Radio ZET z nowym szefem. Eksperci: potrzeba szybkiej poprawy wyników
Rafał Olejniczak zostanie od kwietnia nowym szefem Radia ZET. Piastujący dotychczas tę funkcję Mateusz Kirstein odchodzi ze spółki. Eksperci przypuszczają, że decyzja ta jest efektem słabych wyników stacji.
Najnowsza fala badania Radio Track SMG/KRC A Millward Brown Company (grudzień 2010 – luty 2011) daje Radiu ZET (Grupa Eurozet) 15,86 proc. udziału oraz drugą pozycję na rynku. Przed rokiem nadawca miał w tym okresie 15,99 proc. udziału, dwa lata temu 16,85 proc. udziału, zaś przed trzema laty 19 proc. udziału w rynku.
Główny konkurent rozgłośni, RMF FM w tej samej fali zanotował 25,51 proc. udziału w rynku (więcej na ten temat).
Mateusz Kirstein objął posadę szefa Radia ZET w czerwcu 2009 roku, jesienią 2010 roku stacja wprowadziła nową strategię zgodnie z którą chce adresować swoja ofertę dla dorosłych Polaków (grupa docelowa 28 -49). - Mamy jasną, spójną wizję radia, która w perspektywie czasu ma wzmocnić pozycję stacji i pozwolić jej zająć określone miejsce na rynku - mówił wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl (więcej na ten temat).
Dziś rozstaje się ze spółką. Do czerwca pozostanie dyrektorem programowym Radia ZET i Chilli ZET, potem to stanowisko zostanie obsadzone przez nową osobę. Nowym redaktorem naczelnym od kwietnia będzie zaś Rafał Olejniczak. Nadawca rozdziela te stanowiska (dotychczas oba piastował Kirstein), ale nie chciał wczoraj przedstawić planowanego podziału obowiązków między redaktorem naczelnym a dyrektorem programowym, ani szerzej odnieść się do zmian kadrowych.
- Weryfikacją kluczowych menedżerów w firmie są wyniki. Tutaj ewidentnie widać iż Radio ZET ciągle nie może nadrobić dystansu do swojej bezpośredniej konkurencji - komentuje zmiany Bartłomiej Kamiński, Managing Director Value Media. - Być może brak radykalnych zmian właśnie we wskaźnikach słuchalności spowodował takie a nie inne posunięcia personalne w Grupie Eurozet - mówi pytany przez nas o możliwe powody decyzji. - W biznesie jeżeli pewne rozwiązania nie działają trzeba reagować szybko - dodaje.
Zgadza się z nim Radosław Kazimierski, rzecznik prasowy Polskiego Radia. - Nowa strategia wprowadzana przez Grupę Eurozet od połowy 2010 roku miała zapewnić najważniejszej antenie tej spółki nie tylko utrzymanie pozycji rynkowej, ale także jej systematyczne umacnianie. Niestety póki co nie udało się tego osiągnąć. Sądzę, że właśnie dlatego zdecydowano się na zmianę redaktora naczelnego Radia ZET i zatrudnienie osoby, która była w tej stacji w latach jej największych sukcesów - komentuje dla Wirtualnemedia.pl.
Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia, zwraca uwagę, że Eurozet podobnie jak większość nadawców radiowych przechodzi trudny okres. - Ostatnie lata spowolnienia na rynku reklamowym miały wpływ na decyzje biznesowe. Ciężko komentować jednak osiągnięcia Mateusza Kirsteina, bo sprawował funkcję krótko - przyznaje.
Zdaniem Kazimierskiego sięgniecie po Rafała Olejniczaka może oznaczać powrót do sprawdzonych wzorów sprzed lat. - Warto jednak pamiętać, że w tym czasie nastąpiły istotne przeobrażenia na rynku radiowym w naszym kraju więc ciężko ocenić bez poznania pomysłów nowego szefa stacji czy ta zmiana może przynieść pozytywne efekty - konkluduje.
Nowy redaktor naczelny ma przedstawić swoje plany w kwietniu wraz z objęciem stanowiska. Rafał Olejniczak jest związany z Radiem ZET od 1996 roku. Od 2001 do 2007 roku był zastępcą redaktora naczelnego stacji. W latach 2008-2009 pracował jako dyrektor rozwoju Grupy Eurozet oraz dyrektor zarządzający sieci Radia Plus.
Odszedł z Eurozetu w sierpniu 2009 roku, żeby realizować własne projekty artystyczne. Od maja 2010 roku współpracował z Radiem ZET jako zewnętrzny konsultant.
Dołącz do dyskusji: Radio ZET z nowym szefem. Eksperci: potrzeba szybkiej poprawy wyników