Połowa małych i średnich firm planuje sukcesję. Co trzecia - fuzję lub przejęcie
Dla nieco ponad połowy małych i średnich przedsiębiorstw podstawowym scenariuszem rozwoju jest sukcesja, tj. przekazanie biznesu kolejnemu pokoleniu. Jednocześnie blisko 4 na 10 respondentów wskazało, iż w ramach planowanego rozwoju swojego biznesu rozważa przeprowadzenie transakcji fuzji lub przejęcia. Plany inwestowania w inne spółki deklaruje 27% ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw, a 11% wyraża chęć sprzedaży spółki w ciągu najbliższych 3 lat – wynika z raportu KPMG w Polsce.
Firmy planują różne modele swojego dalszego rozwoju. Najpopularniejszym scenariuszem dotyczącym przyszłości firmy, deklarowanym przez 56% badanych organizacji, jest sukcesja jej posiadania lub zarządzania nią przez kolejne pokolenia. Samą możliwość przekazania firmy kolejnemu pokoleniu deklaruje ponad 7 na 10 przedsiębiorstw.
28% badanych przedstawicieli małych i średnich firm zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 5 lat kontaktowali się z nimi potencjalni inwestorzy zainteresowani przejęciem prowadzonego biznesu. Tymczasem sprzedaż firmy w ciągu najbliższych 3 lat planuje 11% respondentów. Najczęściej wskazywaną formą sprzedaży spółki deklarowaną przez wszystkie przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu KPMG, jest jej sprzedaż podmiotowi trzeciemu – wskazuje na nią 56% wszystkich respondentów.
Z kolei 11% firm, które zadeklarowały w krótkiej perspektywie czasowej chęć sprzedaży spółki, najczęściej zamierza zbyć 100% udziałów oraz pozostać w spółce przez maksymalnie 2 lata (46% wskazań), aby wesprzeć inwestora w zarządzaniu przejętą firmą. 27% organizacji wskazało na plany sprzedaży większościowego pakietu oraz pozostanie dotychczasowych właścicieli w spółce jako pasywnych udziałowców lub akcjonariuszy.
Blisko co trzecia ankietowana firma (27% wskazań) zamierza się rozwijać poprzez akwizycje. Wśród jej preferowanych form przedsiębiorcy biorący udział w badaniu KPMG wskazują przede wszystkim dywersyfikację (34%), wejście na inny rynek (24%) oraz konsolidację sektora, w którym spółka prowadzi działalność (19%). Planując znaczące inwestycje przedsiębiorcy najchętniej skorzystaliby z finansowania bankowego (np. kredytu), na które wskazuje 42% firm lub z własnych środków (38% wskazań).
Pozyskanie inwestora, a następnie sprzedaż spółki jest skomplikowanym przedsięwzięciem, którego obawiają się przedsiębiorcy. Co druga ankietowana firma wskazała na wyzwania związane z określeniem wartości spółki oraz niepokój związany z utrzymaniem w tajemnicy treści ustaleń z inwestorem przed pracownikami oraz rynkiem. Co trzeci respondent wskazał również na wyzwania związane z ograniczeniem wpływu procesu sprzedaży spółki na działalność operacyjną, dostępność i jakość szczegółowych danych finansowych firmy oraz ustrukturyzowanie transakcji.
Rozważając swoją przyszłość po sprzedaży firmy, ankietowani przedsiębiorcy deklarują różnorodne pomysły. 66% osób po sprzedaży firmy planuje rozwijać nową działalność lub zainwestować otrzymane środki. 28% respondentów chciałoby rozpocząć nową działalność w analogicznej lub zbliżonej branży, a 10% rozważa rozpoczęcie działalności biznesowej w nowym obszarze. Zainwestowanie uzyskanych ze sprzedaży środków na rynku kapitałowym lub w nieruchomości deklaruje 28% respondentów. Co piąta badana osoba po ewentualnej sprzedaży firmy postanowiłaby nie podejmować żadnej aktywności zawodowej związanej z otwieraniem nowego biznesu.
Raport KPMG w Polsce pt. "Sprzedaż, sukcesja, akwizycje. Jak firmy planują swoją przyszłość?" na temat przyszłości małych i średnich firm w kontekście sprzedaży, sukcesji oraz planowanych inwestycji, powstał na podstawie badania zrealizowanego w lipcu 2019 r. przez firmę Norstat, metodą ankiet internetowych CAWI, wśród 101 małych i średnich firm z przychodami powyżej 30 mln zł, zatrudniających od 50 do 250 pracowników na terenie całej Polski. Badaniem zostali objęci właściciele firm oraz kadra zarządzająca najwyższego szczebla posiadająca wiedzę na temat strategii przedsiębiorstwa oraz planów dot. zmian własnościowych/sukcesji, m.in. prezesi i dyrektorzy.
Dołącz do dyskusji: Połowa małych i średnich firm planuje sukcesję. Co trzecia - fuzję lub przejęcie