SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Połączenie Multimedia Polska z UPC znakiem współczesnych czasów (opinie)

Zakup Multimedia Polska przez UPC to transakcja spodziewana od dawna i jest dowodem na panujący trend konsolidacji na rynku. Tylko duże podmioty będą w stanie skutecznie konkurować z takimi graczami jak np. Orange czy Cyfrowy Polsat - komentują eksperci dla Wirtualnemedia.pl.

We wtorek, 18 października br., sieć kablowa UPC Polska (jej właścicielem jest Liberty Global) podpisała przedwstępną umowę zakupu akcji spółki Multimedia Polska, trzeciego co do wielkości operatora kablowego na polskim rynku. Wartość transakcji ustalona została na 760 mln dolarów (ok. 3 mld zł), ale ostateczna cena nabycia może zostać skorygowana w dół w zależności od wyników operacyjnych i finansowych w okresie poprzedzającym zamknięcie transakcji. Na koniec czerwca br. sieć UPC Polska miała 1,4 mln klientów, którzy wykupili łącznie 2,9 mln usług, a Multimedia Polska miało 831,5 tys. klientów. Połączony podmiot będzie obejmował swoim zasięgiem ponad 4 mln gospodarstw domowych i firm.

Pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci zgodnie stwierdzają, że zakup Multimedia Polska przez UPC to transakcja od dłuższego czasu oczekiwana przez rynek. Taką opinię wyraża m.in. Tomasz Żurański, prezes spółki Vectra, która jest drugim co do wielkości na polskim rynku operatorem kablowym (udział w rynku na poziomie ok. 20 proc.) i jednocześnie największym konkurentem dla UPC.

- Transakcja ta jest znakiem czasu - trwa konsolidacja polskiej branży kablowej, tylko naprawdę duże podmioty będą w stanie skutecznie konkurować z takimi graczami, jak np. Orange czy Grupa Cyfrowego Polsatu. Wielkość firmy ma również ogromne znaczenie w relacjach z globalnymi dostarczycielami kontentu. Transakcja z pewnością istotnie umocni UPC jako lidera w branży operatorów kablowych w Polsce. Mając tak dużego właściciela, jakim jest Liberty Global, tego rodzaju zakup jest naturalnym elementem strategii na lokalnych rynkach - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Żurański.

Podobnego zdania jest Jan Dworak, były przewodniczący KRRiT. - Dominacja silniejszych to naturalny trend rynkowy, widoczny od lat na rozdrobnionym polskim rynku operatorów kablowych. Kupując Multimedia, UPC przejmuje aktywa poważnego konkurenta. Zaletą jest to, że większy może bardziej inwestować w jakość i ilość usług. Z drugiej strony powstaje jednak groźba wykorzystywania pozycji dominującej, zarówno wobec klientów, jak i rynkowych konkurentów. Konsekwencje tej transakcji na pewno zbada UOKiK - mówi nam Jan Dworak.

- W dłuższej perspektywie lepszym środkiem tworzenia prawidłowych warunków rozwoju sektora jest wspieranie neutralności technologicznej. Od kilku lat działa już tzw. rozporządzenie budynkowe, dające mieszkańcom nowych domów możliwość wyboru dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną. Teraz trzeba pójść dalej i podobne zasady wprowadzić powszechnie - proponuje były przewodniczący KRRiT.

Zdaniem Eryka Mistewicza, prezesa Instytutu Nowych Mediów, polski rynek usług telekomunikacyjnych już dawno wyczerpał proste możliwości wzrostu. - Z jednej strony działania konsolidacyjne będą na tym rynku oczywistością. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę kwestie technologiczne, mamy do czynienia z kolejnym etapem rewolucji, która tym razem wymaga zwiększonych nakładów i podejścia znacznie przekraczającego rodzime zasoby. Projekt telewizji nowej generacji - tak, jak chociażby definiowany jest projekt Horizon TV - byłby przecież nie do poprowadzenia. Budowa sieci w technologiach, o których mówimy, wymaga środków, które są w dyspozycji największych graczy. Jedyną granicę konsolidacji wyznaczy w tej sytuacji UOKiK - mówi Mistewicz.

Tomasz Kulisiewicz, wiodący analityk w doradczo-analitycznej spółce Audytel, zauważa, że przejęcie przez UPC firmy Multimedia Polska wpłynie nie tylko na rynek telewizyjny.

