Vox FM, Jedynka i Trójka z dużymi wzrostami wpływów reklamowych, na czele RMF FM przed Radiem ZET (analiza)
W 2016 roku wpływy reklamowe stacji radiowych wzrosły względem roku 2015 o blisko 14 proc. Takie stacje, jak Vox FM, radiowa Jedynka czy Trójka zwiększyły swoje przychody z tego tytułu kilka razy więcej niż cały rynek radiowy. Najmniejszy wzrost miało w tym okresie Radio ZET.
Cały rynek radiowy zarobił w 2016 roku na emisji reklam ponad 6,22 mld zł. Było to 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z analizy Kantar Media przygotowanej dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Liderem przychodów z reklam pozostaje RMF FM, które w skali roku zwiększyło wpływy o 22,6 proc., z 1,5 do 1,83 mld zł. Ta stacja jest też liderem słuchalności na polskim rynku radiowym, w ostatnim kwartale ub.r. była też stacją z najwyższą słuchalnością w weekendy.
Drugie miejsce na tym reklamowym podium zajmuje Radio ZET, które zarobiło rok do roku 0,9 proc. więcej - 1,08 mld zł. Trzecią lokatę utrzymuje radiowa Trójka z przychodami w wysokości 379,1 mln zł. Były one wyższe wobec 2015 roku o 38,1 proc.
Równie wysoką dynamikę osiągnęła Jedynka. Marketerzy zwiększyli wydatki reklamowe w tej stacji o 38,6 proc., z 152,9 do 211,8 mln zł. Znaczny wzrost - trzykrotnie wyższy niż cała reklama radiowa - miało radio Vox FM. Ta stacja zarobiła na reklamach w ub.r. 120,1 mln zł czyli 43,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
O 16 proc. wzrosły wpływy z reklam Eski Poznań (do 71,1 mln zł) , o 14 proc. wyższe miało Złote Przeboje Poznań ( 81,9 mln zł), a o 13,4 proc. więcej zarobił Tok FM (126,3 mln zł). Ta rozgłośnia zanotowała w czwartym kwartale ub.r. najwyższy udział w historii w rynku słuchalności.
W RMF Classic reklamodawcy zwiększyli wydatki o 11,7 proc. (do 74,6 mln zł), a w Esce Warszawa – o 8,5 proc. (do 78,3 mln zł).
Wpływy reklamowe stacji radiowych | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
RMF FM | 1 495 997 720 zł | 1 834 518 250 zł | 22,6 |
Radio Zet | 1 070 945 330 zł | 1 080 471 490 zł | 0,9 |
Program III Polskiego Radia | 274 439 750 zł | 379 107 550 zł | 38,1 |
Program I Polskiego Radia | 152 888 750 zł | 211 844 730 zł | 38,6 |
TOK FM | 111 352 847 zł | 126 264 052 zł | 13,4 |
VOX FM | 83 638 170 zł | 120 130 770 zł | 43,6 |
ZŁOTE PRZEBOJE Poznań | 71 832 675 zł | 81 894 466 zł | 14 |
ESKA Warszawa | 72 111 050 zł | 78 264 310 zł | 8,5 |
RMF Classic | 66 755 633 zł | 74 572 314 zł | 11,7 |
ESKA Poznań | 61 253 618 zł | 71 058 892 zł | 16 |
Razem | 5 468 626 584 zł | 6 220 109 685 zł | 13,7 |
Dołącz do dyskusji: Vox FM, Jedynka i Trójka z dużymi wzrostami wpływów reklamowych, na czele RMF FM przed Radiem ZET (analiza)
OK, ale tu chodzi o przychód, czyli same wpływy, bez wydatków ani podatków. "Przychód" oznacza tylko to, co firmy dostają, bez odejmowania jakichkolwiek kosztów.
To jest RC (czyli wg. cenników stacji), koszty nie mają z tym nic wspólnego...