Polacy słuchają podcastów popularnonaukowych i o zdrowiu
Jak wynika z badania „Jakich podcastów słuchają Polacy?” przeprowadzonego przez LoveBrands Group i SW Research, ponad 40 proc. Polaków słuchało lub słucha regularnie podcastów. 57 proc. z nich wybiera zdrowotne i popularno-naukowe, 38 proc. - sportowe, 35 proc. - kryminalne i detektywistyczne, a 34 proc. - finansowe. Tylko jedna osoba na cztery pamięta nazwę lub twórcę słuchanych podcastów.
Z badania „Jakich podcastów słuchają Polacy?” przeprowadzonego przez LoveBrands Group i SW Research wynika, że ponad 40 proc. Polaków słuchało lub słucha regularnie podcastów. Liczba słuchaczy spada wraz ze wzrostem wieku. Najchętniej słuchają ich osoby młode (do 24 roku życia), bo aż 63 proc., zaś najmniejszy odsetek stanowią słuchacze powyżej 50 roku życia, stanowiąc 28 proc. w grupie badawczej.
Podcasty królują wśród osób z wyższym wykształceniem
Jak wskazują badania, aż 43 proc. słuchaczy stanowią osoby z wyższym wykształceniem. Najmniejszy odsetek słuchaczy stanowi grupa z wykształceniem zawodowym, 24 proc., co i tak zdaniem badaczy jest zaskakująco wysokim wynikiem. Dlaczego podcasty stają się tak popularne?
- Wyniki wyraźnie pokazują, że wykształcenie słuchaczy wpływa na słuchalność podcastów. Osoby o wyższym wykształceniu częściej niż osoby z niższym poszukują wiedzy w podcastach. Zdawać by się mogło, że osoby starsze będą stanowić dużą grupę słuchaczy ze względu na to, że forma radiowa jest im znana. Badania pokazują, że tak nie jest. Być może ze względu na nowocześniejsze platformy podcastowe, np. Spotify, których obsługa dla tej grupy nie jest oczywista. Dla osoby starszej wciąż łatwiej jest skorzystać z radia niż z aplikacji mobilnych. Istotne dla rozwoju tego formatu jest to, że blisko dwie trzecie osób do 24 roku życia (63 proc.) słucha podcastów - mówi Piotr Zimolzak, socjolog i wiceprezes SW Research.
Kiedy i jak często słuchamy podcastów?
Codziennie lub prawie codziennie podcastów słucha 7 proc. słuchaczy. Więcej, bo 20 proc. respondentów słucha ich 3-4 razy w tygodniu. Co trzecia osoba (30 proc.) robi to raz lub dwa w ciągu tygodnia. Kilka razy w miesiącu słucha 27 proc., a raz w miesiącu 15 proc.
Największa część respondentów (38 proc.) słucha podcastów w weekendy, święta i dni wolne od pracy, dla co trzeciego słuchacza (30 proc.) rodzaj dnia nie ma znaczenia, a w dni robocze podcastów słucha 23 proc. Podczas urlopu tylko 10 proc. sięga po podcasty. Największa grupa respondentów (70 proc.) słucha podcastów w domu, w czasie wolnym od obowiązków. Prawie co trzecia osoba włącza podcast w czasie wykonywania obowiązków domowych np. sprzątania, gotowania czy prasowania.
„Popularność tego formatu ciągle rośnie. Miejsca, w których najczęściej słuchamy podcastów, pokazują, że potrzebujemy przestrzeni, w której będziemy mogli się skupić, nawet jeśli w tym samym czasie wykonujemy prace domowe. To medium, które ma ściśle określoną grupę docelową obieraną pod kątem zainteresowań, dlatego możemy się spodziewać powstawania wielu tematycznych podcastów skierowanych do wąskich grup docelowych. Marki coraz chętniej nawiązują współpracę z podcasterami, co pomaga w dotarciu do szczegółowo określonej grupy konsumentów. To treści, które realnie angażują odbiorcę. Tu nie ma miejsca na przypadkowy, słaby jakościowo content” – mówi prezes LoveBrands Group, Dorota Bieniek-Kaska.
