Po skardze od konkurenta KER uznała, że reklama pasty do zębów Lacalut Aktiv wprowadza w błąd
Telewizyjna reklama pasty do zębów Lacalut Aktiv (produkowanej przez Natur Produkt Zdrovit) nadużywa zaufania odbiorców i wprowadza ich w błąd - orzekła Komisja Etyki Reklamy podzielając tym samym opinię koncernu GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, który reklamę zaskarżył.
Skargę na telewizyjną reklamę pasty do zębów Lacalut Aktiv - produkowaną przez Natur Produkt Zdrovit - złożył do Komisji Etyki Reklamy koncern farmaceutyczny GlaxoSmithKline Consumer Healthcare.
GSK zwróciło przede wszystkim uwagę na fakt, że Lacalut Aktiv jest kosmetykiem, a nie produktem leczniczym. Zdaniem przedstawicieli tej firmy elementami reklamy, które wprowadzają w błąd są użyte w niej następujące stwierdzenia: „Chroni przed krwawieniem dziąseł", „Działa ściągająco na dziąsła", „Chroni przed parodontozą", „Działanie potwierdzone badaniami klinicznymi", „Lacalut Aktiv. Skutecznie chroni przed parodontozą i chorobami dziąseł. Efekt odczuwalny już po pierwszym użyciu”, „Lekarz polecił mi pastę Lacalut Aktiv. Pomogła od razu” i „Lacalut Aktiv. Dla mnie najlepsze”. Dodatkowo widzów reklamy ma wprowadzać w błąd zawarta w niej wizualizacja wskazująca na natychmiastowe „odrastanie" lub „odbudowywanie" dziąseł.
Zdaniem GSK nie ma żadnych dowodów uzasadniających użycie w stosunku do reklamowanego produktu takich haseł i wizualizacji. Firma w złożonej skardze zwraca uwagę, że reklamowany przez Natur Produkt Zdrovit produkt nie jest lekiem tylko kosmetykiem, zatem nie może zapobiegać i leczyć chorób, a funkcja i sposób przedstawiania produktu kosmetycznego nie mogą wykraczać poza jego definicję ustawową. „ jedna z występujących w reklamie postaci najpierw komunikuje, że stwierdzono u niej parodontozę, po czym dodaje, że lekarz polecił jej Lacalut Aktiv, który od razu pomógł. Powyższe wprost komunikuje odbiorcy reklamy, że Lacalut Aktiv jest lekiem (polecony przez lekarza, w celu leczenia choroby - parodontozy), a ponadto, że działa on od razu - tj. zwalcza parodontozę natychmiast po zastosowaniu, co nie jest prawdą” - napisano w skardze.
Zdaniem GSK nieuzasadnione i zupełnie bezpodstawne są zawarte w tej reklamie hasła odnoszące się do rzekomego natychmiastowego działania reklamowanego produktu – firma argumentuje, że nawet produkty lecznicze (jeśli nie są podawane dożylnie) rzadko rozpoczynają swoje działanie (pomagają) od razu, lub powodują odczuwalny efekt już po pierwszym użyciu.
Przedstawiciel Natur Produkt Zdrovit w odpowiedzi na złożoną skargę na reklamę Lacalut Activ nie zgodził się z przedstawionymi zarzutami. Odnosząc się do zarzutu, że produkt ten nie jest lekiem tylko kosmetykiem, więc nie może leczyć stwierdził, że jest to „jedynie daleko idąca nadinterpretacja przyjęta bezkrytycznie przez skarżącą firmę, która w żaden sposób nie wynika z rozmowy aktorów uczestniczących w reklamie, wyświetlanych haseł czy prezentacji graficznej”.
„Ponadto odnosząc się do zarzutów w kwestii jakoby produkt kosmetyczny Lacalut Aktiv zapobiegał paradontozie oraz innym chorobom dziąseł, wskazuję, że zarzut ten nie zasługuje na uwzględnienie, bowiem badania zrealizowane przez niezależne podmioty jakimi są Akademia Medyczna im. Alberta Ludwigsa we Freiburgu oraz Pomorska Akademia Medyczna w Szczecinie, wykazały pozytywny wpływ pasty Lacalut Aktiv na walkę z powstawaniem płytki nazębnej, zapalenia dziąseł jak również ich krwawienia (czyli podstawowych czynników parodontozy). Badania przeprowadzone były na grupie osób z chorobami przyzębia odpowiadających zaleceniom pasty Lacalut Aktiv. Spółka Natur Produkt Zdrovit jest w posiadaniu wyników tych badań jak również załącza je do niniejszej odpowiedzi na skargę. Strona skarżąca błędnie i wbrew zasadom logiki zinterpretowała wyniki powyższych badań próbując dowieść w skardze że różnice wskazane w wynikach badań były zbyt małe by mogły być uznane za klinicznie znaczące, próbując w ten sposób przekonać Radę Reklamy o prawidłowości skargi” - stwierdził przedstawiciel Natur Produkt Zdrovit. Dodał też, że „budzi spore zdziwienie okoliczność, że tak duża i dobrze rozpoznawalna firma jak GlaxoSmithKline Consumer Healthcare składa skargę na zgodną z prawem reklamę, aby w ten sposób spróbować wyeliminować konkurenta z rynku”.
GlaxoSmithKline ma w swojej ofercie pastę do zębów Parodontax, która ma podobne właściwości do Lacalut Aktiv.
Komisja Etyki Reklamy uznała, że telewizyjna reklama Lacalut Aktiv nadużywa zaufania odbiorców i wprowadza ich w błąd. Stwierdziła, że w spocie tym należy wprowadzić zmiany w wizualizacji działania produktu w taki sposób, aby przekaz nie budził wątpliwości co do właściwości reklamowanego produktu. W ocenie KER zawarty w niej wykres jak i hasło „Działanie potwierdzone badaniami klinicznymi*" nie były sformułowane w sposób jasny, precyzyjny i zrozumiały dla odbiorców reklamy, w szczególności nie doprecyzowano co wykres dokładnie przedstawia.
Dołącz do dyskusji: Po skardze od konkurenta KER uznała, że reklama pasty do zębów Lacalut Aktiv wprowadza w błąd