SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Połowa polskich startupów prowadzi systematyczne działania PR, głównie w internecie (raport)

Działania PR są ważne dla startupów i potrzebne im, jednak wiedza o narzędziach public relations, zasadach tworzenia oraz wdrażania strategii miejscami mocno kuleje - wynika z badania Concilio Communications i Mispie.

Badanie pokazało, że wiedza na temat PR w polskich startupach jest ogólna i mylona z działaniami marketingowymi. Nierzadko wysiłki okazują się niespójne, a działania nie są ze sobą synchronizowane.

PR rozumiany jest przez respondentów dość ogólnie - jako nawiązywanie i budowanie relacji z mediami, które wzmacniają wizerunek firmy. Ogólne rozumienie pokrywa się z przyjętymi definicjami. Należy jednak zaznaczyć dużą rozbieżność pomiędzy odpowiedziami – czasem PR jest nawiązywaniem kontaktów i budową relacji, a czasem komunikacją z mediami. PR łączony jest przez respondentów z działaniami marketingowymi oraz reklamą – potwierdza to jego komplementarność i ciężkość pojęciową. Respondenci, którzy odpowiedzieli w pytaniu jakościowym, rozumieją strategię PR jako wszystkie zaplanowane działania firmy, która budują i ulepszają jej wizerunek.

Większość osób pracujących w branży startupowej stwierdza, iż przedsiębiorstwa w których pracują mają zdefiniowaną strategię i jej elementy, choć nie zawsze jest ona poprzedzona dogłębną analizą.

Połowa respondentów stwierdza, iż ich firmy nie prowadzą w pełni skutecznych i zaplanowanych działań public relations – są to często działania przypadkowe i nieustalone przez procedury.

Większość respondentów uznaje systematyczne działania public relations za wyjątkowo przydatne.

Badani dostrzegają istotę komunikacji w procesie generowania wartości startupu. 71% ankietowanych wskazuje, że PR służy budowaniu rozpoznawalności marki, a dla 62% celem działań PR jest kształtowanie wizerunku marki.

Strategia PR zazwyczaj tworzona jest przez właściciela firmy lub wraz z pracownikami, ale jej wdrożeniem często zajmują się specjalnie delegowane osoby.


Wdrożenie strategii PR wymaga współpracy wszystkich podmiotów. Kluczowe jest, by wytyczne były przekazane do dalszych grup i w pełni przez nie zrozumiane. Jeśli ten proces się nie uda, strategia komunikacji staje się niespójna, a co za tym idzie – nieefektywna.

Ponad połowa startupów kreuje swój wizerunek w naturalnym dla nich środowisku internetowym, ale zaledwie co siódmy osiąga ponadprzeciętną ilość publikacji. 2/3 startupów nie może pochwalić się żadną wzmianką w mediach lub ich liczba jest minimalna. Tworzy to duży potencjał do wzrostu poprzez regularne kontakty z mediami i realizację przemyślanych działań PR.



Aktywność w social media, marketing szeptany i mailing to najczęstsze i najważniejsze działania służące budowie wizerunku i uważane przez startupy za ważne. Pozostałe metody są rozproszone.

5/10 topowych działań stosowanych przez startupy wcale nie jest uznawane przez nie za najistotniejsze – uzasadniona jest w tym wypadku hipoteza, iż ze względu na brak świadomości i rozróżnienia aktywności PR, część firm nie skupia się na tych działaniach, których faktycznie potrzebuje, przez co rozprasza swoją komunikację.

Respondenci stwierdzają, iż startupy obecne są głównie na Facebooku, LinkedIn oraz YouTube, a media społecznościowe znacznie różnią się pod względem przydatności.

Podobnie jak w przypadku metod działań PR, 4/10 portali notuje wysokie różnice pomiędzy używaniem, a faktyczną oceną przydatności – można wysnuć hipotezę, iż w wielu przypadkach startupowcy nie skupiają swoich wysiłków na konkretnych mediach, przez co działania te stają się znacznie mniej skuteczne.

Brak środków finansowych, kontaktów oraz czasu uznawane są za główne bariery utrudniające prowadzenie strategii PR w przedsiębiorstwie.

Badanie sondażowe zostało zrealizowane przez agencję PR Concilio Communications we współpracy merytorycznej z internetową agencją badawczą Mispie, w dniach 1-31 marca 2017 r., techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview). Do udziału w badaniu zaproszono przedstawicieli przedsiębiorstw typu startup zrzeszonych w polskich parkach technologicznych, funkcjonujących w ramach projektów platform startowych, zrzeszonych w fundacjach tematycznych oraz nieformalnych ugrupowaniach społecznych (m.in. #omgkrk; Startupunity, Startup Weekend). Zastosowano celowy dobór próby - analiza uwzględniła ankiety wypełnione przez przedstawicieli firm, którzy odpowiedzieli na zaproszenie do badania. Podmioty były indywidualnie poprzez ambasadorów Startup Poland w poszczególnych miastach, inkubatory przedsiębiorczości, parki technologiczne czy organizacje zrzeszające startupy. Liczba zebranych odpowiedzi wyniosła 108.

Dołącz do dyskusji: Połowa polskich startupów prowadzi systematyczne działania PR, głównie w internecie (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Judyta
Copywritting a raczej brak jego zdolności można nadrobić poprzez zatrudnienie agencji interaktywnej lub za pomocą dobrze przygotowanego storytellingu - http://chcenawczoraj.pl/post/czym-jest-storytelling-i-dlaczego-jest-tak-skuteczny - z tego co czytałam wazniejsza jest atmosfera niżli sam sopywritting.
odpowiedź