Radio 357 podsumowało finanse w pierwszym półroczu. Jest lepiej niż zakładano
W I półroczu 2023 roku Radio 357 zanotowało ponad 6,8 mln zł przychodów, wobec zakładanych 6,3 mln - poinformował w środę patronów prezes spółki Radio 357, Paweł Sołtys. Wpływy z tytułu wpłat od patronów wyniosły 5,3 mln zł.
- Po zakończeniu drugiego drugim półrocza 2022 roku nie byliśmy optymistami - mówił Paweł Sołtys kierujący pracami zarządu Radia 357. Wyjaśniał, że zarząd Radia 357 miał duże obawy co do finansów rozgłośni, związane z inflacją. – Naszym priorytetem było, żeby radio grało i żeby twórcy mogli tworzyć - dodał Sołtys, usprawiedliwiając niższe założenia, przyjęte w początkach roku.
Radio założyło bowiem, że przychody będą na poziomie 6 354 262 zł – tymczasem po stronie przychodów w okresie od stycznia do czerwca 2023 roku radiowcy mogli zapisać o 449 tys. zł więcej, bo 6 803 950 zł. Spodziewano się, że wpływy z tytułu wpłat patronów osiągną poziom 5 087 365 zł – tymczasem wpłynęło o ponad 237 tys. zł więcej, bo 5 325 125 zł.
Z tytułu zakupów radiowcy osiągnęli 272 337 zł, zaś z różnego rodzaju współpracy – 1 206 488 zł. – Współprace to te wszystkie kooperacje, które nawiązujemy z firmami bądź organizacjami, łączymy z nimi siły, by na naszej antenie poopowiadać o czymś, na czym komu zależy na tyle mocno, by wspomóc finansowo radio – mówił Paweł Sołtys.
Czy na antenie pojawią się reklamy?
Czy taka współpraca oznacza, że na antenie pojawiły się – bądź będą pojawiały się reklamy (wbrew wcześniejszym obietnicom)? – Nasze podejście do reklam jest od samego początku spójne. Umówiliśmy się na radio bez bloków reklamowych i natarczywych reklam, tego nie chcieliśmy mieć – i tego nie będzie. Ale to jest bardzo mocny filar finansowania radia, sytuacja, w której nawiązujemy kontakt z jakąś firmą, której zależy na nagłośnieniu pewnej sprawy – mówił Sołtys. – Na rynku nazywa się to „content marketingiem” – wyjaśniał.
Koszty uzyskania finansowania wyniosły w pierwszych sześciu miesięcy 1 047 841 zł. Radio 357 na cele swojego funkcjonowania przeznaczyło 5 756 109 zł.
Na co poszły te pieniądze? Największe koszty operacyjne w pierwszym półroczu wygenerowała antena – na ten cel przeznaczono niemal 2,5 mln zł. W tym zawierają się m.in. wynagrodzenia pracowników – wyjaśniał Paweł Sołtys. Koszty marketingu i komunikacji to ponad 530 tys. zł, zaś podcasty – 163 tys. zł. ponad 527 tys. zł. Na technologię i infrastrukturę z kolei przeznaczono 456 tys. zł.
Ubiegły rok zamknięto zyskiem
W styczniu podano, że w całym 2022 roku Radio 357 osiągnęło 10,77 mln zł przychodu netto i poniosło nieco ponad 10 mln zł kosztów operacyjnych. Wpłaty od patronów stanowiły 76 proc. wpływów brutto, 2,5 mln zł pozyskano od partnerów marketingowych.
Największe koszty operacyjne w ub. roku generowała także antena: z 10,09 mln zł ogólnych kosztów aż 5,23 mln to właśnie wydatki na ten cel. Stanowiły one w ubiegłym roku 52 proc. wszystkich kosztów - informowali radiowcy. Przychód internetowej rozgłośni wyniósł ogółem 12,97 mln zł - był o 5,2 proc. wyższy od planu. W 2022 roku wzrosły też wpłaty od patronów - wyniosły 9,78 mln zł. W roku 2021 było to 9,6 mln zł.
Według wyników najnowszej fali badania Krajowego Instytutu Mediów, zrealizowanej od grudnia 2022 r. do maja 2023 r. Radio 357 miało 0,9 proc. zasięgu i 276,7 tys. codziennych słuchaczy. W nowej edycji badania liczbę Polaków słuchających radia w internecie oszacowano na 2,31 mln. Udział Radia 357 w rynku słuchalności radia przez internet podskoczył z 13,8 do 14,1 proc. Średni dobowy czas słuchania rozgłośni wzrósł ze 196 do 208 minut.
Dołącz do dyskusji: Radio 357 podsumowało finanse w pierwszym półroczu. Jest lepiej niż zakładano