Podsumowanie I półrocza 2004 w reklamie kinowej
Komu ubyło, komu przybyło i dlaczego?
W 2003 roku rynek kinowy miał 12,345 miliona widzów, oferta reklamowa - 7,367 miliona widzów. I połowa 2003 pozostawiła krajobraz kinowy w następującej kondycji:
I połowa 2004 przyniosła gwałtowny wzrost całkowitej frekwencji (+41%) na rynku kinowym w porównaniu z poprzednim okresem, który to wzrost odbył się głównie na rynku oferty reklamy kinowej (+51%), zwiększającej dzięki temu swój zasięg o 4,2% w stosunku do całości frekwencji w kinach.
Stało się to głównie za sprawą znakomitych tytułów w I połowie 2004 wchodzących na ekrany oraz nowych otwarć zwłaszcza w segmencie miniplexów (4-6 ekranów: Helios/Szczecin, Kinoplex/Kielce, Kinoplex/Opole) oraz multiplexów( >7 ekranów: Helios/Katowice, Silver Screen/W-wa Targówek, Multikino/Szczecin)
Jak partycypowali w tym wzroście brokerzy oraz kto był jej głównym beneficjentem w sensie geograficznym?
Warszawa - relatywnie straciła ofercie reklamowej - spadek jej udziału w ogólnej frekwencji reklamowej z 36,3% do 29,45% i to pomimo otwarcia Silver Screen'u/Targówek. W związku z powyższym zyskała relatywnie dużo tzw. reszta Polski podnosząc swój udział z 63,7% do ponad 70% udziału w rynku oferty reklamowej.
A jak radzili Brokerzy?
NAM w zasadzie nie skorzystał na wzroście a wręcz stracił. Stracił swój udział w Warszawie - z 23% wzrostu w Warszawie wzmocnił swoją pozycję tylko o 6%, z 67% wzrostu w innych miastach udało mu się ""wzrosnąć" zaledwie o 35% w stosunku do roku ubiegłego. Ogólnie oferta NAM wzmocniła się "tylko" o 19% w stosunku do roku ubiegłego. Rok 2003 w Warszawie to dla NAM ponad 63% udziały w całości warszawskiego rynku, podczas gdy 2004 - to spadek do 53,5% tracąc głównie do Best MPA /nowe otwarcia oraz lepsze wyniki kin Best MPA/ oraz częściowo do Galposter /relatywnie lepsze wyniki Multikina/.
Galposter zdecydowanie wzmocnił swoją pozycję w innych miastach - wzrost o 77% a w Warszawie o 24% w stosunku do roku ubiegłego. Jego udział w Warszawie w 2003 to 15,95% a 2004 - 16,1%. Razem na rynku reklamowym oferta wzrosła o 69% w stosunku do roku ubiegłego.
Broker 2004 2003
New Age Media 31,18% 39,78%
Galposter 39,71% 35,61%
Best MPA 29,11% 24,61%
Najsilniej wzmocniła się oferta Best MPA. W Warszawie dzięki otwarciu SS/Targówka wchodzącego w skład oferty Best MPA, firma zanotowała wzrost o 69% w stosunku do roku ubiegłego a w innych miastach aż o 79%!. Stało się to dzięki dużej aktywności Helios wchodzącej w skład jej oferty oraz otwarciu Silver Screen w Warszawie. Tak więc w Warszawie firma uzyskała w 2004 roku udział w rynku 30,3% w porównaniu z 22% udziałem w roku poprzednim. Na pozostałym rynku jej udział podskoczył z 26% na ponad 28%. Jedna uwaga do całości wywodu. Jak wspomniałem na wstępie Best MPA posiada w swojej ofercie kina wychodzące poza obszar monitoringu ES Media. Obszar ten mieści się we wspomnianych widełkach i stanowił wg danych firmy w 2003 roku - 2,9 miliona widzów a w 2004 - 4,37 miliona widzów wzmacniających pozawarszawską częśc oferty tej firmy. Można wierzyć bądź nie, ale taki rząd wartości należałoby uwzględnić w prezentowanych danych.
Źródła:
a. ES Media
b. Best Marketing Promotion Agency.
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie I półrocza 2004 w reklamie kinowej