Poczta Polska w trzy lata zainwestuje 1,2 mld zł. Zapowiada e-listy urzędowe, e-commerce i prace nad doręczeniami przez drony
Cyfryzacja usług jest jednym z najważniejszych strategicznych celów, jakie Poczta Polska stawia sobie na najbliższe trzy lata. Spółka zapowiada także budowanie preferencyjnych relacji z największymi platformami zakupowymi oraz uruchomienie własnej platformy e-commerce. W środę firma przedstawiła strategię na lata 2021-2023.
Transformacja cyfrowa, wzrost efektywności, nowoczesność, ale także partnerstwo i ekologia – to główne obszary rozwoju Poczty Polskiej na najbliższe lata. Usługami, na których w tym czasie skoncentruje się Spółka są przesyłki kurierskie (rynek KEP – kurier, ekspres, paczka), związane z dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, usługi i produkty cyfrowe oraz szeroko rozumiana logistyka.
Urzędowe e-listy od października
Poczta zapowiada, że w 2021 roku pierwsze urzędowe e-listy będą wysyłane od 1 października. Spółka stanie się operatorem cyfrowym i będzie odpowiedzialna za obsługę e-korespondencji. Wdroży także korespondencję hybrydową (automatyczny wydruk i kopertowanie listów wysyłanych elektronicznie), czyli opcję skierowaną do obywateli preferujących otrzymywanie korespondencji w formie papierowej.
- Coraz więcej Polaków chce korzystać z cyfrowych udogodnień, a naszym zadaniem jest wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. E-doręczenia to nowa era funkcjonowania administracji i Poczty Polskiej. To rewolucja w doręczeniach – stwierdził minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Od stycznia działa już e-Skrzynka Poczty Polskiej dla zwykłej, nie urzędowej korespondencji.
Własna platforma e-commerce
W tym roku Poczta wprowadzi też nowy format usług kurierskich Pocztex. Klienci otrzymają uproszczoną, znacznie bardziej dopasowaną do ich potrzeb ofertę, w nowym standardzie. Działania w zakresie nowego Pocztexu już się rozpoczęły - pocztowcy pracują nad logistyką, aby wszystkie przesyłki kurierskie doręczać zgodnie z oczekiwaniami sklepów internetowych i ich klientów (D+1) już następnego dnia, a więc w standardzie, który obecnie zapewnia usługa Pocztex Ekspres 24.
Strategia na najbliższe lata zakłada także rozwijanie przewag konkurencyjnych związanych z multikanałowością obsługi klientów, budowanie preferencyjnych relacji z kluczowymi graczami rynku e-commerce (np. platformy zakupowe) oraz uruchomienie własnej platformy e-commerce. W 2021 Poczta będzie dysponowała dodatkowymi 500 automatami paczkowymi, a w roku 2022 ich liczba wzrośnie do 2 000. Zwiększy się także liczba posiadanej już sieci punktów odbioru z obecnych 13 400 do 20 000.
Drony mają doręczać przesyłki
Operator Pocztowy planuje też dalszy rozwój usług logistycznych. Do obecnie realizowanych przesyłek paletowych krajowych i międzynarodowych dołączą przewozy całopojazdowe, cargo lotnicze i oceaniczne. Rosnąca liczba obsługiwanych paczek i przesyłek paletowych wymaga także nowych powierzchni hal. Jedna z pierwszych, nowych sortowni powstanie w Warszawie. Zostanie ona wyposażona w nowo zakupioną, czwartą maszynę sortującą. Budowę kolejnych sortowni zaplanowano w: Łodzi, Szczecinie, Olsztynie, Białymstoku i Rzeszowie.
Poczta Polska zapowiada, że będzie poszukiwać nowych rozwiązań i technologii, które zautomatyzują niektóre jej procesy . Planowane są prace m.in. nad wykorzystaniem robotów w procesach logistycznych oraz dronów doręczających przesyłki.
Spółka zakłada, że na inwestycje (przede wszystkim na logistykę i cyfryzację) w najbliższych 3 latach wyda 1,2 mld złotych. Finansowanie w dużej mierze będzie uzależnione od sytuacji gospodarczej wywołanej pandemią. Część wydatków spółka planuje pokryć ze środków własnych, ale istotne ma być pozyskanie finansowania ze źródeł zewnętrznych.
Poczta Polska ma w całym kraju 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych. Zatrudnia ok. 80 tys. pracowników, z czego ponad 30 tys. to listonosze i kurierzy. W 2018 roku firma zanotowała 6,77 mld zł skonsolidowanych wpływów sprzedażowych i 67,7 tys. zł straty netto, wobec 6,34 mld zł przychodów i 35,5 tys. zł straty netto rok wcześniej. Na koniec 2020 roku zatrudniała 78 tys. pracowników.
W lutym br. operator poinformował działające w spółce organizacje związkowe o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych w okresie od 1 czerwca do końca 2021 roku. Redukcja zatrudnienia w ramach programu ma wynieść około 2 tysięcy etatów.
Dołącz do dyskusji: Poczta Polska w trzy lata zainwestuje 1,2 mld zł. Zapowiada e-listy urzędowe, e-commerce i prace nad doręczeniami przez drony