Polska branża reklamowa na mundialu wierzy w Brazylię, Niemców i Ronaldo, Nike wygra z Adidasem
Zdaniem czołowych menedżerów z polskiej branży marketingowej piłkarskie mistrzostwa świata najprawdopodobniej wygrają Brazylijczycy, Niemcy lub Argentyńczycy, a daleko w turnieju zajść mogą też Hiszpanie i Belgowie. Na rynku reklamowym najgłośniej jest i będzie o kampaniach czołowych producentów odzieży sportowej: Nike i Adidasa.
Menedżerów z różnego rodzaju firm marketingowych (agencji reklamowych, interaktywnych i public relations, domów mediowych, sieci reklamowych) poprosiliśmy o wytypowanie finalistów i zwycięzcy mundialu, najlepszego zawodnika oraz piłkarzy i drużyn, które okażą się rewelacją turnieju oraz tych, które najbardziej zawiodą.
Wśród reprezentacji zdecydowanie najczęściej jako finaliści i zwycięzcy wymieniane były drużyny Brazylii, Niemiec i Argentyny. Za Brazylijczykami - oprócz walorów czysto piłkarskich przemawia fakt, że grając u siebie, będą mieć większe wsparcie kibiców. Na korzyść Brazylii działa też historia: jeszcze nigdy mistrzostw rozgrywanych w Ameryce Południowej nie wygrała drużyna z Europy. Niemcy mogą obalić tę regułę, ponieważ dysponują wieloma świetnymi zawodnikami, a także są typową drużyną turniejową.
Nieco rzadziej w gronie faworytów pojawiała się broniąca tytułu reprezentacja Hiszpanii. Niektórzy z naszych rozmówców zwrócili uwagę, że hiszpańscy gwiazdorzy są już nieco nasyceni poprzednimi triumfami oraz zmęczeni wyczerpującym sezonem w klubach.
>>> Mundial 2014 w Telewizji Polskiej - pełny plan transmisji
Rewelacją turnieju mogą okazać się Belgowie lub Urugwajczycy. Przy czym kilka osób wątpi w sukces tych pierwszych, argumentując, że młodzi belgijscy piłkarze mogą nie poradzić sobie z łatką „czarnego konia”, a ponadto w dość wczesnej fazie turnieju mogą trafić na Niemców lub Portugalczyków. Z kolei jako drużyna, która najbardziej rozczaruje, najczęściej wskazywani byli Anglicy, m.in. dlatego że trafili do trudniej grupy, w której zmierzą się z Włochami, Urugwajem i Kostaryką.
Najlepszym zawodnikiem mistrzostw będzie najprawdopodobniej ktoś z trójki: Cristiano Ronaldo, Leo Messi i Neymar. Najczęściej wymieniany był Ronaldo, najwięcej wątpliwości pojawiło się przy Messim, który ostatnio był w słabszej formie, natomiast Neymar ma błyszczeć jako lider zwycięskiej Brazylii.
Od kilku tygodni trwa już wiele kampanii reklamowych związanych z mistrzostwami, dlatego naszych rozmówców poprosiliśmy też o ocenę, które firmy i marki wyróżniają się w tym zakresie i najwięcej na tym zyskają. Zdecydowanie najczęściej wskazywani byli dwaj producenci odzieży sportowej, którzy zresztą ubierają wiele reprezentacji grających w mundialu: Adidas i Nike.
Pierwsza firma, będąca oficjalnym sponsorem turnieju, reklamuje się pod hasłem „Al lor nothing” - pierwszy spot mundialowy pokazywał sen Leo Messiego (zobacz to), a drugi - mecz rozgrywany w domu m.in. przez Zinedine’a Zidane’a i Davida Beckhama (obejrzyj tę reklamę). Natomiast głównymi bohaterami kampanii Nike są Ronaldo, Neymar, Wayne Rooney i Zlatan Ibrahimovic - pierwszy spot pokazywał, jak denerwują się przed grą (zobacz to), w drugim chłopcy grający na podwórku zmieniali się w nich i przenosili na wypełniony kibicami stadion (obejrzyj tę reklamę), a w trzecim prawdziwych piłkarzy zastępują ich animowane postaci (obejrzyj to).
Zdecydowanie więcej osób jako zwycięzcę tego pojedynku wskazało Nike, mimo że firma ta nie jest oficjalnym sponsorem mistrzostw.
