Polacy kupują 10-letnie auta
Tylko 8% dorosłych Polaków kupiło w ubiegłym roku samochód dla siebie lub dla swojego gospodarstwa domowego.
Wynika z badania OMNIMAS* przeprowadzonego przez TNS OBOP w lutym 2006 roku. Największą popularnością cieszyły się samochody 10-letnie i starsze - od stycznia do grudnia 2005 roku kupiło je 60% nabywców
Stosunkowo nowe auta (z roczników 2003-2005) kupiło zaledwie 7% klientów. Niemal co dziesiąty nabywca (9%) kupił auto wyprodukowane w latach 2000-2002.
Wiek zakupionych aut ma swoje odzwierciedlenie w cenach - im starsze auto, tym niższa jego cena. Ponad połowa kupujących (51%) przeznaczyła na zakup samochodu nie więcej niż 10 tys. zł, kwotę, powyżej 30 tys. zł wydało tylko 7% badanych (Rys. 2). Średnia cena samochodu zakupionego w 2005 roku to 10 624 zł.
Z badania wynika, że zdecydowana większość samochodów została zakupiona za gotówkę. Co dziesiąty badany wybrał opcję mieszaną – gotówka plus kredyt. Jedynie 5% Polaków w całości sfinansowało zakup samochodu pożyczonymi pieniędzmi. Najmniej popularną formą finansowania samochodu był leasing.
„Przeprowadzone przez nas badanie wskazuje, że Polacy wolą kupować samochody za gotówkę, zwłaszcza te z drugiej ręki, które nie są zbyt drogie. Płatność gotówką jest zdecydowanie najszybszym i najtańszym sposobem na własne auto” – komentuje Anna Urbankiewicz, z TNS OBOP.
*Badanie omnibusowe, sondaż (OMNIMAS) zrealizowane w okresie 2.02.2006 r. – 6.02.2006 r. i 9.02.2006 r. – 13.02.2006 r. na łącznej próbie 2010 Polaków w wieku 15 i więcej lat, metodą wywiadów bezpośrednich PAPI (Paper And Pencil Interview). W badaniu zastosowano dobór próby metodą random-route. Próba jest reprezentatywna dla populacji Polaków w wieku 15 i więcej lat ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region, wielkość miejscowości.
Dołącz do dyskusji: Polacy kupują 10-letnie auta