Polskie Radio mocno zwiększyło wydatki na misję w Dwójce i PR24, Czwórka ze spadkiem
W ub.r. koszty realizacji misji publicznej w radiowej Dwójce wzrosły o 32 proc., a w Polskim Radiu 24 - o 21 proc. Najwyższe są niezmiennie w Jedynce, natomiast w przypadku Czwórki nastąpił spadek o 6 proc.
Według sprawozdania abonamentowego Polskiego Radia w ub.r. koszty realizacji misji publicznej Jedynce sięgnęły 77,38 mln zł, co wobec 72,03 mln zł przed rokiem oznacza wzrost o 7,4 proc.
Dużo więcej na treści sportowe
Ten wzrost wynika głównie ze zwiększenia się nakładów w obszarze treści sportowych z 5,46 do 13,29 mln zł, m.in. w związku z obsługą dziennikarską piłkarskiego Euro 2020 i letnich igrzysk olimpijskich.
Koszty treści informacyjnych poszły w górę z 23,67 do 24,32 mln zł, a w zakresie rozrywki nastąpił spadek z 6,6 do 4,59 mln zł.
Wydatki na nadawanie analogowe zwiększyły się z 17,37 do 17,74 mln zł, a na emisję cyfrową DAB+ - z 622,8 do 697,6 tys. zł.
10 mln zł więcej na kulturę w Dwójce
Koszty misji publicznej w Dwójce wzrosły z 38,13 do 50,47 mln zł, czyli o 32,4 proc. Zdecydowaną większość stanowią wydatki na treści o kulturze, które zwiększyły się z 29,83 do 39,63 mln zł.
Nakłady na nadawanie analogiczne poszły w górę z 11,37 do 11,8 mln zł, a na emisję DAB+ - z 646,2 do 736,8 tys. zł.
W Trójce więcej na publicystykę i rozrywkę, mniej na informacje
Budżet na misję publiczną w Trójce zwiększył się o 6,3 proc. - z 45,85 do 48,73 mln zł. W obszarze informacji nastąpił spadek z 12,71 do 10,24 mln zł, w publicystyce - wzrost z 13,74 do 14,48 mln zł, w kulturze - z 14,27 do 14,9 mln zł, w zakresie sportu - z 1,6 do 2,52 mln zł, a w rozrywce - z 1,35 do 3,74 mln zł.
Koszty emisji analogowej sięgnęły 16,67 mln zł, a DAB+ - 712,8 tys. zł, wobec odpowiednio 15,78 mln zł i 616,8 tys. zł.
Większy budżet informacji w PR24
W Polskim Radiu 24 koszty misji publicznej w ub.r. wyniosły 39,68 mln zł, po wzroście o 20,9 proc. z 32,82 mln zł. Wynika to ze zwiększenia się wydatków w obszarze informacji z 24,03 do 31,87 mln zł.
W zakresie publicystyki nastąpił spadek z 6,07 do 4,92 mln zł, a w zakresie edukacji - z 1,5 do 1,29 mln zł.
Koszty nadawania analogowego zwiększyły się z 6,78 do 8,23 mln zł, a DAB+ - z 634,7 do 722,7 tys. zł.
6 proc. mniej na Czwórkę
W Czwórce, od paru lat emitowanej wyłącznie cyfrowo, wydatki na misję publiczną zmalały z 20,3 do 19,04 mln zł, a więc o 6,2 proc.
W obszarze rozrywki nastąpił spadek z 2,3 do 1,56 mln zł, a w zakresie sportu - z 5,07 do 4,57 mln zł. Natomiast koszty w zakresie publicystyki wzrosły z 1,54 do 1,79 mln zł, a wydatki na emisję DAB+ - z 748,5 do 845,2 tys. zł.
Dwukrotnie więcej na Polskie Radio Kierowców
Mocno zwiększyły się budżety misji publicznej w kilku innych rozgłośniach Polskiego Radia emitowanych wyłącznie cyfrowo. W przypadku Polskiego Radia Dzieciom wydatki w tym zakresie poszły w górę z 6,81 9,51 do mln zł, a koszty emisji - z 650,3 do 741,7 tys. zł.
Budżet na treści Polskiego Radia Kierowców, uruchomionego w październiku 2020 roku, poszedł w górę z 4,08 do 8,67 mln zł, a koszty jego emisji - ze 143 do 742,5 tys. zł.
W przypadku Radia Chopin w ub.r. misja publiczna kosztowała 4,53 mln zł, a jego nadawanie - 741,7 tys. zł, wobec odpowiednio 4,53 mln zł i 650,3 tys. zł rok wcześniej.
Działalność Polskiego Radia dla Zagranicy jest podzielona na dwie części geograficzne. Wydatki na misję publiczną w pionie wschodnim zwiększyły się z 9,33 do 9,68 mln zł, a w pionie zachodnim - z 4,4 do 4,58 mln zł.
Większość kosztów rozgłośni pokrywa Ministerstwo Spraw Zagranicznych: w ub.r. przekazało w formie dotacji 6,38 mln zł na segment wschodni i 3,02 mln zł na zachodni.
Więcej na konkursy teatralne i dziennikarskie
W górę poszły też wydatki Polskiego Radia na kilka festiwali i konkursów kulturalnych, które w 2020 roku w związku z epidemią odbyły się w ograniczonej formule.
Koszty konkursu Wielki Splendor i festiwalu Dwa Teatry poszły w górę z 212,9 tys. zł do 1,73 mln zł (w 2020 roku Dwa Teatry w ogóle się nie odbyły), konkursu dla reportażystów Melchiory i nagród Grand Prix KRRiT - ze 101,8 do 267 tys. zł, a festiwali Nowa Tradycja, Kazimierz oraz koncertów i nagrań Radiowego Centrum Kultury Ludowej - z 545,4 do 825,4 tys. zł.
Polskie Radio w br. prognozuje głębszą stratę
W 2020 roku Polskie Radio przy zwiększeniu przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł (dzięki abonamentowi i rekompensacie, wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc.) zanotowało wzrost wyniku netto z 10,44 mln zł straty do 16,1 mln zł zysku. We wrześniu wypłacił ponad 3 mln zł nagród pracownikom, 1974 osoby otrzymały obligatoryjnie po 1675,07 zł brutto.
W drugiej połowie marca br. Polskie Radio poinformowało działające w firmie związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo nadawca musi ciąć koszty. Zaznaczyło, że nie oznacza to obniżek pensji. Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl publiczny nadawca planuje w br. 64,4 mln zł straty.
Ze skorygowanego planu programowo-finansowego Polskiego Radia na br. wynika, że w Jedynce ma być mniej informacji, audycji kulturalnych i słownych, w Trójce - mniej publicystyki, kultury i audycji mówionych, a cięcia mają objąć też ramówki m.in. Radia Dzieciom i Radia Kierowców.
Od stycznia 2020 roku prezesem i jedyną osobą w zarządzie Polskiego Radia jest Agnieszka Kamińska, w lutym br. została wybrana przez Radę Mediów Narodowych na kolejną kadencję.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio mocno zwiększyło wydatki na misję w Dwójce i PR24, Czwórka ze spadkiem
Wielka szkoda, że na UKF zamieniono ją na PR24.
A gdyby tak PR24, przeszło na długie, a Czwórka wróciła na UKF...