Przychody z usług OTT wzrosną o 56 proc.
Przychody usług OTT w regionie Azji i Pacyfiku przekroczą 52 mld dolarów w 2028 roku. Z prognozy brytyjskiej firmy Digital TV Research wynika, że będzie to wzrost o 56 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Wówczas przychody wyniosły 33 mld. dol.
Tylko Chiny i Japonia zwiększą przychody o dodatkowe 4 mld dol., Korea Południowa o 3 mld dol., a Indie o 2 mld dol. Z prognozy wynika, że same Chiny będą odpowiadać za 38 proc. przychodów regionu w ciągu 5 najbliższych lat. W 2022 roku było to 48 proc., ale inne azjatyckie rynki będą rozwijać się szybciej. Przychody z wypożyczania treści wideo na żądanie wzrosną z 2,1 mld dol. do 2,9 mld dol., natomiast przychody z pobierania na własność wzrosną z prawie 2 mld do 2,6 mld dol.
- Przychody SVoD w regionie Azji i Pacyfiku przewyższyły przychody AVoD w 2019 r., głównie ze względu na spowolnienie na rynku reklamy w Chinach. AVoD odzyska siły, ale przychody będą niższe niż z usług SVoD. Przychody SVoD i AVoD wzrosną odpowiednio o 7 mld USD i 11 mld USD w latach 2022-2028 - powiedział Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.
Operatorzy płatnej telewizji w naszej części Europy stracą ponad 2 mln abonentów
W ciągu pięciu najbliższych lat dostawcy płatnej telewizji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej stracą 2,093 mln abonentów. Z prognozy Digital TV Research wynika, że ich liczba spadnie z 75,458 mln w 2023 roku do 73,365 mln w 2028 roku. W badaniu uwzględniono największych polskich operatorów.
W prognozie uwzględniono Polskę, Albanię, Białoruś, Bośnię i Hercegowinę, Bułgarię, Chorwację, Cypr, Czechy, Estonię, Grecję, Węgry, Łotwę, Litwę, Macedonię, Mołdawię, Czarnogórę, Rumunię, Rosję, Serbię, Słowację, Słowenię i Ukrainę. W naszym kraju wzięto pod uwagę operatorów: UPC, Vectra, Orange, Polsat Box, Canal+ i Netia. Łącznie badanie objęło 22 państwa i 83 dostawców płatnej telewizji.
- Nawet bez wojny na Ukrainie w Europie Wschodniej trwają ciężkie czasy, a słabe perspektywy zatrudnienia zmuszają wielu ludzi do poszukiwania pracy za granicą. Ta migracja, w połączeniu z niskim wskaźnikiem urodzeń, oznacza, że liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w 18 z 22 krajów objętych ubezpieczeniem w latach 2022-2028 - powiedział Murray.
Streaming i nielegalne usługi największą popularnością cieszą się za oceanem. Z raportu Leichtman Research Group wynika, że najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych stracili w 2022 roku 5,88 mln abonentów. Dla porównania w 2021 roku baza klientów platform cyfrowych i sieci kablowych w USA skurczyła się o 4,70 mln osób.
W związku z rozwojem serwisów streamingowych typu Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video i innych lokalnych albo regionalnych graczy, w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej spada liczba klientów korzystających z tradycyjnych dostawców płatnej telewizji. Nie bez znaczenia jest też piractwo IPTV, które cieszy się coraz większą popularnością.
Z raportu Audiovisual Anti-Piracy Alliance (AAPA), przeprowadzonego przez Uniwersytet w Bournemouth wynika, że odsetek mieszkańców Polski używających nielegalnych serwisów i list kanałów to zaledwie 1,5 proc. Piractwo jest popularniejsze w bogatszych krajach, gdzie oferta streamingowa jest bardziej rozdrobniona i ceny poszczególnych pakietów wyższe.
Dołącz do dyskusji: Przychody z usług OTT wzrosną o 56 proc.