Nauka i zdrowie na szczycie listy
Ponad 57 proc. respondentów badania wskazało, że słucha podcastów o tematyce zdrowotnej lub popularnonaukowej. Wśród kolejnych najchętniej słuchanych są podcasty o tematyce sportowej (39 proc.), kryminalnej i detektywistycznej (35 proc.) oraz finansowej (34 proc.).
Respondenci bez problemu wskazują tematykę i obszary najczęściej słuchanych podcastów, jednak ciężko jest im przypomnieć sobie wszystkie nazwy lub twórców słuchanych podcastów o tematyce zdrowotnej, medycznej lub popularnonaukowej. Tylko jedna osoba na cztery (27 proc.) pamięta nazwę lub twórcę słuchanych podcastów.
„Tematyka zdrowotna i popularnonaukowa cieszy się coraz większą popularnością wśród odbiorców. Wystarczy przeanalizować użytkowników Instagrama czy Facebooka żeby zobaczyć ogromny udział influencerów z obszaru zdrowia i nauki. Co ważne, coraz większą wagę przywiązuje się do źródeł z których czerpią tworząc content. Takie działania są w kontrze do działań profili pseudonaukowych, gdzie często manipuluje się faktami, serwuje półprawdy. Tak duży wzrost zainteresowania rzetelnymi, sprawdzonym treściami, które bazują na dowodach naukowych, pokazuje, że Polacy poszukują wartościowych treści w dziedzinie zdrowia i nauki. To dobry trend w świecie, w którym mamy do czynienia z chaosem informacyjnym i wszechobecnymi fake newsami. Jestem przekonany, że rynek widzi ten potencjał i dobrze go wykorzysta, angażując twórców tj. podcasterów w celach edukacyjnych” – mówi Mateusz Konwerski, Communications Consultant w LoveBrands Medical (komórka specjalistyczna LoveBrands Group).
Na co zwracają uwagę słuchacze?
Polacy zostali zapytani o to, co jest najważniejsze w podcaście o tematyce zdrowotnej i popularnonaukowej. Respondenci mieli uporządkować dane elementy według ich ważności, gdzie, 1 to „najmniej ważne” a 6 „najważniejsze”. Prosty, zrozumiały język jest najważniejszy dla 33 proc. słuchaczy. Żaden z respondentów nie uważa, że jest to najmniej ważny faktor podcastu.
Co czwarty Polak (24 proc.) uważa, że aspekt „Informacje, których nie podaje się na co dzień nigdzie indziej (np. w TV, radio, itd.)” jest najważniejszą cechą podcastu. Niemal taka sama liczba respondentów (23 proc.) uważa, że udział ekspertów (np. specjalistów, lekarzy, naukowców) w rozmowie jest równie ważny. Jakość nagrania znalazła się w pierwszej trójce najważniejszych cech podcastu, na co wskazywało 20 proc. słuchaczy.
Korzyści płynące z podcastów
Polacy zauważają wiele korzyści płynących ze słuchania podcastów o tematyce medycznej, zdrowotnej lub popularnonaukowej.
Zapytani o kilka tych, które dostrzegają najczęściej, wymieniają przede wszystkim edukację społeczeństwa i wzrost świadomości na temat profilaktyki zdrowotnej (64 proc.). Kolejną wartością dodaną podcastów jest umożliwienie słuchaczom zdobywania wiedzy, której nie wyniesie się ze szkoły (62 proc.).
Ponad połowa respondentów (57 proc.) uważa, że dzięki podcastom zwiększa się szansa na wcześniejsze wykrycie symptomów choroby u siebie lub swoich bliskich, a podobna część słuchaczy (56 proc.) uważa, że podcasty skłaniają do wykonania badań profilaktycznych. Połowa respondentów (50 proc.) myśli, że dzięki podcastom wzrasta zrozumienie i empatia wobec chorujących osób. Jedynie 34 proc. słuchaczy uważa, że korzyścią podcastów jest rozrywka, relaks i spędzenie czasu w przyjemny sposób.
Czytaj też: Branża "radio internetowe i podcasty": wydarzenia roku 2021 i prognozy na 2022 rok
Badanie „Jakich podcastów słuchają Polacy?” zostało zrealizowane przez agencję SW Research w dniach 27-28 lipca ub.r. techniką CAWI, na reprezentatywnej próbie 1013 dorosłych Polaków.
Dołącz do dyskusji: Polacy słuchają podcastów popularnonaukowych i o zdrowiu