PBI Gemius: Interia.pl zmniejsza zasięg, zyskuje o2.pl
Grupa o2.pl wyprzedziła w lutym portal Interia.pl, który spadł zmiejsca szóstego na siódme -wynika z badania Megapanel PBI/Gemius.- Te wyniki nie są dla mnie zaskoczeniem - mówi portalowiWirtualnemedia.pl, prezes Interia.pl Tomasz Jażdżyński.
Niekwestionowanym liderem rankingu witryn internetowych wedługzasięgu pozostaje serwis Google, a spośród portali horyzontalnych-Onet.pl. Trzecie miejsce zajmuje Nasza-klasa.pl, czwartą pozycję -Wirtualna Polska, a piątą - Allegro.pl - wynika z lutowych danychpochodzących z badania Megapanel PBI/Gemius, opracowanych przezportal Wirtualnemedia.pl.
Na szóstym miejscu znalazł się portal o2.pl, który w lutym br.wyprzedził o 0,5 pkt. proc. portal Interia.pl. Aktualny zasięgo2.pl to 48,55 proc., a Interia.pl - 48,03 proc.
Zdaniem prezesa Interia.pl jest to efekt działań portalu sprzedkilku lat. - Interia.pl nie miała nigdy szczęścia do strategii -tłumaczy Tomasz Jażdżyński. - Myślę jednak, że zajakiś czas uda nam się ponownie wyprzedzić o2.pl, niestety efektynaszej obecnej pracy będą widoczne dopiero za około 1,5 roku -przyznaje.
Jażdżyński zaznacza, że silnym konkurentem Interia.pl jest takżeGazeta.pl, która prężnie się rozwija, a ma wynik jedynie o 0,5 pkt.proc. gorszy od Interia.pl.
- Ten ruch w rankingu zapowiadaliśmy od lat. Interia wymykałasię nam bądź akwizycjami, bądź przyłączaniem witryn należących dokoncernu prasowego Bauer - mówi portalowi Wirtualnemedia.plJacek Świderski, członek zarządu o2.pl. NatomiastMichał Brański dodaje, że aby utrzymać pozycję isystematycznie zwiększyć zasięg o2.pl pracuje obecnie nad kolejnymi15 projektami, jednak zaznacza, że nie wszystkie pojawią się narynku w tym roku.
- Nadal realizujemy długofalową strategię, która polega w dużymuproszczeniu na zasiedlaniu kolejnych segmentów rynku, domykającportfel naszych serwisów do pełnych 360 stopni tego, czego szukająludzie - podkreśla Brański.
Zamiana miejscami o2.pl i Interia.pl to jedyne przetasowanie wpierwszej dziesiątce rankingu. O wiele więcej było ich w drugiejczęści zestawienia. Były dwa awanse: z miejsca 20. na 16. przeniósłsię portal Money.pl, a z miejsca 18. na 17. - Grupa IDG. Znaczniewięcej było spadków: Grupa Fotka.pl spadła z 13. na 14., Pf.pl z14. na 15., dobreprogramy.pl - z 16. na 18., a MSN - z 17. na 20. Zzestawienia wypadły ceneo.pl i pkt.pl, a pojawiły się w nim:mozilla.com na 13. i gry.pl na 19.
Dla Wirtualnemedia.pl
Maciej Janiak
p.o. dyr. Departamentu Internet CR Media Consulting
Moim zdaniem zamiana pozycjami w rankingu na korzyść Grupy o2.pljest spowodowany powszechną tendencją związaną z tabloidyzacjąmediów. Internet niczym nie różni się w tym zakresie, by niepowiedzieć, że jest jeszcze bardziej podatny na te trendy. Grupao2.pl jest bezwzględnie pierwszorzędnym tego przykładem. Pierwsi wkraju ten trend w internecie najpełniej wykorzystali. Ponadto wsposób wyjątkowo dobry i efektywny zbudowali serwisy, które natrwałe wpisały się w krajobraz polskiego internetu i stanowią Topof Mind dla użytkowników poszukujących nieskomplikowanego kontentu:Pudelek.pl, Wrzuta.pl, Smog.pl, Lansik.pl, etc.
