Raport UKE: w pociągach T-Mobile z najlepszą jakością połączeń, a Plus z najszybszym internetem
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował raport na temat jakości usług mobilnych dla użytkowników podróżujących polskimi kolejami. Najwięksi operatorzy osiągnęli w nim podobne wyniki, najlepszą jakość rozmów oferuje T-Mobile, zaś Plus zapewnia najszybszy internet mobilny w pociągach.
Badania dotyczące jakości usług telekomunikacyjnych dostępnych na głównych trasach kolejowych w Polsce UKE przeprowadził w okresie pomiędzy 3 a 23 sierpnia br. Testami zostały objęte usługi świadczone przez czterech operatorów telekomunikacyjnych sieci komórkowych: Orange Polska, P4 Sp. z o.o. (Play), Polkomtel Sp. z o.o. (Plus) i T-Mobile Polska S.A. (T-Mobile).
Regulator podaje, że w trakcie badania pociągi przejechały około 8,5 tys. km, częściowo po pokrywających się trasach. Łączny czas testowania usług (usługi głosowej i dostępu do internetu) operatorów wyniósł 117 godzin. Dla każdego operatora wykonano około 2,5 tysiąca połączeń głosowych i tyle samo różnego typu testów usługi transmisji danych.
Testy usług zostały przeprowadzone z punktu widzenia użytkownika końcowego, czyli z wnętrza jadącego pociągu, przy wykorzystaniu dwóch przenośnych zestawów pomiarowych QualiPoc Freerider III firmy SwissQual, osobno dla badania usługi głosowej i dla transmisji danych. Usługi głosowe Play były badane z aktywną funkcją roamingu krajowego, natomiast w przypadku usługi dostępu do internetu wykorzystano karty SIM zgodne z ofertą usług internetowych operatora, świadczonych wyłącznie we własnej sieci.
W wypadku rozmów głosowych prowadzonych w sieciach komórkowych podczas podróży koleją najlepszy wskaźnik skuteczności połączeń (CSSR) wykazała sieć T-Mobile (93,68 proc.), na drugim miejscu jest Play (93,49 proc.), a na trzecim Plus (92,65 proc.). Poza podium znalazł się Orange Polska ze wskaźnikiem na poziomie 91,45 proc.
O jakości dostępu do mobilnego internetu na trasach kolejowych świadczy jeden z kolejnych parametrów zbadanych przez UKE – prędkość transmisji danych ściąganych z sieci (downlink). Tutaj najlepiej wypadł Plus (12,4 Mb/s), w Orange średnia wyniosła 11,3 Mb/s, a w Play 11,1 Mb/s.
UKE zaznacza w raporcie, że wszyscy czterej operatorzy uzyskują wyniki na zbliżonym poziomie dla poszczególnych wskaźników jakości usług. Występujące różnice pomiędzy operatorami nie powinny przekładać się w istotny sposób na odbiór jakości usług przez użytkowników. Wartości uzyskanych wskaźników świadczą o dobrej jakości usług, umożliwiającej użytkownikom korzystanie zarówno z połączeń głosowych, jak i dostępu do internetu.
Wartości prędkości transmisji danych dla Orange i T-Mobile w zestawieniu zostały przedstawione po wyeliminowaniu w trakcie obliczeń nakładających się próbek pomiarowych. Powyższe wynika z faktu częściowego współdzielenia przez obu operatorów zasobów radiowej sieci dostępowej, co utrudnia uzyskanie wiarygodnych wyników indywidualnie dla każdego z operatorów przy zachowaniu w badaniu warunku jednoczesności jego prowadzenia.
Uzyskiwana w badaniu jakość usług telekomunikacyjnych jest mocno uzależniona od rodzaju wykorzystywanej technologii sieci w jakiej realizowane jest połączenie głosowe lub transmisja danych. Kolejne generacje technologii sieciowych GSM/UMTS/LTE oferują co do zasady wyższą jakość realizowanych w nich usług.
Wyniki badania wskazują na ograniczone użycie najkorzystniejszych - z punktu widzenia jakości usług - technologii na trasach kolejowych (znaczny udział GSM w połączeniach głosowych i UMTS w transmisji danych). Według regulatora można to wiązać z faktem, iż przebiegają one poza głównymi skupiskami ludzkimi, co nie sprzyja inwestycjom operatorów w rozwój sieci w tych lokalizacjach. Zgodnie z prognozami ekspertów sytuacja ta powinna poprawić się wraz z rozwojem sieci, zwłaszcza w oparciu o rozdysponowane w br. częstotliwości radiowe z zakresu 800 MHz.
W trakcie badania wyznaczona została także niedostępność usług poszczególnych operatorów zdefiniowana jako procent czasu badania kiedy terminal nie mógł zalogować się do sieci. W wypadku połączeń głosowych najgorzej wypadł Orange (6,1 proc.), jednak najbardziej od konkurentów odstaje sieć Play w segmencie usług internetowych - tutaj niedostępność usług związanych z transmisją danych sięga 18,2 proc.
W swoim raporcie UKE przedstawił także poziom niedostępności usług mobilnych na niektórych popularnych trasach kolejowych obsługiwanych przez konkretne pociągi.
Opublikowane przez regulatora dane wykazują także, że na gorszą od średniej jakość usług mobilnych związanych z rozmowami i połączeniami internetowymi użytkownicy natrafiają w najnowszych składach typu Pendolino. Dotyczy to wszystkich operatorów wskaźnika skuteczności połączeń głosowych, połączeń przerwanych oraz prędkości transmisji danych.
Dołącz do dyskusji: Raport UKE: w pociągach T-Mobile z najlepszą jakością połączeń, a Plus z najszybszym internetem