Reklama Alior Banku wprowadza w błąd (wideo)
Komisja Etyki Reklamy uznała, że telewizyjny spot lokaty nocnej Alior Banku wprowadza odbiorców w błąd. Instytucja przychyliła się do skargi zarzucającej reklamie nieinformowanie o rzeczywistym oprocentowaniu tej oferty.
Komisja Etyki Reklamy otrzymała skargę na telewizyjną reklamę konta osobistego z lokatą nocną w Alior Banku. Autor protestu zarzucił spotowi, że "wprowadza w błąd, stwarzając złudne wrażenie, że klient ma prawo do 11 proc. na koncie", ponieważ "głos lektora zapowiada, że to oprocentowanie połowy środków", a "w niewielkim stopniu odbiorca jest informowany, że oprocentowanie rzeczywiste wynosi 5,5 proc. w skali roku". "Osoby niedosłyszące nie są informowane przez tekst na ekranie, że prezentowane oprocentowanie dotyczy tylko połowy środków" - zauważył autor skargi.
Na podstawie protestu reklamę oskarżono o nadużywanie zaufania odbiorców, wykorzystywanie ich braku doświadczenia lub wiedzy oraz wprowadzanie w błąd co do istotnych cech reklamowanego produktu: przyszłego dochodu i czynników wpływających na jego wysokość. W odpowiedzi na te zarzuty Alior Bank wyjaśnił, że zarówno w reklamach telewizyjnych, jak i prasowych oraz internetowych wyraźnie informuje klientów o możliwości przekazania połowy środków z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego na lokatę nocną, której oprocentowanie wynosi 11 proc. w skali roku. Firma zauważyła, że samo konto osobiste oprocentowane jest na 0,1 proc. w skali roku, powiązana z nim lokata nocna na 11 proc, przez co rzeczywiste oprocentowanie środków zgromadzonych na rachunku waha się od 5,2 proc. do 7,1 proc. w skali roku, ale takie dokładne dane trudno przedstawić w reklamie telewizyjnej ze względów technicznych. Alior Bank zaznaczył, że informacje o lokacie nocnej w formie pisemnej znajdują się w reklamach prasowych i internetowych oraz ulotkach dostępnych w jego placówkach.
Po rozpatrzeniu sprawy Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do skargi, uznając, że spot narusza kodeks branżowy, ponieważ wprowadza konsumentów w błąd, nie informując jasno, ile wynosi rzeczywista stopa procentowa do konta osobistego. Instytucja zaznaczyła, że w reklamie konieczne jest wprowadzenie zmian, aby jej przekaz był jasny i nie stwarzał mylnego wrażenia.
Dołącz do dyskusji: Reklama Alior Banku wprowadza w błąd (wideo)