupu oczekiwanej przez reklamodawców ilościczasu w telewizji spowodował, iz niewykorzystane nadwyżki budżetówreklamowych zostały skierowane do innych mediów. Zjawisko to bardzonasiliło się w czwartym kwartale i najsilniej poprawiło wynikisprzedaży nadawców radiowych, których przychody reklamowe wzrosły wtym okresie o ponad 18%. Również w przypadku prasy dynamikaprzychodów reklamowych była najwyższa w ostatnich trzech miesiącachroku i przekroczyła 8%. W skali całego roku oba te media rozwijałysię wolniej niż średnia rynkowa - reklama w prasie wzrosła o 5% a wradio - 9%.
Zdecydowanie najszybsze tempo rozwoju notuje reklamainternetowa, której skala wzrosła o 45% w stosunku do rokupoprzedniego i aż 10-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat. Dzięki takszybkiemu rozwojowi internet szybko zwiększa swój udział wwydatkach reklamowych ogółem - w roku 2007 wyniósł on już blisko5%, a w perspektywie kolejnych 3-4 lat internet wyprzedzać będąjedynie telewizja i prasa.
W roku 2008 pozytywnie na wzrost wydatków reklamowych wpłyną dwaduże wydarzenia sportowe - Euro 2008 oraz Olimpiada w Pekinie.Wzrost rynku reklamy ogółem w 2008 roku powinien przekroczyć11%.
CRMC ocenia, że w 2009 r. tempo wzrostu rynku reklamowego spowolnido 8,1 % r/r. Wartość polskiego rynku reklamowego w 2009 r. możewynieść 8,131 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy wzrośnie o 11,3% w 2008 r.