Polacy oglądają wideo przez 4 godziny dziennie, ponad 60 proc. na urządzeniach mobilnych (raport)
Statystyczny Polak poświęca średnio 4 godziny dziennie na oglądanie treści wideo. 62 proc. korzysta w tym celu z urządzeń mobilnych. Jednocześnie 43 proc. jest zdania, że istnieje zbyt wiele kanałów telewizyjnych, dlatego 3 na 4 respondentów chciałaby posiadać taki pakiet, w którym znajdą się kanały i program wybrane przez nich samodzielnie - wynika z raportu firmy doradczej PwC.
Jak wynika z badania PwC statystyczny Polak poświęca na oglądanie treści wideo (w telewizji i internecie) ok. 4 godziny dziennie. 62 proc. deklaruje, że korzysta przy tym z urządzeń mobilnych. 45 proc. respondentów badania twierdzi, że ogląda programy telewizyjne na żywo lub te, które emitowane są po raz pierwszy.
36 proc. badanych ogląda ulubione seriale całymi sezonami pod warunkiem, że są one dostępne w internecie. Znaczący wzrost oglądalności w ciągu ostatniego roku zanotowały krótkie formy wideo (do 10 minut), szczególną popularnością cieszące się wśród millenialsów, natomiast znaczący spadek odnotowały filmy pełnometrażowe.
Najpopularniejszą metodą konsumpcji treści telewizyjnych i wideo jest przerzucanie kanałów do momentu natrafienia na interesujący program. Selekcji w ten sposób dokonuje 44,7 proc. ankietowanych. Szczególną popularnością cieszą się również programy, które ankietowani już wcześniej oglądali oraz te polecone przez członków rodziny i przyjaciół.
45 proc. respondentów ogląda programy telewizyjne na żywo lub te, które emitowane są po raz pierwszy. Czynią tak osoby ze wszystkich grup wiekowych, przy czym dla osób powyżej 55 roku życia jest to zdecydowanie dominująca metoda konsumpcji treści.
36,5 proc. badanych zadeklarowało że ogląda ulubione seriale całymi sezonami pod warunkiem, że są dostępne w internecie. Taki sposób konsumpcji treści najbardziej odpowiada osobom w wieku od 18 do 24 lat, niewiele mniej wskazań odnotowano w grupie od 25 do 39 lat. 14,1 proc. przyznało, że ogląda odcinki tak jak są one nadawane, nagrywa je, a po zakończeniu sezonu/serii ogląda wszystkie naraz.
Stopniowo rośnie lista źródeł, za pośrednictwem których ankietowani oglądają treści wideo. 74 proc. respondentów przyznało, że korzysta z portalu YouTube, na drugim miejscu z niemal 45 proc. wskazań znalazł się serwis Ipla.pl, na trzecim uplasował się Player.pl odwiedzany przez 33 proc. ankietowanych. Silny magnes dla użytkowników stanowią unikalne treści (na przykład produkcje własne) - mają one znaczący wpływ na zainteresowanie dostępem do konkretnego serwisu. Tak stwierdził niemal co drugi pytany, z czego co ósmy wskazał, że to kluczowa kwestia.
Prawie trzech na czterech uczestników badania chciałoby posiadać pakiet kanałów, który mogliby samodzielnie skomponować. Respondenci najczęściej wskazywali, że chcieliby wybrać od 10 do 15 kanałów, co czwarty chciałby móc wskazać więcej niż 20 kanałów.
55 proc. ankietowanych zadeklarowało, że wybraliby kanały popularnonaukowe, niespełna połowa wskazała na kanały informacyjne. Niemal identyczną grupę interesowałyby podstawowe kanały telewizyjne, zaś 37 proc. chciałoby zawrzeć w pakiecie na życzenie kanały premium (filmowe i sportowe).
Połowa respondentów stwierdziła, na jeden kanał przeznaczyłaby nie więcej niż 5 zł. Co piąty na ten cel wydałby od 6 do 10 zł, 16 proc. ankietowanych wskazało, że byliby skłonni zapłacić od 11 do 20 zł miesięcznie. Większe kwoty wskazywane były bardzo rzadko.
Opisując swoje preferencje aż 57 proc. stwierdziło, że interesująca byłaby oferta dająca dostęp do konkretnych programów, a nie całych kanałów. Poświęcając czas na dobór oglądanych treści oraz później oglądanie wyselekcjonowanych programów ankietowani chętnie zakupią wąski, ale dobrze dobrany zestaw usług.
Większość ankietowanych oświadczyła, że byłaby skłonna oglądać reklamy by uzyskać dostęp do pakietów na zamówienie. Ponad 16 proc. badanych zdecydowanie przystałoby na taką propozycję, 45 proc. raczej by się na nią zgodziło. Tylko jeden na dziesięciu zapytanych w sposób zdecydowany odrzuciłby taką możliwość. Przywołana możliwość budziła największe zainteresowanie wśród ankietowanych w wieku od 18 do 24 lat, najmniej entuzjastyczni są respondenci powyżej 55 roku życia.
- O tym, jak bardzo transformacja cyfrowa wpływa na rynek mediów i rozrywki świadczy chociażby fakt, że na świecie już w 2016 roku wydatki na reklamę internetową zrównały się z wydatkami na reklamę telewizyjną. W Polsce, według naszych prognoz, nastąpi to w 2020 r. Co to oznacza dla firm? Przede wszystkim przedefiniowanie swoich modeli biznesowych - ocenił prezes PwC Polska Adam Krasoń.
Według partnera w PwC Pawła Wesołowskiego, Polacy mają problem z właściwą selekcją treści. - 43 proc. respondentów naszego badania uważa, że istnieje zbyt wiele kanałów telewizyjnych w stosunku do czasu jakim rozporządzają, a niewiele mniejsza grupa jest przekonana, że ilość treści telewizyjnych jest wręcz przytłaczająca. Z tego powodu znaczenia nabiera mechanizm rekomendacji treści – zauważył Wesołowski.
Raport PwC został sporządzony na podstawie badania na próbie 1 tys. respondentów. Próba losowo-kwotowa została zbudowana w sposób reprezentatywny dla ogółu populacji korzystającej z internetu w Polsce. Badanie zostało zrealizowane metodą wspomaganych komputerowo wywiadów przy pomocy strony www (CAWI) w grudniu ub.r.
Dołącz do dyskusji: Polacy oglądają wideo przez 4 godziny dziennie, ponad 60 proc. na urządzeniach mobilnych (raport)