Prezes Grupy Żywiec krytycznie o zakazie reklamy piwa w prime time. "Ograniczenia nie rozwiążą problemu nadmiernej konsumpcji alkoholu"
Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec, podczas spotkania z dziennikarzami krytycznie odniósł się do proponowanych przez Ministerstwo Zdrowia propozycji zakazu reklamy piwa w godzinach 20-23. - Wiemy, że w Polsce około 7 proc. osób ma problem z nadmierną konsumpcją alkoholu. To kwestia, którą należałoby się zająć. Jednak ograniczanie reklamy piwa nie stanowi jej rozwiązania - powiedział Duverdier.
8 marca Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który przewiduje zakaz reklamy piwa w godzinach od 6 do 23. Ministerstwo Zdrowia uważa, że zakaz reklam piwa w najatrakcyjniejszym czasie antenowym - od 20 do 23 - zapobiegnie zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu. Zmiany mają wejść w życie od początku 2019 roku.
Krytycznie propozycje resortu zdrowia ocenił podczas konferencji prasowej Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec.
- Wiemy, że w Polsce około 7 proc. osób ma problem z nadmierną konsumpcją alkoholu. To kwestia, którą należałoby się zająć. Jednak ograniczanie reklamy piwa nie stanowi jej rozwiązania. Wolelibyśmy rozmawiać z decydentami o tym, jak zająć się rozwiązaniem problemu tej 7-procentowej grupy niż zmieniać rzeczywistość dla wszystkich pozostałych, pijących odpowiedzialnie. - powiedział zgromadzonym dziennikarzom Duverdier.
Magdalena Brzezińska, senior corporate affairs manager w Grupie Żywiec, dodała, że restrykcje odbiją się na rynku pracy.
- Uważamy, że ten projekt może mieć negatywne skutki dla rynku pracy, którego częścią jest branża piwna. Jeśli spojrzymy na Europę, to Polska już w tej chwili jest wśród krajów, które mają najbardziej restrykcyjne podejście do reklamy piwa - twierdzi Brzezińska.
Grupa Żywiec wstrzymuje się na razie od komentowania modyfikacji swojej komunikacji marketingowej w przypadku ewentualnej konieczności przesunięcia budżetów reklamowych z telewizji.
- Za wcześnie by o tym mówić. Ustawa nie weszła jeszcze w życie. Mamy jeszcze co najmniej 9 miesięcy aby się do tych zmian przygotować - ocenia Małgorzata Lubelska, dyrektor ds. marketingu w Grupie Żywiec.
Grupa Żywiec największym reklamodawcą branży piwnej
Procedowane w Ministerstwie Zdrowia zmiany odnośnie do zakazu reklamy piwa w prime time oprotestowują m.in. przedstawiciele Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie, należącego do Rady Reklamy. Zwracają uwagę na fasadowość rozwiązania oraz straty dla wielu gałęzi gospodarki.
- Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego - twierdzą przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia.
Grupa Żywiec jest największym reklamodawcą w branży piwnej. W ciągu 10 miesięcy 2017 roku na reklamy w mediach tradycyjnych wydała 209,2 mln zł (dane Kantar Media). Z szacunków domu mediowego Starcom wynika, że producenci piwa wydali przez trzy kwartały 2017 roku na reklamę we wszystkich mediach 160,7 mln zł netto (po uwzględnieniu rabatów), z czego 100 mln zł na telewizję.
Dołącz do dyskusji: Prezes Grupy Żywiec krytycznie o zakazie reklamy piwa w prime time. "Ograniczenia nie rozwiążą problemu nadmiernej konsumpcji alkoholu"