Warto zauważyć, że inni zaczęli kopiować od o2.pl. Na tym tle nienależy zapominać o kwestii fundamentalnej: popularność portalihoryzontalnych jako trend. Warto zwrócić uwagę, że to o2.plpierwsze rozpoczęło w sposób naprawdę profesjonalny budować portalhoryzontalny obudowany serwisami działającymi pod markami własnymi.Mają ich obecnie najwięcej i najefektywniej to wykorzystują,odwołując się obecnie już nie tylko do odbiorcy masowego, alerównież bardziej wymagającego, stać ich na to, gdyż dobrze odrobililekcje dla klientów masowych.
Idąc dalej warto też pamiętać, że grupa o2.pl jest bardzokonsekwentna w realizacji swoich pomysłów oraz nie boi się ryzyka.Objawia się to tym, że nie boją się próbować nowych rzeczy, alerównież nie boją się w przypadku niepowodzenia projekty zamykać, asiły i środki przerzucać na kolejne np. LemonTV.
Reasumując Grupa o2.pl sukcesywnie, ale pomału, będzie powiększaćprzewagę nad Interia.pl. W przypadku Interia.pl nie mamy takwyraźnych ruchów, które pokazują wzbogacanie oferty dla odbiorcy.Jest to portal vertykalny i jako taki, moim zdaniem, nie rozwija natyle oferty, by jakoś szczególnie wyróżnić się na tle WP.pl czyOnet.pl również portali vertykalnych.
lp. | nazwa | zasięg | użytkownicy (real users) |
1 | 85,58% | 13 784 423 | |
2 | Onet.pl | 61,18% | 9 854 251 |
3 | nasza-klasa.pl | 57,31% | 9 230 430 |
4 | Wirtualna Polska | 54,19% | 8 728 910 |
5 | Allegro.pl | 49,63% | 7 993 073 |
6 | o2.pl | 48,55% | 7 819 919 |
7 | INTERIA.PL | 48,03% | 7 735 751 |
8 | Gazeta.pl | 47,36% | 7 627 919 |
9 | youtube.com | 44,54% | 7 173 529 |
10 | wikipedia.org | 39,81% | 6 411 731 |
11 | Microsoft | 31,53% | 5 079 141 |
12 | Grupa GG Network | 28,43% | 4 579 447 |
13 | mozilla.com | 26,08% | 4 201 454 |
14 | Grupa Fotka.pl | 22,13% | 3 564 322 |
15 | pf.pl | 19,00% | 3 061 083 |
16 | Money.pl | 18,95% | 3 052 709 |
17 | Grupa IDG | 18,77% | 3 023 362 |
18 | dobreprogramy.pl | 18,73% | 3 017 465 |
19 | gry.pl | 18,67% | 3 007 079 |
20 | MSN | 18,36% | 2 957 920 |
Ranking witryn według miesięcznej liczby odsłon
W rankingu witryn pod względem liczby odsłon nie nastąpiła żadnazmiana pozycji. Liderem w lutym br. była Nasza-klasa.pl z 11,9 mldodsłon. Drugie miejsce zajął portal Allegro.pl (4,7 mld), a trzecie- Google.pl (4,2 mld).
