SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Play z cenniejszą marką niż Plus i Netia, Allegro przed CD Projekt i eObuwiem

W rankingu najcenniejszych polskich marek według „Rzeczpospolitej” Play znalazł się wyżej niż Plus i Netia, a Allegro wyprzedza eObuwie, CD Projekt i Oponeo. Na liście 220 brandów nie ma żadnych marek z sektora mediów.

Wartość marki Play oszacowano na 1,0008 mld zł, co dało 17. miejsce na rankingu „Rzeczpospolitej”. Marka Plusa została wyceniona na 839,8 mln zł i zajęła 23. pozycję, a Netii - na 153,1 mln zł (68. miejsce).

Sieć Play jesienią ub.r. została przejęta przez francuski koncern Iliad za 9,6 mld zł. Nowy właściciel wiosną skupił resztę akcji od mniejszościowych inwestorów i wycofał telekom z warszawskiej giełdy, wprowadził też zmiany w jego zarządzie.

Plus od 10 lat należy do grupy Cyfrowy Polsat, która trzy lata temu przejęła większościowy pakiet Netii, a w kwietniu ogłosiła, że przez najbliższe 12 miesięcy przeznaczy do 515 mln zł na kupno jej dalszych walorów. W pierwszym kwartale br. grupa Netia osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 0,4 proc. do 324,29 mln zł i zysku netto z 13,41 do 13,52 mln zł. W segmencie B2C znacząco wzrosła sprzedaż usług telewizji, internetu szerokopasmowego i mobilnych, a coraz mniej popularna jest telefonia stacjonarna.

Natomiast cała grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 2,99 mld zł i zysku netto ze 183,8 do 390,4 mln zł. Każdy abonent płacił firmie średnio 90,5 zł miesięcznie, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Marka Allegro warta 839 mln zł

Marka platformy Allegro została wyceniona na 838,5 mln zł, co dało jej 24. miejsce. Allegro jest zdecydowanym liderem w kategorii e-commerce.

Firma Allegro w październiku zadebiutowała na warszawskiej giełdzie, gdzie natychmiast stała się spółką o największej kapitalizacji. W pierwszym kwartale br. osiągnęła wzrost przychodów netto o 61,1 proc. do 1,21 mld zł i zysku netto ze 104,6 do 269,6 mln zł. Liczba aktywnych kupujących na platformie Allegro wzrosła o 13,4 proc. do 13,2 mln, a ich łączne wydatki - o 46,1 proc. do 9,6 mld zł.

Branżę e-commerce w rankingu reprezentują też eObuwie (188,8 mln zł wyceny marki, 59. miejsce), Oponeo (130,4 mln zł, 81. pozycja) oraz Frisco (12,1 mln zł, 214. miejsce). Dwa miesiące temu CCC, większościowy akcjonariusz eObuwia, porozumiał się co do sprzedaży 20 proc. jego akcji za 1 mld zł Cyfrowemu Polsatowi i spółce Rafała Brzoski, szefa InPostu.

W zestawieniu są trzy podmioty z sektora informatycznego. Wartość marki Asseco oszacowano na 1,47 mld zł (co dało 11. pozycję), Sii Polska - 131,8 mln zł (80. pozycja), a eService - 78,2 mln zł (105. miejsce).

Natomiast branżę gier wideo reprezentuje jedynie CD Projekt, którego markę wyceniono 268,9 mln zł, co przełożyło się na 46. miejsce. Renoma i wycena giełdowa firmy mocno ucierpiały po niezbyt udanej premierze gry „Cyberpunk 2077” (została wycofana z PlayStation Store, wiceprezes CD Projekt przepraszał za błędy w niej).

Kurs giełdowy spółki zmalał z 464 zł na początku grudnia do zdecydowanie poniżej 200 zł. W całym ub.r. firma zanotowała 2,14 mld zł przychodów i 1,15 mld zł zysku netto.

Orlen liderem, w czołówce głównie marki państwowe

Na szczycie rankingu „Rzeczpospolitej” znalazł się Orlen, którego markę wyceniono na 9,87 mld zł. Na drugim miejscu jest sieć sklepów Biedronka (należąca do Jeronimo Martins Polska) z wartością marki wynoszącą 7,27 mld zł.

Kolejne miejsca w czołowej dziesiątce zajęły marki należące do państwowych firm: PGNiG (6,03 mld zł), PGE (5,22 mld zł), Lotos (3,32 mld zł), PZU (3,32 mld zł), KGHM (3,11 mld zł), Tauron (2,17 mld zł), Lotto (1,6 mld zł) oraz PKO BP (1,5 mld zł).

Przy szacowaniu wartości wszystkich marek zastosowano głównie metodę opartą na potencjalnych opłatach licencyjnych (franchising) według zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF).

Dołącz do dyskusji: Play z cenniejszą marką niż Plus i Netia, Allegro przed CD Projekt i eObuwiem

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl