SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polska reklama 2,6 proc. w górę. Zyskują telewizja, internet i radio - traci prasa

W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 5,14 mld zł, o 2,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Kilkuprocentowe wzrosty nastąpiły w telewizji, internecie i radiu, natomiast kilkunastoprocentowe spadki w gazetach i magazynach.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Jak wynika z szacunków domu mediowego Starlink, od stycznia do września br. faktyczna wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 5,1394 mld zł, o 129,6 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 2,6 proc.

Wydatki reklamowe w telewizji zwiększyły się w skali roku o 6,3 proc. do 2,66 mld zł, w internecie - o 6,4 proc. do 1,16 mld zł, a w radiu - o 6,4 proc. do 400,9 mln zł. Za to nakłady na reklamy zewnętrzne zmalały o 1,7 proc. do 317,7 mln zł, a w kinach - o 9,3 proc. do 60,2 mln zł. Największe spadki nastąpiły w reklamie prasowej: w gazetach o 19,2 proc. do 221,5 mln zł, a w magazynach o 15,4 proc. do 313,9 mln zł.

Jeśli chodzi o reklamodawców, to nakłady zwiększyło dziesięć sektorów rynkowych, a ograniczyło sześć. Według Starlinka do całościowego wzrostu rynku reklamowego w największych stopniu przyczyniły się większe wydatki producentów leków i farmaceutyków oraz branży FMCG. Inwestycje tego drugiego sektora wzrosły o 0,5 proc., głównie ze względu na podwyższone budżety producentów napojów i alkoholi związane z piłkarskimi mistrzostwami świata i sezonem letnim.

Głównym sektorem reklamowym jest handel, w którym największe budżety mają markety wielobranżowe i dyskonty, sklepy i hurtownie spożywcze, a w dalszej kolejności - sklepy ze sprzętem AGD, RTV i sportowym, a także sieci drogeryjne i serwisy e-commerce.

Z kolei łączne wzrosty wydatków sześciu innych branż (motoryzacja; media, książki i CD/DVD; czas wolny; sprzęty domowe, meble i dekoracje; odzież i dodatki; pozostałe) wyniosły 126,6 mln zł.

Za to wśród sektorów ograniczających budżety reklamowe największe spadki zanotowały finanse i telekomunikacja - w sumie o 47,2 mln zł, czyli 4,5 proc.

Dołącz do dyskusji: Polska reklama 2,6 proc. w górę. Zyskują telewizja, internet i radio - traci prasa

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl