Platformy cyfrowe i sieci kablowe w ciągu 5 lat stracą 68 mln abonentów
Do 2027 roku liczba abonentów płatnej telewizji w 138 krajach świata przekroczy 1,03 mld. Nieznaczny wzrost branża ma zawdzięczać głównie państwom rozwijającym się. Z prognozy Digital TV Research wynika, że platformy cyfrowe i sieci kablowe stracą 68 mln klientów.
Z raportu Pay TV Forecasts Update wynika, że z usług płatnej telewizji będzie korzystać 57 proc. gospodarstw domowych z telewizorami. To spadek z poziomu 61 proc. w 2018 roku.
- Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na szybkie łącza szerokopasmowe, sektor IPTV będzie liderem na rynku płatnej telewizji - ocenia Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.
Operatorzy IPTV pozyskają 79 mln abonentów w latach 2021-2027, aby zbliżyć się do poziomu 440 mln abonentów. IPTV stanie się liderem płatnej telewizji już w 2022 roku.
Tradycyjni operatorzy będą tracić klientów
Płatna telewizja satelitarna straci 12 mln abonentów w latach 2021-2027, ponieważ więcej gospodarstw domowych będzie mogło przejść na internetowe łącza szerokopasmowe i skorzystać z usług IPTV lub subskrypcji serwisów streamimngowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max bez długoterminowych zobowiązań.
Do 2027 roku będzie 367 mln abonentów telewizji kablowej. To spadek 56 mln w porównaniu z w 2021 rokiem, kiedy było ich 422 mln. W zeszłym roku na świecie zaledwie 22 mln osób korzystało z analogowej telewizji kablowej. W 2027 roku takich osób już nie będzie. Digital TV Research prognozuje, że wszyscy operatorzy będą dostarczać sygnał drogą cyfrową (DVB-C, DVB-C2).
W USA i Europie Zachodniej wielu klientów rezygnuje
W poniedziałek informowaliśmy, że działająca w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech platforma cyfrowa Sky zamierza do końca 2023 roku zakończyć instalację nowych anten satelitarnych. Od paru lat operator skupia się na oferowaniu łącz szerokopasmowego internetu, usług IPTV i streamingowych. Sky tylko w II kwartale br. stracił 361 tys. klientów. W I półroczu ub.r. ubyło zaledwie 26 tys. klientów. W całym 2021 roku baza abonencka Sky zmniejszyła się 198 tys. osób.
Najbardziej spadek zainteresowania telewizją satelitarną widać w Stanach Zjednoczonych. Liczba abonentów amerykańskiej platformy Dish Network w II kwartale 2022 roku zmniejszyła się o 257 tys. Przed rokiem w tym samym czasie ubyło ich „tylko” 67 tys. Jeszcze 5 lat temu Dish miał 13 mln abonentów, a jego rywal DirecTV 25 mln. Obecnie baza klientów pierwszej firmy to 9,99 mln, a drugiej 14,6 mln.
Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”
Nieznaczny spadek w Polsce
Rozwój streamingu i usług OTT typu Magenta, Play Now także w Polsce powoduje spadek zainteresowania odbiorem satelitarnym. Nie jest on na razie tak spektakularny jak w przypadku USA i Europy Zachodniej. Pokazują go jednak dane opublikowane w lipcu br. przez Orange. Liczba klientów usługi Orange TV spadła o 8 tys. do 970 tys. Operator stracił 38 tys. abonentów satelitarnych, których ma obecnie 203 tys. Zyskał 30 tys. klientów IPTV. Ich łączna liczba wynosi 768 tys.
Największe polskie platformy od kilku lat nie podają tak precyzyjnych danych. 30 czerwca br. Polsat Box miał 5,117 mln usług RGU (liczba wszystkich sprzedanych usług) w segmencie płatnej telewizji. Przed rokiem było to 5,332 mln. Tym samym ubyło 215 tys. usług telewizyjnych, czyli 4 proc. Na RGU składają się nie tylko umowy abonenckie na pakiety telewizyjne, ale także dodatkowe usługi, jak na przykład multiroom. - Nie szukałbym analogii między rynkiem amerykańskim, a polskim, ponieważ my oferujemy produkt „good value for money” (przyp. red. korzystny stosunek jakości do ceny), a tania rozrywka jest po prostu potrzebna - stwierdził przed miesiącem Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu. Nie zdradził jaka część byłych klientów to dotychczasowi odbiorcy satelitarni. Stwierdził, że spadek miał związek z tym, że serwis iPla został zastąpiony przez Polsat Box Go, który nie jest już oferowany klientom mobilnym za niewielką dopłatą. Przed rokiem konkurencyjny Canal+ informował w serwisie korporacyjnym, że posiada 2,7 mln abonentów. Nie aktualizuje tych danych. Z prognozy Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że do 2025 roku udział telewizji kablowej w rynku płatnej telewizji ma spaść do 27 proc. To 9 punktów procentowych mniej niż w 2021 roku.
Dołącz do dyskusji: Platformy cyfrowe i sieci kablowe w ciągu 5 lat stracą 68 mln abonentów