Pytani przez nas menedżerowie do mundialowych typowań podeszli z pełnym profesjonalizmem - nie tylko wskazali faworytów, ale też fachowo, nieraz obszernie uzasadnili swoje wybory, co można przeczytać poniżej i na kolejnych podstronach.
Polska branża marketingowa typuje drużyny, zawodników i marki które wygrają piłkarskie mistrzostwa świata
Mariusz Pleban, prezes Multi Communications
Finał, najlepszy piłkarz
Brazylia - Argentyna. Wygra Argentyna, na przekór, w świętym południowoamerykańskim starciu gigantów. Zawodnikiem mistrzostw zostanie wybrany Brazylijczyk, na otarcie łez, ale zasłużenie.
Rewelacja i rozczarowanie
Rewelacją turnieju powinna być Japonia. Dotrze daleko, rozbije kilka dużych teamów. Rozczarowaniem będą Niemcy, gdyż dojdą tylko do półfinału :).
Zwycięskie marki, reklamy
Mundial wygra zdecydowanie Coca Cola, rozszerzy swoją hegemonię i wszechobecność. Marka będzie bardziej niż na wyciągnięcie ręki.
Kampanią, a w zasadzie filmem, który najbardziej pozostał mi w pamięci jest "Nike Football: winner stays". Świetne oddanie ducha marki, przeniesienie ideału atlety do lokalnego otoczenia konsumenta. Bardzo dobry film.
Krzysztof Szumski, deputy buying director w ZenithOptimedia Group
Finał, najlepszy piłkarz
Brazylia - Niemcy 1:0; Neymar
Rewelacja i rozczarowanie
Urugwaj - rewelacja, Hiszpania - rozczarowanie
Zwycięskie marki, reklamy
Nike - najwięcej gwiazd futbolu.
Zamieszać może Beats by Dr Dre, po tym jak zostali przejęci przez Apple (pytanie tylko, czy będą w Polsce)
Dariusz Sachajko, commercial director w Universal McCann
Finał, najlepszy piłkarz
Mundialu rozgrywanego w Ameryce Południowej nigdy nie wygrała drużyna z Europy. Tym razem będzie podobnie, bo niesieni dopingiem Latynosi wzniosą się na wyżyny. W finale zagra Brazylia, bo piłkarsko zawsze jest mocna, a ich nieujarzmiony temperament sportowy poradzi sobie po drodze nawet z niemiecką doskonałością. Zagra z Hiszpanami, którzy potwierdzili w tym roku swoją dominację w europejskich pucharach lub Argentyną, którą doprowadzi do finału rozdrażniony niepowodzeniami w klubie, ale także bardziej wypoczęty niż inni Lionel Messi.
To czas na ukoronowanie zachwycającej kariery Messiego, dlatego w decydującym momencie powróci mu błysk i Argentyna odbierze piłkarską Nike. W finale padną minimum 3 bramki i wynik na telebimach wskaże 2-1 lub 3-2, bo w meczu południowców nie będzie piłkarskich szachów. Messi, który przypieczętuje zwycięstwo swojego kraju, odbierze tytuł najlepszego piłkarza turnieju
Rewelacja i rozczarowanie
Obawiam się zmęczenia Europejczyków, którzy dodatkowo nie są przyzwyczajeni do gry w tropikach. Tu możemy odnotować duże rozczarowania, choć nie powinny one dotyczyć Niemców.
Liczę na ładną dla oka grę drużyn afrykańskich szczególnie medalistów ostatniego Pucharu Narodów Afryki - Nigerii i Ghany. Stawiam także na dobra grę Korei oraz Japonii co zaowocuje wyjściem z grupy tych drużyn.
Zwycięskie marki, reklamy
Także i tu typ nie jest oczywisty. Poprzednie mistrzostwa często „wygrywały” marki nie będące sponsorami imprezy dzięki pomysłowi i ciekawej kreacji. Na takie „wydarzenia reklamowe” czekam i tym razem, choć podoba mi się film „McDonald’s gol” dzięki humorowi oraz kreowaniu pozytywnych emocji związanych z piłką nożną.
Pozostałe wypowiedzi na kolejnych podstronach
1 2
Dołącz do dyskusji: Polska branża reklamowa na mundialu wierzy w Brazylię, Niemców i Ronaldo, Nike wygra z Adidasem