Połowa reklam kupowanych przez programmatic jest widoczna, wideo lepiej niż display
Co drugi display i 57 proc. reklam wideo - kupowanych w modelu programatycznym - jest widoczna dla odbiorcy - wynika z danych z DoubleClick by Google, zaprezentowanych podczas tegorocznego Forum IAB Polska.
Analizę polskiego rynku programmatic zaprezentował Piotr Marzec z DoubleClick by Google. Pokazuje ona widoczność reklam kupowanych w modelu programatycznym na rynku polskim, z podziałem na formaty oraz porównanie do innych rynków europejskich. Raport przygotowano na podstawie danych 20 głównych reklamodawców DoubleClick Bid Manager, dobranych w podobny sposób dla poszczególnych rynków (podobne branże, marki, skala).
Widoczność reklam, o jakiej mowa w badaniu, definiowana jest zgodnie z przyjętym przez IAB Polska standardem - co najmniej połowa powierzchni reklamy wyświetlana na ekranie użytkownika co najmniej przez jedną (dla display) lub dwie sekundy (wideo).
- Zakup programatyczny bardzo mocno się rozwija, rośnie. Każdy klient i agencja robi tego typu zakupy od dłuższego czasu i sami widzą jak to postępuje. Widać to na wszystkich rynkach - my pracujemy dla centralnej Europy, i kraj po kraju, do każdego zakątka naszego kontynentu ten zakup dotarł - mówił w czasie prelekcji Piotr Marzec.
Widoczność reklam
Wskaźnik widoczności programatycznie kupionych reklam w Polsce wynosi 50 proc. dla display oraz 57 proc. dla wideo (łącznie z YouTube).
- Widoczność z roku na rok się nam poprawia. Im więcej zakupu programatycznego, tym łatwiej jest to optymalizować. Wymagania rosną, a wydawcy bardzo ładnie się do tego adaptują - komentuje Marzec.
W podziale na rodzaj zakupionej powierzchni w display, nieco lepiej widoczne są reklamy z tzw. public inventory (otwarta aukcja, powierzchnia ogólnie dostępna dla każdego zainteresowanego reklamodawcy) niż non-public inventory (zamknięte oferty zakupu dla wybranych reklamodawców). W pierwszym modelu widoczność wynosi 52 proc., w drugim - 47 proc. Czołowi polscy reklamodawcy aż 61 proc. reklam programmatic kupuje z publicznie dostępnej powierzchni. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii - 80 proc., w Niemczech ok. 70 proc., a we Francji i w Hiszpanii od 65 do 70 proc.
>>> TYSIĄCE OGŁOSZEŃ O PRACĘ - PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL
- 61 proc. to bardzo dużo. Z jednej strony ci reklamodawcy jeszcze parę lat temu albo w ogóle nie kupowali w modelu programatycznym, albo były to skrawki budżetów. W tej chwili, w tej grupie znajdują się reklamodawcy, którzy 100 proc. zakupów reklamowych wykonują w tym modelu - ocenił Piotr Marzec.
31 proc. reklam z programmatica, kupowanych przez czołowych reklamodawców pokazuje się użytkownikom w mobile'u (smarfony i tablety).
- Widać, że reklamodawcy ciągle uważają desktop za formę, która lepiej działa. Szczególnie widać to w reklamach wideo - większość zakupów tego formatu ograniczanych jest do desktopu - wyjaśniał Marzec.
Formaty reklamowe
Najpopularniejszym formatem reklamowym nabywanym w programmatic, tak w Polsce i na wybranych rynkach europejskich, jest 300x250 pikseli. W Polsce stanowi on 48 proc. wszystkich kupowanych reklam, wyprzedzając formaty 300x600 pikseli oraz 160x600 pikseli. Format 300x600 większą niż u nas popularnością cieszy się wśród reklamodawców z Niemiec, Francji i Hiszpanii.
- Królujący u nas format 300x250 występuje zarówno na desktopie, jak i na mobile'u. W Wielkiej Brytanii na przykład formaty mobilne mają wysoki udział - komentował podczas wystąpienia ekspert DoubleClick by Google. - Pokazane dane są dobrym benchmarkiem dla innych reklamodawców. Warto się do nich ustosunkować, zobaczyć, gdzie jesteśmy, jak to wygląda u nas i w jakim kierunku zmierza. Ważne jest z pewnością posiadanie własnych celów i jasno zdefiniowanej strategii - podsumował Piotr Marzec.
Dołącz do dyskusji: Połowa reklam kupowanych przez programmatic jest widoczna, wideo lepiej niż display
dlaczego żenująca? Przecież to było porównanie top reklamodawców na różnych rynkach (a nie wybranych losowo), czyli pokazanie, jak robią to liderzy w programatiku. Nie rozumiem argumentu.