Polska wysoce nasycona usługami telekomunikacyjnymi
Telefon komórkowy ma 82 proc. Polaków, a stacjonarny 56 proc. -wynika z badań przeprowadzonych w grudniu 2007 przez Centrum BadańMarketingowych Indicator na zlecenie Urzędu KomunikacjiElektronicznej (UKE). Ilu Polaków korzysta z internetu a ilu ma wdomu telewizję kablową?
Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasyceniausługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie odwykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowanawiększość badanych (95 proc.). Tylko jeden badany na dwudziestu(4,8 proc.) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.
Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefonstacjonarny, jak i komórkowy (43 proc.). Czterech na dziesięciuużytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na ośmiu tylko aparatstacjonarny.
Z badania wynika, że oferta cenowa i rabaty są głównymikryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefoniikomórkowej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonukomórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacącychabonament (91 zł), niż użytkowników kart pre-paid (50 zł) czy mix(49 zł). Wynikać to może z większej kontroli wydatków wynikającejze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeńbudżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
Większość gospodarstw domowych (61 proc.) deklaruje, że posiadaw swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73proc.) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostępdo internetu.
Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowejprzez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47 proc.), w cotrzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35 proc.). Coszósty badany posiada telewizję cyfrową (16 proc.), a z telewizjisatelitarnej korzysta co czternasty badany (7 proc).
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
W 2007 roku 56% Polaków deklaruje posiadanie telefonustacjonarnego w gospodarstwie domowym.
Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorówtelefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,6%).Drugim, dobrze znanym operatorem jest Tele2, wymieniany przez ponadpołowę badanych (55%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Netia,wymieniana również przez nieco więcej niż połowę badanych(51,6%).
Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmujeTelekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 86%respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałychoperatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.
Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziemkontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania ztelefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka,ponieważ połowa badanych (49,7%) korzysta z niego codziennie, akolejne 44,3% kilka razy w tygodniu (suma wskazań "3-5 razy wtygodniu" i "1-2 razy w tygodniu").
Wyniki sondażu wskazują na umiarkowaną satysfakcję klientów z usługświadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżejrespondenci ocenili Telefonię Dialog i Netię, dla których średniaocena była identyczna i wyniosła 3,8 w pięciostopniowej skali.Telekomunikacja Polska uzyskała średnią ocenę 3,3. Niżej ocenionyzostał operator Tele2 - średnia ocena 3,2. Najniższą ocenę uzyskałNOM - średnia 2,4.
Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatorapozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Dwie trzeciebadanych (67,6%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdybypodwyżki abonamentu przekroczyły 10%.
Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej jeststabilny. Siedmiu na dziesięciu badanych nie planuje zmianydotychczasowego operatora. Tylko 15% ankietowanych rozważa zmianęoperatora w najbliższej przyszłości.
Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badaninajczęściej wskazują Netię (22%) oraz Telefonię Dialog (17,3%).Mniej niż co dziesiąty badany wspomina o Tele2 (8,7%) orazTelekomunikacji Polskiej (5,5%).
Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefoniistacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (sumawskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" wyniosła 89,2%). Wartozauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważneprzy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów(suma wskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" - 85,1%).
Ponad dwie trzecie badanych (68%) deklarowało świadomość możliwościzachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości niesłyszał jeden na czterech ankietowanych (27,2%).
Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badaninajczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego(71%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśródwymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwartaosoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest onza drogi.
Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linięstacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (93,3%).Znaczącymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej byłyzwiązane z nią wysokie opłaty (61,9%) oraz bardziej odpowiadającypotrzebom respondentów telefon komórkowy (40,1%).
Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwiedomowym wynosi około 82 złote. Najliczniejszą grupę posiadaczytelefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do100 złotych miesięcznie (56%).
RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ:
82% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenieindywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefoniikomórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefoniistacjonarnej.
Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefoniikomórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90%), Plus (88%) orazOrange (87)%. Nowy operator, który jako czwarty uzyskał pozwoleniena wykorzystywanie częstotliwości - Play jest wskazywany przezponad połowę badanych (54%). Pozostali operatorzy mają sporadycznewskazania.
Większość respondentów (83%) rejestruje przekaz informacyjny oofercie operatorów z reklamy w radiu lub telewizji.
Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefoniikomórkowej Orange (dawniej Idea) - 40% badanych. Duży odsetekankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33%) orazPlus (28%).
Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawachtelekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą siętelefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartępre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje siętendencję odwrotną - większym zainteresowaniem cieszą się telefonyna kartę niż na abonament. Może to wynikać z faktu, że osoby inneniż decydent w gospodarstwie domowym, to głównie osoby młode wwiększym stopniu kontrolujące poziom wydatków.
Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały siępowszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSysą wysyłane przez 92% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotniemniej osób (45%) wysyła wiadomości MMS.
Większość badanych (62%) jest zdania, że usługa przenoszenianumerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza coszósty badany (16%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosićśrednio 30 zł.
Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagęprzy wyborze operatora telefonii komórkowej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonukomórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacącychabonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (50 złotych)czy mix (49 złotych). Wynikać to może z większej kontroli wydatkówwynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak iograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
RYNEK INTERNETU:
Większość gospodarstw domowych (61%) deklaruje, że posiada wswoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73%)gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp dosieci Internet.
Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciąguostatniego miesiąca (48%), z czego najwięcej osób łączyło się zsiecią we własnym domu lub w pracy.
Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciąguostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania -96% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz wtygodniu. Warto zauważyć, że 66% osób korzysta z Internetucodziennie.
Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu,posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Jedna trzecia(33%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/slub większej.
Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanieczęściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. Wrozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (89%), a w głosowych: Skype(90%).
RYNEK TELEWIZYJNY:
Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowejprzez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47%), w cotrzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35%), co szóstybadany posiada telewizję cyfrową (16%), a z telewizji satelitarnejkorzysta co czternasty badany (7%).
Prawie trzy czwarte badanych (71,5%) deklaruje zadowolenie zeswojego dostawcy telewizji.
Badanie przeprowadzono od 11 do 13 grudnia 2007 roku na 1.500osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15lat i powyżej.
Dołącz do dyskusji: Polska wysoce nasycona usługami telekomunikacyjnymi