Ruch wycofuje się z dystrybucji prasy
Władze Ruchu zdecydowały o wycofaniu się z dystrybucji prasy. Spółka będzie dostarczała tytuły prasowe do innych punktów sprzedaży tylko do końca kwietnia - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Orlen uspokaja, że w samych kioskach i salonikach Ruchu dalej będzie można kupować prasę.
Informację o decyzji kolportera rozsyłała Izba Wydawców Prasy. Potwierdził nam ją jej prezes Marek Frąckowiak. Jak czytamy w komunikacie, spółka „będzie prowadziła dotychczasową dystrybucję prasy i na dotychczasowych zasadach rozliczała się z wydawcami do końca kwietnia 2024 roku”. Od 1 maja Ruch będzie jedynie zajmował się rozliczeniem dotychczasowych dostaw do punktów sprzedaży prasy oraz rozliczeniami z wydawcami, zgodnie z obowiązującymi umowami.
Punkty własne spółki Ruch mają pozostać jako sieć zorganizowana, którą będzie zaopatrywał w prasę jeden z obecnych na rynku dystrybutorów, podobnie jak punkty będące własnością Orlenu oraz stacje benzynowe Orlenu. Procedura przetargowa została już rozpoczęta, prowadzi ją Orlen.
Czytaj też: Coraz mniej kiosków. Przez sześć lat zniknęło ok. 8 tys. punktów z prasą
Ruch z uwagi na to, że większość wypowiedzeń ma okresy trzymiesięczne, zamierza wypowiedzieć umowy z wydawcami i siecią punktów sprzedaży prasy do końca stycznia.
Orlen: na rynku prasy stała tendencja spadkowa
Orlen, od ponad trzech lat większościowy akcjonariusz Ruchu, podkreśla, że w kioskach i salonikach tej sieci tytuły prasowe nadal będą dostępne. - Przede wszystkim zapewniamy, że prasa nie zniknie z kiosków, nadal będzie dostępna dla klientów. Nie należy mylić kolportażu prasy z jej dostępnością w kioskach i innych punktach sprzedaży - stwierdziło biuro prasowe koncernu na platformie X.
W odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl Orlen wyliczył, że po analizie wszystkich obszarów działalności Ruchu zidentyfikował synergie, w tym operacyjne, sprzedażowe, zakupowe i logistyczne. - Kluczowe jest dostosowanie marki do nowych trendów biznesowych, dlatego obecnie w naturalny sposób wypracowywane są rozwiązania i optymalizowana działalność spółki tak, by umożliwić jej szybką reakcję na zmiany rynkowe i wspierać najsilniejsze, najbardziej dochodowe obszary. Dlatego bardzo mocno koncentrujemy się na rozwoju segmentu usług kurierskich oraz nowych formatów gastronomiczno-sklepowych w ramach sieci detalicznej, wykorzystując przy tym duży potencjał pracowników spółki - opisuje Orlen.
Zaznacza, że usługi kurierskie są bardzo perspektywiczne, a do firmy należy już ponad 10,5 tys. punktów odbioru i nadania paczek pod marką Orlen Paczka, w tym powyżej 4,3 tys. automatów paczkowych. - . Równolegle rozwijamy współpracę z e-sklepami, których klienci mogą zamawiać przesyłki i odbierać je w sieci naszych punktów. W ten sposób poszerzamy naszą bazę klientów i jesteśmy aktywnym uczestnikiem dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce - podkreśla koncern.
Perspektywy na rynku prasy drukowanej ocenia dużo gorzej. Zaznacza, że „jako spółka nastawiona na prowadzenie działalności biznesowej, odpowiedzialny rozwój i osiąganie dobrych wyników finansowych z korzyścią dla Akcjonariuszy, nie może jednak pomijać faktu coraz trudniejszej sytuacji na rynku prasy, na którym odnotowuje się spadki i jest to stała tendencja”.
Ruch obecny od 1918 roku
Ruch to najstarszy polski kolporter prasy, powstał jako Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH w grudniu 1918 roku. Pierwszy kiosk został otwarty miesiąc później na peronie dworca Kolei Wiedeńskiej w Warszawie, po pół roku sieć liczyła już ponad 60 kiosków i księgarń. W 1935 roku miał 700 punktów sprzedaży.
W 2006 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych, wycofano ją pięć lat później. Przeszła wtedy restrukturyzację i stała się firmą całkowicie prywatną.
W 2018 roku otwarto postępowanie układowe z wierzycielami spółki – głównie wydawcami prasy. W jego wyniku umorzono część wierzytelności. W 2020 roku 65 proc. udziałów spółki kupił PKN Orlen. Z końcem 2023 roku spółka wycofała się z obsługi prenumeraty indywidualnej.
Przez 4 lata ubyła połowa kiosków Ruchu
W ostatnich latach Ruch notował spore spadki łącznego udziału w rynku dystrybucji prasy drukowanej. Według danych Izby Wydawców Prasy w lutym ub.r. jego wynik zmalał rok do roku z 21,6 do 13,7 proc. Sporą część tego udziału przejął Garmond Press, notując wzrost z 15,3 do 20,1 proc. Zdecydowanym liderem jest Kolporter z 58,7 proc. udziału.
Równocześnie kurczyła się sieć sprzedażowa Ruchu. Na koniec 2019 roku firma miała 1 333 kiosków i saloników, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec 2022 - 814. W ub.r. spadki nie wyhamowały: w połowie roku działało 760 punktów, a na koniec września - 664.
W 2022 roku grupa kapitałowa Ruch zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a jej strata netto zmalała z 61,25 do 86,07 mln zł. Firma trzy lata temu spłaciła zaległe należności w ramach dwóch postępowań układowych i została przejęta przez koncerny państwowe. Orlen za 64,94 proc. jej akcji zapłacił 130 mln zł, dwie spółki z grupy PZU na 29 proc. akcji wydały 58 mln zł, a spółka Alior Banku za 6 proc. walorów zapłaciła 12 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Ruch wycofuje się z dystrybucji prasy