Polkomtel w 2002 r. -silna pozycja finansowa i redukcje zadłużen
Rok 2002 to kolejny okres dynamicznego rozwoju zarówno sieci Plus GSM, jak i cyfrowej telefonii komórkowej w Polsce. Statystycznie już co trzeci Polak korzysta na co dzień z telefonu komórkowego, stał się on powszechnym i niezbędnym narzędziem nowoczesnego biznesu, nieodłącznym elementem codziennego życia milionów ludzi.
Plus GSM wydatnie poszerzył w minionym roku swoją ofertę produktowo-usługową. Najważniejszym i najbardziej spektakularnym tego przejawem stało się upowszechnienie wiadomości multimedialnych (MMS) oraz stworzonych na ich podstawie usług, a także liczne praktyczne zastosowania pakietowej transmisji danych (GPRS), przyjęte z zainteresowaniem zwłaszcza przez klientów biznesowych. Nieustannie - we wszystkich segmentach rynku - rośnie popularność krótkich wiadomości tekstowych (SMS) - każdy użytkownik sieci wysłał ich w 2002 r. przeciętnie 300. W tym okresie Polkomtel wdrożył kilkadziesiąt innowacyjnych usług. Przy ich wprowadzaniu brana była pod uwagę przede wszystkim użyteczność dla klienta i unikalnośc rozwiązania na rynku. W minionym roku tzw. usługi dodane stanowiły już ponad 10% całości przychodów z usług Polkomtel S.A. Usługi dodane stają się stopniowo coraz ważniejszym źródłem przychodu, a kolejne lata przyniosą niewątpliwie wzrost tej wartości.
Liczba klientów Polkomtel S.A. wciąż wzrasta dynamicznie - w skali roku przybyło ich 32,1%. Stabilna baza abonencka i atrakcyjna oferta usługowa zapewniają Spółce wysoki poziom przychodów, który w 2002 r. wyniósł 4.803 mln zł
Mamy wszystko czego trzeba do kontynuacji szybkiego rozwoju firmy - powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu Polkomtel S.A. - Jest to szeroka oferta produktowo-usługowa, lojalni abonenci, duży potencjał finansowy. W perspektywie najbliższych lat zamierzamy konsekwentnie podnosić wartość firmy. Przodujemy na rynku klientów biznesowych i chcemy tę pozycję utrzymać. Naszym celem jest pozyskiwanie wartościowych klientów; chcemy też, by Ci, którzy już z nami są, zostali jak najdłużej. Lojalność abonentów premiujemy nie tylko przy pomocy specjalnych programów nagradzających staż w naszej sieci, ale przede wszystkim dostarczając najwyższej jakości usługi. Jesteśmy też siecią bardzo przyjazną naszym klientom. Jakość obsługi należy do naszych najwyższych priorytetów. Cieszy mnie spadek tzw. wskaźnika rezygnacji aż o 4,6% w ciągu roku. Wszystkie nasze działania, w tym przede wszystkim inwestycje w zwiększanie pojemności sieci, nowe usługi i poprawę jakości obsługi klientów służą ich wygodzie i satysfakcji.
W czwartym kwartale 2002 roku sieć Plus GSM pozyskała 462,4 tysiące nowych użytkowników, co dało udział we wzroście rynku na poziomie ponad 36% (szacunki Polkomtel S.A.). Ich łączna liczba sięgnęła 4.550,2 tys., co oznacza przyrost o 32,1 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem roku 2001 (3.443,6 tys.).
Przychody w czwartym kwartale 2002 r. wyniosły 1.241,9 mln zł, o 6,7 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2001 roku (1.163,6 mln zł). Przychody w 2002 r. wyniosły 4.803,2 mln zł, o 11,3 proc. więcej niż w roku 2001 (4.317,0 mln zł). Wzrost przychodów w 2002 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również rozwojem usług nie-głosowych.
Zysk netto za cały rok 2002 wyniósł 515,8 mln zł, o 12,7 proc. mniej niż w roku 2001 (590,9 mln zł). Strata netto w czwartym kwartale 2002 roku wyniosła 3,8 mln zł. Zysk netto w tym samym okresie roku 2001 wyniósł 114,8 mln zł. Spadek zysku netto spowodowany był głównie wyższym podatkiem odroczonym. W związku z decyzją Sejmu RP z dnia 30 października 2002 roku, stawka podatku dochodowego w następnych latach została zmieniona na 27 proc. zamiast 24 proc. w 2003 roku i 22 proc. w latach kolejnych. Ta decyzja, która weszła w życie 1 stycznia 2003 roku, w znaczący sposób wpłynęła na wysokość zysku netto. Różnica z tytułu innej kalkulacji podatku odroczonego pogorszyła wynik netto o 64,1 mln zł.
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) zmalał w 2002 roku do 17,4 proc., i wyniósł o 4,6 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2001 roku ( 22,0 proc. ). W czwartym kwartale 2002 roku osiągnął poziom 13,4 proc., o 7,2 punktu procentowego mniej niż w czwartym kwartale poprzedniego roku (20,5 proc.). Spadek wskaźnika churn był spowodowany zwiększonym działaniem programów lojalnościowych, głównie Programu Wymiany Aparatów i Programu "5 Plus".
Rok 2002 to kolejny udany rok dla naszej firmy - powiedział Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A. - Dynamiczny wzrost przychodów, zwłaszcza usług niegłosowych, z połączeń z sieciami innych operatorów oraz z tytułu roamingu (połączeń z sieciami z poza Polski), upewnia nas, że nasza baza klientów rozwija się w dobrym kierunku. Poprawa wyników operacyjnych wzmacnia naszą pozycję w zakresie przepływu środków pieniężnych. W połączeniu z satysfakcjonującym zyskiem netto, firma konsekwentnie potwierdza swoją mocną pozycję na polskim rynku telefonii komórkowej.
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w czwartym kwartale 2002 roku wyniosło 91,1 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 było niższe o 18,2 proc. (111,4 zł). Średnie miesięczne ARPU w całym 2002 roku wyniosło 97,7 zł i było o 16,2 proc. niższe niż w roku 2001 (116,5 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMSów. Wpływ na spadek ARPU miała także zmiana struktury bazy klientów, gdzie udział klientów SIMPLUSa osiągnął 50,8 proc., o 7,7 punktów procentowych więcej w porównaniu do stanu na koniec roku 2001. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w czwartym kwartale 2002 roku wyniosło 150,8 zł i spadło o 8,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (165,3 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w czwartym kwartale 2002 roku wyniosło 30,6 zł i spadło o 18,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (37,7 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w 2002 roku wyniosło 155,2 zł i spadło o 8,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (169,1 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w 2002 roku wyniosło 32,9 zł i spadło o 11,0 proc. w porównaniu z rokiem 2001 (36,9 zł).
Dołącz do dyskusji: Polkomtel w 2002 r. -silna pozycja finansowa i redukcje zadłużen