lp. | nazwa | liczba odsłon | użytkownicy (real users) |
1 | nasza-klasa.pl | 11 952 798 792 | 9 230 430 |
2 | Allegro.pl | 4 672 346 703 | 7 993 073 |
3 | 4 217 146 764 | 13 784 423 | |
4 | Onet.pl | 3 908 375 857 | 9 854 251 |
5 | Wirtualna Polska | 2 459 168 300 | 8 728 910 |
6 | Grupa Fotka.pl | 1 411 100 194 | 3 564 322 |
7 | INTERIA.PL | 1 240 078 858 | 7 735 751 |
8 | o2.pl | 1 226 955 396 | 7 819 919 |
9 | youtube.com | 1 134 146 347 | 7 173 529 |
10 | travian.pl | 1 010 379 388 | 2 381 325 |
Ranking witryn według miesięcznego czasu
lp. | nazwa | czas [godz] | średni czas na użytkownika [godz:min:s] | użytkownicy (real users) |
1 | nasza-klasa.pl | 149 845 145,40 | 16:14:02 | 9 230 430 |
2 | 96 433 738,80 | 06:59:45 | 13 784 423 | |
3 | Onet.pl | 67 001 882,15 | 06:47:57 | 9 854 251 |
4 | Wirtualna Polska | 46 844 819,21 | 05:22:00 | 8 728 910 |
5 | Allegro.pl | 46 747 112,32 | 05:50:54 | 7 993 073 |
6 | o2.pl | 32 764 292,16 | 04:11:23 | 7 819 919 |
7 | youtube.com | 31 289 440,31 | 04:21:42 | 7 173 529 |
8 | INTERIA.PL | 28 758 439,33 | 03:43:03 | 7 735 751 |
9 | Gazeta.pl | 14 183 248,43 | 01:51:34 | 7 627 919 |
10 | Grupa Fotka.pl | 12 744 841,88 | 03:34:32 | 3 564 322 |
11 | gry.pl | 9 361 763,63 | 03:06:48 | 3 007 079 |
12 | wyspagier.pl | 6 561 248,55 | 03:46:30 | 1 738 036 |
13 | Grupa GG Network | 6 272 259,58 | 01:22:11 | 4 579 447 |
14 | travian.pl | 5 939 403,39 | 02:29:39 | 2 381 325 |
15 | wikipedia.org | 5 775 639,04 | 00:54:03 | 6 411 731 |
16 | otoMoto | 5 531 974,67 | 01:58:32 | 2 800 267 |
17 | grono.net | 5 183 724,14 | 06:53:43 | 751 773 |
18 | plemiona.pl | 4 531 972,52 | 05:15:14 | 862 607 |
19 | MSN | 4 296 042,96 | 01:27:09 | 2 957 920 |
20 | bearshare.com | 3 854 667,68 | 03:16:03 | 1 179 701 |
Ranking komunikatorów według zasięgumiesięcznego
Liderem wśród komunikatorów jest niezmiennie Gadu-Gadu, z którego wlutym br. korzystało 5,88 mln użytkowników, czyli prawie tyle samoco w styczniu. Dalej plasują się: Skype i Tlen.pl.
lp. | nazwa | zasięg | użytkownicy (real users) | średni czas uruchomienia na użytkownika [godz:min:s] |
1 | Gadu-Gadu | 36,51% | 5 880 391 | 64:13:20 |
2 | Skype | 26,39% | 4 250 118 | 64:52:25 |
3 | Tlen.pl | 3,94% | 634 339 | 74:32:43 |
4 | Windows Live Messenger | 2,22% | 357 661 | 56:32:07 |
5 | AQQ | 0,43% | 68 649 | 59:01:48 |
6 | Spik | 0,17% | 27 536 | 46:30:27 |
7 | GoogleTalk | 0,12% | 19 303 | 97:25:02 |
8 | Flircik | 0,12% | 19 134 | 56:37:12 |
9 | Xfire | 0,11% | 17 146 | 59:21:51 |
10 | Konnekt | 0,10% | 16 326 | 69:22:39 |
Liczebność próby: N=18 083. Grupa objęta badaniem 7+. Do badaniawykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badaniaNetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej iważonej przez PBC.
* W zestawieniu najpopularniejszych komunikatorów nieuwzględniono: - komunikatora Windows Messenger, który instaluje sięautomatycznie wraz z systemem Windows i uruchamiając sięautomatycznie po starcie komputera w przeważającej częściprzypadków nie jest używany.
** Grupa Fotka.pl, Grupa Medousa.pl i Pino.pl składają sięzarówno z części audytowanych, jaki i nieobjętych audytemsite-centric.
*** W niniejszym zestawieniu podano wyniki jedynie dla tych częściwitryny, które biorą udział w audycie site-centric.
Dołącz do dyskusji: PBI Gemius: Interia.pl zmniejsza zasięg, zyskuje o2.pl