Vectra podnosi ceny o 14 proc. „Waloryzacja nie jest podstawą do rozwiązania umowy”
Sieć kablowa Vectra rozsyła do abonentów informację o dostosowaniu wysokości opłat do poziomu inflacji. - Waloryzacja opłat będzie równa oficjalnemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podawanemu przez GUS, który wg komunikatu z dnia 13.01.2023r., wyniósł 14,4 proc. - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe operatora.
Późną jesienią abonenci Vectry i przejętej przez nią w 2020 roku sieci kablowej Multimedia Polska otrzymali wiadomości e-mail o zmianie warunków umowy od 1 stycznia 2023 roku. Wprowadzona została klauzula waloryzacyjna, pozwalające na podniesienie opłat w trakcie trwania umowy bez możliwości bezkarnego rozwiązania umowy.
Operator zapewniał, że takie działanie zgodne jest z przepisami Unii Europejskiej, w tym z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). W poniedziałek prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 22,23 mln zł kary na Vectrę za jednostronne zmiany umów 3-4 lata temu pozwalające wprowadzic podwyżkę. Vectra odwoła się do sądu i właśnie zdecydowała o waloryzacji opłat.
- Dziękujemy, że jesteś z nami i korzystasz z usług Vectra S.A. Mamy dla Ciebie informację dotyczącą dostosowania wysokości opłat o bieżący poziom inflacji, na który jako Grupa Vectra nie mamy wpływu. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Urzędu Statystycznego z dnia 13.01.2022 średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. wyniósł 14,4% - można przeczytać w liście do abonentów. Waloryzacja wchodzi w życie 1 marca 2023 roku.
„Waloryzacja opłat nie jest podwyżką”
Jakie osoby obejmie waloryzacja opłat? - Niespotykany od ponad 20 lat poziom inflacji stawia ogromne wyzwania przed wszystkimi przedsiębiorcami w Polsce, w tym operatorami telekomunikacyjnymi. W związku z tym Vectra zmuszona jest dokonać waloryzacji opłat za świadczone usługi. Waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS w dniu 13.01.2023 r. Działanie to umożliwia nam dalsze świadczenie usług na poziomie oczekiwanym przez naszych klientów. Zapisy umożliwiające waloryzację opłat w zależności od poziomu inflacji znajdują się we wszystkich umowach zawieranych z Vectra S.A. – dotyczy to zarówno nowych klientów, jak i osób dokonujących zmian w umowie. Wprowadzana waloryzacja opłat dotyczy wszystkich klientów Vectra S.A., których umowy uwzględniają stosowne zapisy - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry.
Operator zapewnia, że działa zgodnie z prawem. - Nasze działania są zgodne z obowiązującymi przepisami. Klienci byli informowani o zapisach w umowach umożliwiających waloryzację opłat podczas podpisywania nowych lub zmiany aktualnych umów z Vectra - wyjaśnia Vectra.
Czy klienci mogą bez konsekwencji rozwiązać umowę w związku z nowym cennikiem? - Waloryzacja nie jest nowym cennikiem, lecz dostosowaniem opłat do rzeczywistej wartości świadczonych usług. Klienci byli informowani o zapisach w umowach umożliwiających waloryzację opłat podczas podpisywania nowych lub zmiany aktualnych umów z Vectra. Waloryzacja opłat nie jest podstawą do rozwiązania umowy. Zapisy umów pomiędzy Vectra a klientami jasno określają, że Vectra ma prawo zweryfikować wysokość opłat za poszczególne usługi stosownie do wzrostu lub spadku poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych - odpowiada operator.
Inne usługi telewizyjne także droższe
Tydzień temu informowaliśmy, że platforma cyfrowa Canal+ zwiększyła dla nowych klientów cenę paczki Sport o 10 zł. - Aktualizacja cennika to efekt rosnących lokalnie i globalnie kosztów zakupu i produkcji treści. Duży wpływ na zmianę cennika mają również rosnące koszty spowodowane inflacją - wyjaśniał wówczas rzecznik Canal+ Piotr Kaniowski.
We wrześniu 2022 roku Canal+ podniósł już ceny dla abonentów satelitarnych. Wówczas aktualizacja objęła także pakiety podstawowe platformy. Klienci muszą od tego miesiąca płacić za nie więcej o 5-10 zł. 6 września ub.r. wprowadzono też nowy cennik pakietów serwisu streamingowego Canal+ online. Wcześniej podwyżki wprowadziły Player, Pilot WP, a platforma Polsat Box przywróciła opłatę za dzierżawę dekodera klientom droższych pakietów. Platforma Viaplay od marca br. zdrożeje natomiast o 21 zł do 55 zł. Wówczas w jej ofercie pojawią się wyścigi Formuły 1.
Według danych z początku 2022 roku Vectra miała ponad 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci.
Dołącz do dyskusji: Vectra podnosi ceny o 14 proc. „Waloryzacja nie jest podstawą do rozwiązania umowy”