Publicis Groupe mocno zmienia model biznesowy, Jarosław Ziębiński na czele Publicis One
Zarząd holdingu Publicis Groupe, do którego należą firmy marketingowe jak Publicis, Leo Burnett, Starcom Mediavest Group, ZenithOptimedia Group, MSL Group, Saatchi & Saatchi, z początkiem 2016 roku wprowadza nowy model biznesowy. Na czele jednej ze struktur - Publicis One - stanie Jarosław Ziębiński, a Tomasz Pawlikowski odpowiada za Publicis, Leo Burnett Group i MSL.
Jak podał Publicis Groupe w oficjalnym komunikacie, koncepcja polega na odwróceniu dotychczasowej struktury i docelowo ma zwiększyć jej konkurencyjność na rynku oraz uprościć działalność. W centrum zainteresowania ma być klient, który dzięki nowemu modelowi biznesowemu będzie miał łatwiejszy dostęp do wszystkich usług w obrębie grupy.
W ramach wprowadzanych zmian wszystkie spółki i holdingi należące do grupy zostaną podzielone na cztery odrębne huby: Communications, Publicis Media, Publicis Sapient i Publicis Healthcare. Każdy z nich będzie skoncentrowany na konkretnych usługach: kreacji, mediach, technologii oraz zdrowiu i farmacji.
W skład Publicis Communications wejdą wszystkie agencje zajmujące się kreacją: Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, Publicis Worldwide, MSL, Nurun, BBH i Marcel. W ramach tego hubu funkcjonować będzie też hub produkcyjny Prodigious. Funkcję CEO obejmie Arthur Sadoun.
Publicis Media ze Steve’em Kingiem na czele tworzyć będą specjalizujące się w obsłudze mediowej agencje Starcom Mediavest Group, ZenithOptimedia Group, Vivaki, Performics, MRY i Moxie.
Publicis Sapient specjalizujący się w R&D i nowych technologiach tworzyć będą takie firmy, jak Sapient Consulting, SapientNitro, Razorfish i DigitasLBi, a pokieruje nim jako CEO Alan Herrick.
Publicis Healthcare pod kierownictwem Nicka Colucci będzie skupiać wszystkie kompetencje związane ze zdrowiem i farmacją. Przez ten hub obsługiwani będą klienci m.in. z sektora farmaceutycznego.
Przedstawiciele Publicis Groupe podkreślają, że wszystkie spółki holdingu utrzymają swoją dotychczasową niezależność, ich nazwy i identyfikacja zostaną zachowane. Każdy hub ma korzystać z tych samych narzędzi, platform i usług itp. Jak wyjaśnia Maurice Levy, CEO Publicis Group, takie rozwiązanie uprości wewnętrzne procesy, pozwoli obniżyć koszty, zwiększyć konkurencyjność oraz rentowność.
Publicis Groupe generuje 90 proc. swoich przychodów na ok. 20 rynkach (m.in. w Polsce). Pozostałe, mniejsze rynki zostaną teraz skupione w nowym podmiocie - Publicis One. Na jego czele jako CEO stanie Jarosław Ziębiński, obecnie CEO Leo Burnett na Azję i Pacyfik. Agencje z kraju należącego do Publicis One, będą nadzorowane przez jeden team zarządzający.
Tomasz Pawlikowski, CEO Leo Burnett na Europę Środkową i Wschodnią przekazał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że zapowiadane zmiany to długotrwały proces i trudno podać konkretne daty ich obowiązywania. W ramach zmian poszerzono zakres jego obowiązków - w tej chwili jego zakres odpowiedzialności to Publicis, Leo Burnett Group i MSL (ostatni jako autonomiczna część Publicis Worldwide zgodnie z globalną polityką).
Wyjaśnił też, że generalnie nowa strategia zakłada uproszczenie współpracy z grupą ze strony klienta. Ma temu służyć np. powołanie przez agencje teamów dedykowanych konkretnym klientom - jako przykład Pawlikowski wskazał możliwość powołania jednego teamu złożonego z pracowników kilku agencji do obsługi Procter & Gamble.
Na poziomie Grupy Publicis globalnie każdy team do obsługi klienta będzie nadzorowany przez chief client officera. Osoby na tych stanowiskach z kolei będą podlegać chief revenue officerowi. To nowe stanowisko w Publicis Groupe obejmie Laura Desmond z SMG, która jednocześnie będzie odpowiedzialna za rozwój Publicis Groupe m.in. w zakresie nowego biznesu.
- Decyzja Publicis Groupe jest zaskoczeniem tylko w jednym aspekcie - dlaczego tak późno? Media, strategia, kreacja i technologia „pod jednym dachem” to jedyne rozwiązanie, które ma dzisiaj sens. To droga obrana przez Group One juz w 2013 roku. Wielkie gratulacje dla Jarka Ziębińskiego - to awans, z którego wszyscy powinniśmy być dumni - komentuje Marek Żołędziowski, CEO Group One.
Dołącz do dyskusji: Publicis Groupe mocno zmienia model biznesowy, Jarosław Ziębiński na czele Publicis One