Plus i Wojak najpopularniejszymi sponsorami sportu, Małysz najbardziej znanym zawodnikiem
51 proc. Polaków przyznaje, że lepiej ocenia firmy zaangażowane w sponsoring niż te, które działań sponsoringowych nie prowadzą. Co trzeci badany deklaruje, że chętniej kupiłby produkt firmy będącej sponsorem niż takiej, która sponsorem nie jest. Dyscyplinami sportu, w których sponsor jest najbardziej zauważalny są piłka nożna, siatkówka oraz skoki narciarskie. Najbardziej znanym polskim sportowcem pozostaje od lat Adam Małysz - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Kibice sportowi dostrzegają sponsorów i w większości przypadków potrafią ich wskazać w ramach poszczególnych dyscyplin. Uczestnicy wybranych zawodów sportowych najczęściej zauważyli sponsora piłki nożnej (44% wskazań), siatkówki (33%) oraz skoków narciarskich (24%).
Największym zwycięzcą działań sponsoringowych został w ubiegłym roku Plus. To jedyna marka zauważona przez ponad połowę respondentów kibicujących danej dyscyplinie sportowej. W tegorocznym badaniu jako sponsor po raz pierwszy wymieniana jest polska marka odzieży 4F. Kojarzona była ona przede wszystkim z takimi dyscyplinami jak łyżwiarstwo szybkie (11% wskazań), skoki narciarskie (10%), a także narciarstwo biegowe (6%).
Wyraźnie widać też, że najbardziej zauważalni są sponsorzy tytularni: T-Mobile w przypadku piłki nożnej, Plus i Orlen w przypadku siatkówki, czy Tauron jeśli chodzi o koszykówkę. Firmy sponsorujące najwyższą klasę rozgrywkową mają stosunkowo lepszą ocenę w przypadku sponsorów reprezentacji i poszczególnych zawodów.
Czołówka najbardziej znanych sportowców pozostaje niezmienna. Nadal najbardziej znanym sportowcem jest Adam Małysz, ale - zwłaszcza w przypadku znajomości spontanicznej - różnica procentowa między nim a Justyną Kowalczyk i Robertem Lewandowskim jest wręcz symboliczna.
Co ciekawe, pomimo braku wyraźnych sukcesów sportowych postacią barwną i rozpoznawalną jest Piotr Żyła. Jego zdjęcie jest nawet częściej rozpoznawalne (w 64%) niż fotografia Kamila Stocha (61%).
Z kolei sportowcami najczęściej kojarzonymi z obecnością w reklamie byli Robert Lewandowski (38% respondentów widziało reklamy z tym sportowcem), Agnieszka Radwańska (31%) i Justyna Kowalczyk (23%).
Badanie Sponsoring Monitor na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce jest realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat. W 2014 r. przeprowadzono wywiady telefoniczne (CATI) oraz internetowe (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu epanel.pl. Zrealizowanych zostało łącznie N=5272 wywiadów. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
Dołącz do dyskusji: Plus i Wojak najpopularniejszymi sponsorami sportu, Małysz najbardziej znanym zawodnikiem