- UPC to nie tylko największy operator na krajowym rynku telewizji kablowej, ale także liczący się gracz na rynku dostępu szerokopasmowego i telefonii stacjonarnej. Multimedia to także firma z czołówki operatorów konwergentnych, mająca nie tylko abonentów sieci telewizji (ponad 850 tys. abonentów CATV i IPTV daje jej pozycję nr 3 w kraju), ale także znaczącą liczbę abonentów telefonii stacjonarnej (ponad 270 tys. - zarówno w technologii VoIP, jak i tradycyjnej, których migrowała na VoIP) oraz dostępu szerokopasmowego (533 tys.) - podkreśla Kulisiewicz.

- Choć połączenie obu operatorów nie przełoży się na prostą sumę liczby ich abonentów, choćby z uwagi na pokrywanie się niektórych obszarów geograficznych, to i tak powstanie operator o pozycji rynkowej zbliżonej do pozycji Netii, czy nawet silniejszej na rynku konsumenckim, natomiast o niewielkim na razie oddziaływaniu na rynek biznesowy, na którym Netia ma niekwestionowaną pozycję numer dwa (po Orange Polska). Z oceną efektów rynkowych trzeba jednak poczekać na decyzję UOKiK. Warunki tej decyzji mogą być bardzo ważne dla tej transakcji i jej wpływu na wszystkie trzy wspomniane segmenty rynku. Świadczą o tym przykłady połączenia platform telewizji satelitarnych n i Canal+ (UOKiK nie stawiał żadnych wymagań przed transakcją, interweniował dopiero po fakcie) oraz przejęcia sieci Aster przez UPC (kiedy to UOKiK postawił dość rygorystyczne wymagania dotyczące obszarów sieci CATV) - dodaje Kulisiewicz.

Na razie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wpłynął jeszcze żaden wniosek w sprawie transakcji zakupu Multimedia Polska przez UPC. - Dlatego nie będziemy na ten moment spekulować na temat potencjalnych rozwiązań - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. - Prezes UOKiK oceniając fuzję lub przejęcie w każdym wypadku bada wpływ danej transakcji na rynek. Analizujemy dane przesłane przez uczestników transakcji, ponadto weryfikujemy je prowadząc własne analizy. Tak było również w przypadku dotychczasowych koncentracji, również z udziałem tych spółek. Strony są świadome obowiązujących przepisów - przypomina Małgorzata Cieloch.

UOKiK ma do wyboru trzy możliwości rozstrzygnięcia - może wyrazić zgodę na dokonanie transakcji, nadać warunki na dokonanie koncentracji albo zakazać jej przeprowadzenia. - Zanim wydamy jedną z tych trzech możliwych decyzji zawsze analizujemy transakcję wyłącznie pod kątem, czy nie powstanie lub nie umocni się pozycja dominująca na rynku - podkreśla rzecznik UOKiK.

Multimedia Polska to kolejny konkurent przejmowany przez UPC Polska. Pięć lat temu firma sfinalizowała kupno sieci Aster za 2,4 mld zł od funduszu Mid Europa Partners.

Dołącz do dyskusji: Połączenie Multimedia Polska z UPC znakiem współczesnych czasów (opinie)

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sensor
Współczesne czasy - czas monopoli.
0 0
odpowiedź
User
Paweł
UOKiK powinien zablokować transakcje..Jeśli chodzi o same kablówki to zostanie tylko Vectra. Niby jeszcze podmiot wielkości jak INEA, tylko że oni są od Vectry mniejsi kilkukrotne. Gdyby Vectra połączyła się z Multimedia, a UPC kupiło Toye i Inee to byłaby jakaś równowaga. A tak Vectra będzie dużo mniejszą i nawet nie ma kogo już na rynku kupić...
Te bzdury o jakości proszę sobie wsadzić...bajeczki dla naiwnych. Dla konsumentów to bardzo zła wiadomość. Ciekawe czy PiS będzie przychylny korporacjom...
0 0
odpowiedź
User
nna
Ciekaw jestem czy w związku z tym że przejmują multimedia pod swoje skrzydła dojdą kanały które są w ofercie jak ZDF , PRO 7 , Universal Channel HD , 13 Ulica HD , Sci-Fi Channel , Duck TV, VH1 Classic , aMAZING tv , Novela HD
0 0
odpowiedź