Polska ma coraz lepszą markę
Polska wchodzi do elity krajów, które mogą się poszczycić najlepszą marką - wynika z Country Brand Index 2007, przeprowadzonego przez międzynarodową firmę konsultingową FutureBrand i agencję public relations Weber Shandwick.
Wśród 54 notowanych krajów świata znaleźliśmy się na 8 miejscu w kategorii "Wschodząca gwiazda". Najlepsza markę na świecie zachowała Australia, a za nią znalazły się Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Spośród krajów naszego regionu Europy ponownie uznanie w oczach specjalistów znalazły Węgry i Czechy zajmujące odpowiednio 2 i 3 miejsce w kategorii "Warte poniesionych wydatków". Po raz pierwszy i to od razu w trzech kategoriach znalazła się Rosja: 9 - "Wschodząca gwiazda", 8 - "Kultura i sztuka", 7 - "Historia". Jednak najlepsze oceny w naszym regionie zdobyła Chorwacja - numer jeden w kategorii "Wschodząca gwiazda".
"Wschodzące gwiazdy" to kraje, które w ciągu najbliższych 5 lat mają szansę stać się jednym z głównych kierunków wypraw turystycznych. Oprócz Chorwacji, Polski i Rosji w pierwszej dziesiątce znalazły się: Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Kuba, Islandia i Argentyna. W rankingu Country Brand Index 2007 kraje są zestawiane w 22 kategoriach, na podstawie których tworzy się listę krajów posiadających najlepszą markę. Polska znalazła się w tym zestawieniu po raz pierwszy. Badanie jest prowadzone trzeci rok z rzędu.
W tworzeniu rankingu wzięło udział ponad 2 600 podróżników, turystów oraz ekspertów w dziedzinie turystyki i hotelarstwa z całego świata.
"Silna marka kraju pomaga w ugruntowaniu jego pozycji w każdym
sektorze" - mówi Rina Plapler, Dyrektor Zarządzający FutureBrand.
"W tegorocznym CBI dokładnie pokazaliśmy w jaki sposób kraje są
postrzegane jako marki".
Kraje o najlepszej marce, 2007 CBI
1. |
Australia |
6. |
Kanada |
2. |
Stany Zjednoczone |
7. |
Hiszpania |
3. |
Wielka Brytania |
8. |
Nowa Zelandia |
4. |
Francja |
9. |
Grecja |
5. |
Włochy |
10. |
Japonia |
Tegoroczny raport CBI porusza szeroki wachlarz tematów istotnych
dla podróżników i turystów - od marki kraju najbardziej
zorientowanego na ochronę środowiska (Szwecja), do kraju w którym
najchętniej prowadziliby działalność biznesową (USA).
"Reputacja marki kraju sama w sobie jest jej silną walutą.
Wpływa ona na finansowe i biznesowe inwestycje, zrównoważony rozwój
oraz dodatkowo wspiera sektor prywatny i detaliczny" - wyjaśnia
Rene A. Mack, szef globalnego działu Tavel&Lifestyle w Weber
Shandwick. "Odwiedzający kraj są najlepszą reklamą dla marki
każdego kraju. Importują oni wszystkie doświadczenia zdobyte w
danym kraju bezpośrednio do swoich domów, biur i społeczności, w
których żyją. Ponadto, dokonują tego w najbardziej przekonujący
sposób, poprzez marketing szeptany - word of mouth"
Kraje najlepsze w poszczególnych kategoriach: 2007 Country
Brand Index
Idealne do robienia interesów |
Stany Zjednoczone, Chiny, Wielka Brytania, Francja, Włochy |
Przyjazne biznesmenom |
Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Kanada, Irlandia, Francja |
Warte zamiany podróży służbowej w turystyczną |
Stany Zjednoczone, Australia, Włochy, Japonia, Tajlandia |
Najlepsze do organizacji konferencji |
Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Niemcy, Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie |
Bogactwo kultury i sztuki |
Włochy, Francja, Egipt, Indie, Wielka Brytania |
Wyjątkowe |
Nowa Zelandia, Chiny, RPA, Japonia, Tajlandia |
Do plażowania |
Malediwy, Tahiti, Wyspy Bahama, Australia, Dominikana |
Przyjazne rodzinie |
Dania, Kanada, Australia, Stany Zjednoczone, Szwecja |
Bogata historia |
Egipt, Włochy, Chiny, Grecja, Francja |
Najlepsza baza hotelowa |
Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malediwy, Australia, Tahiti, Kanada |
Najpiękniejsze krajobrazy |
Nowa Zelandia, Australia, Malediwy, Kanada, RPA |
Najbogatsze życie nocne |
Hiszpania, Stany Zjednoczone, Brazylia, Tajlandia, Singapur |
Najlepsze jedzenie |
Francja, Włochy, Singapur, Japonia, Stany Zjednoczone |
Do uprawiania sportu |
Australia, Nowa Zelandia, Kanada, RPA, Stany Zjednoczone |
Przyjaźni mieszkańcy |
Australia, Kanada, Nowa Zelandia, Irlandia, Tajlandia |
Najlepszy odpoczynek i relaks |
Malediwy, Tahiti, Wyspy Bahama, Jamajka, Nowa Zelandia |
Najbezpieczniejsze |
Nowa Zelandia, Kanada, Szwecja, Dania, Szwajcaria |
Na zakupy |
Stany Zjednoczone, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Włochy, Japonia |
Warte swojej ceny |
Tajlandia, Węgry, Czechy, Meksyk , Wietnam |
Warto w nich zamieszkać |
Kanada, Nowa Zelandia, Australia, Szwecja, Singapur |
Metodologia
FutureBrand opracowało trzypoziomowy system ewaluacji służący do
przygotowania rankingu marek krajów. Ranking obejmuje światowe
badanie ilościowe, opinie ekspertów i odnośniki do odpowiednich
statystyk dotyczących aktywów marek, ich rozwoju i ekspansji.
Wynikiem tego jest unikalny system ewaluacji, będący podstawą
rankingów. Ponad 2,600 respondentów z siedmiu krajów wzięło udział
w badaniu dotyczącym podróżowania. Wśród uczestników uwzględniono
kobiety i mężczyzn między 21 a 65 rokiem, którzy często podróżują
(odbywają międzynarodowe biznesowe lub rekreacyjne podróże więcej
niż raz w roku). W badaniu wzięło udział ponad 50 międzynarodowych
ekspertów i profesjonalistów z sektora turystycznego, pisarzy,
wydawców oraz analityków. W celu zapewnienia reprezentatywnego oraz
zróżnicowanego wyniku, eksperci pochodzą z różnych
regionów.
Dołącz do dyskusji: Polska ma coraz lepszą markę