Reseller w branży hostingowej - z czym to się je?
Odsprzedaż usług hostingowych to dla przedsiębiorców pomysł na biznes, który pozwala rozwinąć własną firmę lub uzupełnić jej ofertę o istotne dodatki. Z czym wiąże się bycie resellerem w tak specyficznej branży? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć na ten temat.
1.KTO I DLACZEGO NAJCZĘŚCIEJ DECYDUJE SIĘ NA ZOSTANIE RESELLEREM?
Nie będzie odkrywczym stwierdzenie, że resellerem usług hostingowych może być firma lub osoba prowadząca działalność gospodarczą, która kupuje zasoby serwera nie w celu korzystania z nich dla własnych potrzeb, ale w celu odsprzedawania ich innym.
Tych, którzy korzystają z kont resellerskich można ogólnie podzielić na dwie grupy. Do pierwszej z nich należą firmy, które chcą świadczyć usługi hostingowe jako osobne przedsiębiorstwa. Ich klienci mogą w ogóle nie wiedzieć, że dany usługodawca nie jest pierwotnym dostarczycielem hostingu. Jest to możliwe dzięki odpowiednim narzędziom, które pozwalają resellerowi na świadczenie usług pod własną marką. Dla tego rodzaju firm odsprzedaż jest dużym skrótem, ponieważ nie muszą one utrzymywać centrum danych i zajmować się szeroko rozumianym zapleczem technicznym, co generuje zazwyczaj ogromne koszty.
Do drugiej grupy należą firmy, które oferują hosting jako dodatek do swoich kluczowych usług. Są to najczęściej agencje interaktywne i webmasterzy – hosting jest dla nich idealnym uzupełnieniem usług takich jak tworzenie stron WWW czy organizowanie kampanii marketingowych. Klient końcowy agencji dostaje w efekcie całościowy pakiet i nie musi płacić za jego komponenty różnym firmom. Korzyści są w tym wypadku obustronne – dla klienta jest to duża wygoda, a dla agencji oznacza to wzrost konkurencyjności w stosunku do usług innych firm z branży.
Zastanawiasz się nad prowadzeniem działalności resellerskiej w ramach jednej z tych dwóch opcji? Pamiętaj o tym, że sama odsprzedaż nie zapewni Ci sukcesu. Możesz jednak dobrze wystartować – rozpocznij swoją działalność w oparciu o współpracę ze stabilnym partnerem, który zapewni Ci szereg odpowiednich rozwiązań. Zanim jednak zdecydujesz się na taki krok, zwróć uwagę na kilka istotnych aspektów.
2.CO RESELLER POWINIEN WIEDZIEĆ
Pierwszą kluczową decyzją jest wybór odpowiedniego dostawcy hostingu. Co powinno być najważniejsze z Twojej perspektywy? Zacznijmy od podstaw, czyli od posiadania przez providera własnego, sprawdzonego centrum danych (im mniejsza liczba pośredników, tym lepiej dla Ciebie i dla Twoich klientów). W pierwszej kolejności zwróć uwagę na parametry związane z bezpieczeństwem danego centrum danych – ile łącz światłowodowych od niezależnych operatorów posiada dany dostawca? Czy zapewnia on zwielokrotnione źródła zasilania awaryjnego, aby Twoja usługa była dostępna nawet w przypadku braku dostawy prądu? Czy serwerownia wyposażona jest w systemy alarmowe i przeciwpożarowe, klimatyzację precyzyjną i monitoring?
Poza tego rodzaju zabezpieczeniami bardzo ważna jest także możliwość uzyskania wsparcia technicznego 24/7/365. Kontakt z administratorem, który ma bezpośredni dostęp do Twojego serwera, umożliwia szybkie wyeliminowanie problemu w sytuacjach awaryjnych, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa Twoich zasobów.
Biorąc pod uwagę samo konto resellerskie, hostingodawcy oferują w tym zakresie różnego rodzaju usługi. Jeśli traktujesz swoją działalność odsprzedażową poważnie, zwracaj uwagę na tych dostawców, którzy proponują bezpieczne rozwiązania. Co to znaczy bezpieczne w kontekście tego rodzaju usługi?
„Aplikacja Reseller to dla naszych klientów solidna podstawa ich biznesu, dlatego uruchomiliśmy ją w oparciu o serwery dedykowane lub platformy biznesowe. Taki wybór był dla nas oczywisty – dbamy przede wszystkim o stabilność, a zarazem o elastyczność usługi dedykowanej resellerom: całkowicie odrębne środowisko działania, gwarancja niezmienności parametrów usługi czy możliwość samodzielnego doboru niektórych komponentów wpisują się w te aspekty idealnie” – stwierdza Agata Kawula, Koordynator Działu Sprzedaży z Centrum Danych Kei.pl.
Bycie administratorem danych wiąże się także z podobnymi obowiązkami, jakie ma każdy hostingodawca wobec swoich klientów – wszystkie kwestie administracyjne, prawne i finansowe będą leżały więc po Twojej stronie. Prowadząc tego rodzaju działalność będziesz podpisywać z klientami umowy, wystawiać faktury czy rozwiązywać problemy techniczne związane np. z obsługą ich kont. Pamiętaj także o tym, że jako reseller to Ty będziesz głównym administratorem danych swoich klientów, dlatego w wybranych przypadkach będziesz mieć obowiązek – zgodnie z wymogami GIODO – podpisywania z nimi Umowy Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych.
