Polski rynek słodyczy w górę. Rośnie import i eksport
W 2013 r. eksport słodyczy (w tym także słonych przekąsek) z Polski wzrósł kolejny rok z rzędu i wart był ponad 6,3 mld zł. W tym samym czasie wartość rynku krajowego wyniosła 12,7 mld zł. Za blisko 40% całkowitej sprzedaży słodyczy w naszym kraju odpowiadają dyskonty. Polacy na co dzień preferują słodycze klasyczne - wynika z raportu KPMG.
W 2013 r. za granicę sprzedano około 420 tys. ton wyrobów czekoladowo-cukierniczych i słonych przekąsek o łącznej wartości przekraczającej 6,3 mld zł.
Głównym kierunkiem eksportu produkowanych w Polsce słodyczy są państwa Unii Europejskiej, ale do najważniejszych odbiorców należą też takie kraje jak Rosja, USA, Turcja i Arabia Saudyjska. Jak wynika z danych Eurostatu, w latach 2009-2013 wartość eksportu zwiększyła się łącznie o 72%. Sam rok 2013 przyniósł wzrost eksportu o 12,9% pod względem wolumenu, a jego wartość wzrosła o 15,6% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Przez ostatnie lata utrzymywało się wysokie dodatnie saldo w zagranicznym handlu słodyczami, które w 2013 r. wyniosło ponad 4 mld zł.
Spośród producentów działających w Polsce, którzy brali udział w badaniu KPMG, ponad 90% sprzedaje swoje wyroby także na rynki zagraniczne. 64% badanych przedsiębiorstw spodziewa się, że udział eksportu w ich całkowitych obrotach zwiększy się w ciągu najbliższych lat, a żadna z firm nie obawia się spadku sprzedaży na rynki zagraniczne.
Wolniej niż eksport rośnie krajowy rynek słodyczy. Według prognoz, do 2018 r. jego wartość wzrośnie z obecnych 12,7 mld zł do 13,9 mld zł.
W porównaniu z Europą Zachodnią polski rynek posiada jeszcze duży potencjał rozwoju. Choć Polska jest największym rynkiem zbytu Europy Środkowo-Wschodniej, jej udział w wartości sprzedaży słodyczy na terenie Unii Europejskiej wynosi 4%.
Najważniejszym, a zarazem najdynamiczniej rozwijającym się segmentem polskiego rynku słodyczy, są wyroby czekoladowe. W 2013 r. segment ten stanowił ponad 50% wartości całego rynku. Przewiduje się, że jego wartość zwiększy się o ponad 17% do 2018 roku, podczas gdy w tym samym okresie rynek słodyczy jako całość ma wzrosnąć o 9%.
Kluczowym trendem mającym mieć wpływ na cały rynek słodyczy jest coraz większa rola dyskontów. Obecnie odpowiadają one za blisko 40% sprzedaży słodyczy, a według firm biorących udział w badaniu ich znaczenie jeszcze wzrośnie. Na drugim biegunie znajdują się małe sklepy osiedlowe i sklepy z obsługą zza lady: ponad 70% badanych firm uważa, że w następnych latach sprzedaż w tego typu sklepach będzie spadać.
Z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez KPMG wynika, że 84% Polaków lubi słodycze, a ponad 90% je kupuje. Dla 1/3 Polaków słodycze stanowią element codziennej diety, przy czym 11% nawet kilka razy dzienne zjada coś słodkiego. W sumie 68% sięga po słodycze co najmniej 2 razy w tygodniu. Do najczęściej wybieranych produktów należą cukierki czekoladowe, batony, czekolada mleczna i gorzka oraz ciastka.
Wyniki badania sugerują, że polscy konsumenci są tradycjonalistami. Ponad połowa respondentów jest otwarta na degustowanie nowych i nietypowych kompozycji smakowych, ale jednocześnie 90% deklaruje, że na co dzień preferuje wyroby klasyczne. Stosunkowo najwięcej zagorzałych zwolenników nowych receptur jest wśród osób do 24 roku życia. Prawie 1/5 ankietowanych w tej grupie (18%) twierdzi, że preferuje smaki nietypowe.
Raport KPMG "Rynek słodyczy w Polsce" prezentuje obraz tego rynku i perspektywy jego rozwoju. Analiza przeprowadzona została w podziale na trzy części. W ramach analizy danych wtórnych wykorzystano m.in. dane GUS, Eurostatu, Euromonitor International oraz GfK Polonia. Badanie konsumentów zrealizowane zostało w drugiej połowie 2013 r. z udziałem firmy badawczej Norstat na reprezentatywnej próbie 1012 Polaków. Badania przedsiębiorstw działających na rynku słodyczy w Polsce przygotowano na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w drugiej połowie 2013 r. przy wsparciu Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. W badaniu wzięły udział firmy odpowiedzialne za blisko połowę wartości przychodów sektora. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek słodyczy w górę. Rośnie import i eksport