Polskie Radio chce uruchomić kanał informacyjny
Polskie Radio Euro może już latem zostać przekształcone w stacjęinformacyjną. Ma to pomóc w podwyższeniu słuchalności anteny.
- Nie zapadła żadna decyzja w tej sprawie - zaznacza z rozmowiez "Rzeczpospolitą" Agata Broda, nowa rzeczniczka prasowa PolskiegoRadia. - Prawdą jest, że zarząd PR SA zastanawia się nadwykorzystaniem potencjału Polskiego Radia w zakresie informacyjnym- dodaje.
Wiceprezes PR Robert Wijas przyznaje jednak, że nowy kanałradiowy może ruszyć już latem tego roku. Jak ustalił dzienniktrwają też prace nad radiowym portalem informacyjnym. Projektemkieruje Andrzej Mietkowski, były szef Agencji Informacji TVP.
Nowa antena miałby konkurować głównie z TOK FM. Redaktornaczelna informacyjnej stacji Agory nie wróży jednak projektowipowodzenia. - Przede wszystkim będą robić konkurencję sami sobie,czyli PR1, który ma już charakter informacyjno- publicystyczny -uważa Ewa Wanat. Podobne głosy przyczyniły się do upadku niemalidentycznego projektu przed kilkoma laty, za prezesury KrzysztofaCzabańskiego.
Polskie Radio Euro od maja 2008 r. nadaje na częstotliwościachdawnego Radia Bis. Z ostatnich badań słuchalności Radia Track(listopad 2008 - styczeń 2009) wynika, że jego słuchalnośćkształtuje się na poziomie 0,2 proc ( dla porównania Jedynka masłuchalność na poziomie 12,9 proc., Dwójka - 0,6 proc., a Trójka -6,9 proc.).
Komentarz dla Wirtualnemedia.pl
Roman Czejarek, były szef "Lata z Radiem", głos VOXFM
Pomysł przeformatowania jednego z kanałów Polskiego Radia na kanałinformacyjny nie jest nowy. Pierwszy raz był poważnie rozpatrywanyw czasach gdy pełniłem funkcję wiceprezesa Zarządu PR SA(1994-1998). Z ówczesnych badan wynikało, że kanał taki mógł liczyćmaksymalnie na 3-4proc. udziałów w rynku. Robione były teżsymulacje ekonomiczne kosztów takiego przedsięwzięcia. Było tojednak w czasach gdy rynek wyglądał zupełnie inaczej, program IV(potem Radio BIS, dziś radio EURO) był nadawany jeszcze przez siećnadajników na falach średnich, stał dawny długofalowy maszt Jedynkiw Gąbinie, zaś Polskie Radio retransmitowało serwisy Radia WolnaEuropa oraz sekcji polskiej BBC. Nie było też na rynku obecnegoradia TOK FM. Była już nawet przygotowywana nazwa: INFO RADIO alboRADIO INFO, potem wykorzystana przez innego nadawcę.
Czy dziś jest to dobry pomysł? Generalnie tak, bo jest to jedenze sposobów na wypełnienie publicznej misji Polskiego Radia. Czypoprzez kolejną zmianę w Radiu EURO? Tego już nie jestem takipewien. Polskie Radio powinno bardzo poważnie zastanowić się nadcharakterem swoich kanałów. To ostatnia chwila by to zrobić, byćmoże też ostatni dobry moment gdy w tle trwają prace nad nowąustawa medialną. Później będzie już za późno. Radio potrzebuje teżoszczędności oraz radykalnych reform (ale programowych iorganizacyjnych, nie politycznych!) bo w obecnej strukturze i przyobecnym załamaniu dochodów długo już w tej formie nie przetrwa.
Wydaje mi się, że lepszą drogą jest częściowe lub całkowitepołączenie Informacyjnej Agencji Radiowej (IAR) z Jedynką i na tejbazie budowanie solidnego kanału informacyjnego. Nadawanie muzykina falach długich to już trochę przeżytek. Sieć nadajników UKFbędących w dyspozycji Polskiego Radia trzeba bardzo gruntowniezoptymalizować. To co jest teraz to radosna twórczość kilkudecydentów daleka od efektywności ekonomicznej, a czasami też odzdrowego rozsądku. Trzeba jasno powiedzieć, że być może PolskiegoRadia nie stać już na cztery kanały ogólnopolskie, z których dwamają śladowe udziały w rynku na granicy statystycznego błędu.Biorąc pod uwagę zasięgi Polskie Radio już dawno ani Dwójką aniRadiem EURO nie pokrywa całego kraju. To fikcja tylko z nazwy.
Dopiero po dokładnym określeniu celów można myśleć o kanaleinformacyjnym. Sądzę też, że Polskie Radio już dawno powinno wejśćbardzo zdecydowanie w produkcję kanałów tematycznych na platformachinternetowych. To przyszłość a zarazem obowiązek mediumpublicznego. Mądre połączenie platformy informacyjnej w internecie(portal, bazy danych, internetowe radio "na żądanie",specjalizowane serwisy do precyzyjnie wybranych grup odbiorców) znadawaniem w eterze to dopiero recepta na sukces radiainformacyjnego. Polskie Radio ma z pewnością największe szanse,siły oraz zasoby by to zrobić. Ale tego dobrze nie robi, ustępującdziś w tym miejscu pola Radiu TOK FM oraz portalom Agory.Szkoda.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio chce uruchomić kanał informacyjny