Operator programu Payback z większymi wpływami i mniejszą stratą, epidemia szkodzi jego partnerom
W ub.r. firma Loyalty Partner Polska, operator programu lojalnościowego Payback, osiągnęła wzrost przychodów o 11 proc. do 56,94 mln zł, a jej strata netto zmalała z 1,91 mln zł do 668,2 tys. zł. Na br. spółka prognozuje spadek sprzedaży, ponieważ część współpracujących z nią sieci sprzedażowych i usługowych mocno odczuwa skutki epidemii koronawirusa.
Przychody Loyalty Partner Polska z platformy punktowej poszły w górę z 20,58 mln zł w 2018 roku do 25,34 mln zł w ub.r., z platformy marketingowej - z 20,09 do 20,96 mln zł, a wpływy z pozostałych usług tak jak rok wcześniej wyniosły 10,64 mln zł.
Loyalty Partner Polska, należący do niemieckiej spółki Payback, oferuje program lojalnościowy Payback, w ramach którego punkty można zbierać za zakupy w wielu stacjonarnych sieciach sprzedażowych i usługowych (m.in. Kaufland, BP, Multikino, LOT, Orbis, kilka firm ubezpieczeniowych) oraz serwisach e-commerce (m.in. Allegro, Aliexpress, Booking, Zalando, Groupon, kilka e-sklepów z elektroniką, odzieżą, biżuterią i żywnością).
Przychody od podmiotów powiązanych z Loyalty Partner Polska poszły w górę z 4,04 do 7,68 mln zł (z czego od niemieckiego Paybacka - z 3,2 do 6,68 mln zł), a koszty wobec nich - z 5,29 do 7,61 mln zł (od niemieckiego Paybacka: z 5,08 do 6,78 mln zł).
123 pracowników, wynik operacyjny na plusie
Koszty operacyjne Loyalty Partner Polska wzrosły znacznie słabiej od przychodów - o 7 proc., z 52,67 do 56,34 mln zł. Ponad połowę stanowią wydatki na usługi obce, które poszły w górę z 25,25 do 30,26 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się minimalnie, z 15,22 do 15,28 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie było 123 pracowników etatowych.
Koszty amortyzacji zmalały z 553,9 do 270,5 tys. zł, pozostałe wydatki rodzajowe - z 8,4 do 7,31 mln zł, natomiast nakłady na zużycie materiałów i energii poszły w górę z 271,1 do 389,1 tys. zł.
W efekcie wynik sprzedażowy i operacyjny firmy wyszedł na plus. Ten pierwszy wzrósł z 1,37 mln zł straty do 597,8 tys. zł zysku, a drugi - z 815,6 tys. zł straty do 360,6 tys. zł zysku.
Dotychczas 52 mln zł strat, 37 mln zł pożyczek do spłaty
Na koniec ub.r. łączne straty netto Loyalty Partner Polska z kilkunastu lat działania wynosiły 51,72 mln zł. Kapitał zapasowy firmy wynosił 15 mln zł (taką kwotą zasilił go w styczniu 2018 roku niemiecki Payback), a wartość ujemnego kapitału własnego pogłębiła się w ub.r. z -21,61 do -22,28 mln zł.
Loyalty Partner Polska na koniec ub.r. miał do spłaty 37 mln zł pożyczek od niemieckiego Paybacka. Pierwszą umowę pożyczkową podpisała ze swoim właścicielem w 2009 roku, na początku 2017 roku przedłużyła ją o pięć lat, jednocześnie w ramach aneksu zwiększyła limit pożyczkowy o 20 mln zł, z czego do końca ub.r. wykorzystała 17 mln zł (ma je spłacić do listopada 2021 roku).
W ub.r. spółka spłaciła 1,21 mln zł odsetek, wobec 1,19 mln zł rok wcześniej. Jej łączne koszty finansowe zmalały z 1,3 do 1,23 mln zł, natomiast przychody finansowe zmniejszyły się z 209,8 do 206,1 tys. zł.
Strata brutto i netto Loyalty Partner Polska zmalała z 1,91 mln zł do 668,2 tys. zł.
Epidemia zmniejszyła obroty wielu partnerów
W sprawozdaniu firma przyznała, że bardzo istotny wpływ ma jej tegoroczne wyniki będzie miał spadek dochodów związany z epidemią koronawirusa.
- W związku z ogromnymi restrykcjami nałożonymi przez państwo, od połowy marca 2020 do czasu nieokreślonego (na dzień sporządzania sprawozdania), wiele firm bardzo ograniczyło swoją działalność. U wielu partnerów offline, ale również u niektórych online zaobserwowano spadek obrotów - napisano.
- Prowizje często zależą od obrotów lub od przychodów powiązanych z aktywnościami zakupowymi z kartą Payback. Spółka w kilku sektorach takich jak turystyka i rozrywka zauważa spadek aktywności zakupowej, choć w innych - w kanałach zakupów towarów online - odnotowuje zwyżki - dodano.
Firma zaznaczyła, że nie miała problemów z płynnością finansową, a ponieważ sytuacja jest dynamiczna, „nie jest możliwe przedstawienie szacunków ilościowych potencjalnego wpływu obecnej sytuacji na jednostkę”.
Dołącz do dyskusji: Operator programu Payback z większymi wpływami i mniejszą stratą, epidemia szkodzi jego partnerom