Roman Czejarek: Przygotowania do „Lata z Radiem” na finiszu
22 czerwca br. rusza 42. edycja „Lata z Radiem”. Towarzyszyć jej będzie ponownie letnia trasa koncertowa. W czasie 20 koncertów na scenie wystąpią największe polskie gwiazdy, w tym m.in. Maryla Rodowicz, Lady Pank, Perfect oraz Doda.
- W tym roku planujemy - już tradycyjnie - 20 koncertów w każdą sobotę i niedzielę, w różnych miastach na terenie całej Polski. Zagrają m.in. Maryla Rodowicz, Perfect, Lady Pank, Bracia, De Mono, Ryszard Rynkowski, Krzysztof Krawczyk, Ania Wyszkoni, Blue Cafe, Pectus, Afromental, Formacja Nieżywych Schabuff, Patrycja Markowska, Jacek Stachursky, Enej, Myslovitz, Doda (tak, to nie błąd) i jeszcze kilku innych artystów. Będzie też kilka innych dodatkowych spotkań z ekipą „Lata z Radiem”, np. tydzień przed startem „normalnej” trasy koncertowej, na Pikniku Naukowym 15 czerwca, na Stadionie Narodowym w Warszawie. Oficjalnie program zaczynamy 21 czerwca br., a trasę 22 czerwca br.Pierwszy koncert odbędzie się w Uniejowie, a finał trasy - 25 sierpnia w Jeleniej Górze - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Roman Czejarek, szef trasy „Lata z Radiem 2013”.
Gdzie odbędą się główne koncerty? - Wzorem minionego roku mniej koncertów będzie w miejscowościach wakacyjnych, więcej tam, gdzie jest bardzo wielu słuchaczy, którzy ze względu na kryzys nie mają szans wyjechać gdzieś dalej na wakacje. To my przyjedziemy do nich. Centralna i wschodnia Polska plus Śląsk. Co tydzień zmiana gwiazd na estradzie, najciekawsze koncerty będą transmitowane w radiu oraz realizowane „live” na wizji dzięki naszej ekipie pracującej na scenie na 7 kamer, wszystko będzie dostępne on line w sieci na stronach polskieradio.pl i latozradiem.pl. Koncerty poprowadzę ja wspólnie z Bogdanem Sawickim - mówi Roman Czejarek.
Maskotką i symbolem tegorocznej edycji „Lata z Radiem” będzie foka. - Staramy się wzorem minionego roku walczyć o „nasze” polskie zwierzaki zagrożone wyginięciem. Akcja z rysiem w 2012 dzięki współpracy z WWF Polska pomogła nam nauczyć kilka milionów ludzi w Polsce, dlaczego ryś jest ważny, jak mu pomóc i pokazać, jak przebiega akcja „zarysiania” Polski zwierzętami sprowadzanymi z innych krajów. Bardzo podobna sytuacja dotyczy fok. Mamy rewelacyjne fokarium na Helu, ale ono nie jest w stanie przeprowadzić aż tak szerokiej akcji edukacyjnej, jaką możemy zrobić my. Chcemy uczyć, jak zachować się w czasie spotkania foki na plaży, jak im pomóc, jak chronić foki, jakie są teraz główne zagrożenia (m.in. połowy) - informuje nas Roman Czejarek.
Z danych Radio Track wynika, że udział Jedynki w rynku w I kwartale 2013 br. wyniósł 10,10 proc. (więcej na ten temat).
Z Romanem Czejarkiem, dziennikarzem Polskiego Radia i m.in. szefem trasy koncertowej „Lata z Radiem”, rozmawiamy o tegorocznej edycji tego wydarzenia.
Krzysztof Lisowski: Podobno na dobre ruszyły już prace nad tegoroczną trasą koncertową „Lata z Radiem”. Czego możemy się spodziewać?
Roman Czejarek, szef trasy koncertowej „Lata z Radiem 2013”: Prace oczywiście trwają, ruszył właśnie przetarg (taką mamy procedurę i musimy się jej trzymać) na wybór tzw. „operatora” trasy koncertowej „Lata z Radiem 2013”. Planujemy tradycyjnie 20 koncertów w każdą sobotę i niedzielę, w różnych miastach na terenie całej Polski. Zagrają m.in. Maryla Rodowicz, Perfect, Lady Pank, Bracia, De Mono, Ryszard Rynkowski, Krzysztof Krawczyk, Ania Wyszkoni, Blue Cafe, Pectus, Afromental, Formacja Nieżywych Schabuff, Patrycja Markowska, Jacek Stachursky, Enej, Myslovitz, Doda (tak, to nie błąd) i jeszcze kilku innych artystów. Będzie też kilka innych dodatkowych spotkań z ekipą „Lata z Radiem”, np. tydzień przed startem „normalnej” trasy koncertowej, na Pikniku Naukowym 15 czerwca, na Stadionie Narodowym w Warszawie. Oficjalnie trasę zaczynamy 22 czerwca br. w Uniejowie, a finał - 25 sierpnia w Jeleniej Górze.
Jakie kryteria są stosowane przy wyborze gwiazd biorących udział w trasie i jakich honorariów zazwyczaj żądają ci artyści?