3.NARZĘDZIA I APLIKACJE DEDYKOWANE RESELLEROM
Podstawowym narzędziem pracy każdego resellera jest odpowiedni panel administracyjny do zarządzania kontami klientów. Powinien on pozwalać między innymi na swobodne tworzenie, modyfikowanie, usuwanie i blokowanie kont użytkowników, co pozwoli Ci na szybkie reagowanie na potrzeby Twoich klientów. Co prawda dobre narzędzie nie stworzy za Ciebie oferty hostingowej, ale wykona część pracy administracyjnej.
„Aplikacja dla resellerów w naszym panelu administracyjnym maksymalnie upraszcza pracę osób, które z niej korzystają. Mają one do dyspozycji między innymi gotowe szablony powiadomień – można je również modyfikować według własnych potrzeb” – komentuje Agata Kawula z Kei.pl. „Aplikacja pozwala także na monitorowanie statystyk wykorzystania zasobów przez poszczególnych klientów, a w razie przekroczeń wysyła powiadomienia na ten temat. Zautomatyzowany został również proces tworzenia kont FTP wraz z domeną. Dzięki wszystkim tym usprawnieniom korzystanie z aplikacji jest na tyle proste, że mogą jej używać nie tylko profesjonaliści, ale także ci, którzy nie mają w tym zakresie dużego doświadczenia.”
Na rynku dostępnych jest wiele paneli administracyjnych tego typu – który warto więc wybrać? Usługodawcy, którzy posiadają w swojej ofercie konta resellerskie, oferują w tym zakresie narzędzia komercyjne albo autorskie (stworzone przez daną firmę). Do najpopularniejszych rozwiązań komercyjnych należą chociażby cPanel, Direct Admin i Plesk Panel – wszystkie w wersjach dla resellerów. Są to rozwiązania kompletne, stworzone z myślą o masowej dystrybucji, ale przez to także mało elastyczne – trudno jest modyfikować ich poszczególne moduły. Co więcej, panele te są obecne na zróżnicowanych rynkach, przez co często nie są do końca dostosowane do prawno-administracyjnych wymogów danego państwa. Ich przeciwieństwem pod tym względem są autorskie narzędzia, które z założenia tworzone są dla klientów funkcjonujących na danym obszarze, dzięki czemu są bardziej intuicyjne i przejrzyste.
„Nasz autorski panel administracyjny Webas z aplikacją Reseller pozwala nie tylko na zintegrowanie z nim systemu wystawiana faktur, ale także umożliwia klientom resellera zamawianie pakietów hostingowych bezpośrednio z poziomu strony WWW, co wiąże się z dużą oszczędnością czasu – nie trzeba wprowadzać wszystkich danych ręcznie do systemu” – zaznacza Agata Kawula z Kei.pl.
4.WARTO?
Jeśli dobrze wybierzesz swojego głównego partnera w zakresie usług hostingowych, jako reseller będziesz korzystać z gotowych, stabilnych rozwiązań i narzędzi dedykowanych Twojej działalności. Bazowanie na sprawdzonej infrastrukturze jest równoznaczne nie tylko z dużo mniejszym ryzykiem niepowodzenia, ale także z ogromną redukcją kosztów i oszczędnością czasu. Korzystając z usług centrum danych nie musisz zajmować się bowiem obsługą serwera fizycznego – masz od tego odpowiednich specjalistów, sam jesteś przecież klientem.
Do niewątpliwych zalet bycia resellerem należy także model „white label”. Umożliwi Ci on wizualne dostosowanie panelu administracyjnego (poprzez np. dodanie firmowego logo, ustawienie kolorystyki zgodnej z identyfikacją wizualną Twojej firmy), tak aby Twoi klienci byli przekonani, że kupują pakiety hostingowe bezpośrednio od Ciebie.
Pamiętaj także o tym, że Twoja działalność odsprzedażowa wcale nie musi kończyć się na hostingu – jako reseller prawdopodobnie będziesz mógł liczyć na spore zniżki na dodatki takie jak certyfikaty SSL czy rejestracja i przedłużenie domen klientów. Nie będziesz musiał więc szukać firm, które miałyby wejść z Tobą we współpracę w tym zakresie – ta praca została już za Ciebie wykonana.
Podsumowując – jako reseller dostajesz pakiet kompletnych usług i narzędzi, które niosą ze sobą ogromny potencjał do wykorzystania. Po Twojej stronie leży kwestia znalezienia klientów – skoro czytasz ten artykuł być może już ich masz lub wiesz, gdzie ich znaleźć. Jeżeli jesteś więc świadomy wszystkich obowiązków, które wiążą się z byciem resellerem, a branża hostingowa nie jest Ci obca, ten pomysł na biznes jest dedykowany właśnie Tobie.
Dołącz do dyskusji: Reseller w branży hostingowej - z czym to się je?