Zabawne pytanie, bo suma honorariów za koncert jest ważnym kryterium, ale... jednym z ostatnich. Ważne, by były to gwiazdy polskie (bo takie powinny promować i pokazywać Polskie Radio), świetnie sprawdzające się na koncertach plenerowych. Gwiazdy, które gromadzą tłumy i gwarantują znakomitą zabawę na odpowiednim poziomie. W pewnym stopniu uwzględniamy też opinie słuchaczy. Ostateczna decyzja zapada kolegialnie w naszym programie. Swój głos ma też dział promocji Polskiego Radia oraz dział fonograficzny. Jeżeli zespół współpracuje z naszą fonografią i Polskie Radio wydaje ich płyty, szanse na zaproszenie na koncert bardzo rosną.
Pojawicie się w głównych miejscowościach wypoczynkowych?
Wzorem minionego roku mniej koncertów będzie w miejscowościach wakacyjnych, więcej tam, gdzie jest bardzo wielu słuchaczy, którzy ze względu na kryzys nie mają szans wyjechać gdzieś dalej na wakacje. To my przyjedziemy do nich. Centralna i wschodnia Polska plus Śląsk. Co tydzień zmiana gwiazd na estradzie, najciekawsze koncerty będą transmitowane w radiu oraz realizowane „live” na wizji dzięki naszej ekipie pracującej na scenie na 7 kamer, wszystko będzie dostępne on line w sieci na stronach polskieradio.pl i latozradiem.pl. Koncerty poprowadzę ja wspólnie z Bogdanem Sawickim. Za studio plenerowe (czynne na całej naszej trasie koncertowej) będzie odpowiadała Karolina Rożej. Oczywiście tradycyjnie będzie też aktualna płyta z przebojami „Lata z Radiem”.
W minionym roku symbolem i maskotką „Lata z Radiem” był ryś, jakie plany macie w tym roku?
W tym roku chcemy pomóc w programie ratowania polskich fok, stąd maskotką i symbolem „Lata z Radiem 2013” będzie foczka. Mocno stawiamy na ekologię - raz w tygodniu program będzie emitowany z lasu, przy współpracy z Lasami Państwowymi, wybierzemy dziesięć leśnych tajemnic oraz dziesięć wartych odwiedzenia, najlepszych w Polsce kompleksów leśnych.
Dlaczego wybraliście akurat fokę?
Staramy się wzorem minionego roku walczyć o „nasze” polskie zwierzaki zagrożone wyginięciem. Akcja z rysiem w 2012 dzięki współpracy z WWF Polska pomogła nam nauczyć kilka milionów ludzi w Polsce, dlaczego ryś jest ważny, jak mu pomóc i pokazać, jak przebiega akcja „zarysiania” Polski zwierzętami sprowadzanymi z innych krajów. Bardzo podobna sytuacja dotyczy fok. Mamy rewelacyjne fokarium na Helu, ale ono nie jest w stanie przeprowadzić aż tak szerokiej akcji edukacyjnej, jaką możemy zrobić my. Chcemy uczyć, jak zachować się w czasie spotkania foki na plaży (uwaga na spuszczone ze smyczy psy!), jak im pomóc, jak chronić foki, jakie są teraz główne zagrożenia (m.in. połowy).
Ile cała trasa będzie kosztować, kto będzie Waszym głównym sponsorem oraz partnerem medialnym?
Nie mogę jeszcze zdradzać partnerów medialnych, ale szykuje się bardzo ciekawa (i rozbudowana, dużo bardziej niż to było w minionych latach) współpraca z nowym „dużym” partnerem. Ponieważ dopinamy i negocjujemy szczegóły, tego jeszcze teraz nie mogę ujawnić. Akcja, a przede wszystkim koncerty, będzie podobnie jak rok temu, finansowana w całości ze środków zewnętrznych czyli przez sponsorów. Nie wydajemy na to ani złotówki z abonamentu.
Jaki jest budżet trasy?
Budżet tegorocznej trasy koncertowej „Lata z Radiem” jest porównywalny do ubiegłorocznego, ponieważ skala akcji jest bardzo podobna. W minionym roku na naszych koncertach bawiło się w sumie prawie pół miliona ludzi! Mam nadzieję, że w tym roku będzie podobnie. Jeżeli chodzi o koszty, to nie mogę ujawniać konkretnych liczb, bo nie mam do tego uprawnień. Umowy pomiędzy Polskim Radiem i sponsorami podpisuje bowiem Agencja Reklamy Polskiego Radia.
Czy nie boicie się konkurencji ze strony innych stacji radiowych, które - mimo ogromnych ograniczeń i kryzysu - być może zechcą zorganizować własne trasy koncertowe?
To 42. rok „Lata z Radiem”. Życie pokazało w praktyce, że żadna konkurencja nie była w tym czasie w stanie nam zagrozić. Dziś jesteśmy jedyną taką akcją w Polsce, która bez żadnej przerwy, z powodzeniem działa przez tyle lat. Nikomu innemu ta sztuka się nie udała. Więc czego się tu obawiać? Jak ktoś oprócz nas próbuje coś zrobić, to ja prywatnie bardzo się z tego cieszę, bo to mobilizuje nas do pracy. Najgorzej wspominam te lata, kiedy na wakacyjnej
scenie koncertowej Polski byliśmy sami. Wtedy najłatwiej o błędy, bo po co się aż tak starać, jak konkurencji już nie ma?
Dołącz do dyskusji: Roman Czejarek: Przygotowania do „Lata z Radiem” na finiszu