PAP przedstawia 4-letnią strategię: więcej korespondentów, wiarygodność i jakość informacji
Polska Agencja Prasowa opracowała nową strategię i wizję rozwoju na kolejne cztery lata. Opiera się ona na trzech filarach: wiarygodności i jakości informacji, realizowaniu zadań publicznych oraz byciu pośrednikiem w wymianie informacji i "miejscem spotkań" świata mediów, polityki i biznesu.
Ze "Strategii rozwoju PAP na lata 2019-2023" opublikowanej przez agencję wynika, że kierownictwo zakłada trzy filary w realizacji swoich zadań.
Pierwszy z nich to założenie, że PAP będzie "wiarygodnym, wysokojakościowym, kompleksowym źródłem informacji z kraju i ze świata". Miałaby działać nie tylko na polskim rynku, ale także regionalnym (Europa Środkowo-Wschodnia) i globalnym.
- PAP powinna być rozpoznawana na rynku jako nowoczesne, wiarygodne, wysokojakościowe źródło informacji oraz jako punkt odniesienia i wyznacznik kierunków rozwoju dla wszystkich mediów w Polsce. Powinna być kluczowym dostawcą i partnerem dla mediów na polskim rynku – czytamy w zapisach strategii.
Drugim filarem działalności ma być realizacja „jasno zdefiniowanych zadań publicznych polegających na: oferowaniu mediom i obywatelom bezstronnej informacji; prezentowaniu stanowisk najważniejszych organów państwa; prezentacji informacji na temat państwa i stanowisk jego organów na arenie międzynarodowej; promocji dorobku kulturalnego; historii i języka na arenie międzynarodowej; docieranie z informacją na temat kraju pochodzenia do diaspory”. - Zadania te powinny być w sposób transparentny dofinansowanie publiczne - uważa kierownictwo PAP.
Trzecią podstawą działania ma być bycie pośrednikiem w wymianie informacji i „miejscem spotkań” świata mediów, polityki i biznesu oraz „świadczenie usług komunikacyjnych kluczowym instytucjom w kraju, monitorując rynek mediów w Polsce i na świecie w sposób profesjonalny, pogłębiony i spersonalizowany oraz udostępniający infrastrukturę umożliwiającą dialog i twórczą wymianę koncepcji oraz idei” - stwierdzono w dokumencie.
Agencja ma być czołowym dostawcą treści informacyjnych
Zarząd PAP podkreśla, że aby zrealizować działania w trzech wyznaczonych obszarach, wymagane jest wsparcie organów nadzorujących spółkę (rady nadzorczej, Rady Mediów Narodowych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).
Dodatkowo za wyzwania, jakie stoją przed spółką przez cztery kolejne lata uznano: zwiększenie atrakcyjności i dostosowanie do potrzeb klientów aktualnej oferty serwisów informacyjnych PAP. - Agencja może realizować trwale swoją misję tylko zachowując status czołowego dostawcy treści informacyjnych dla najważniejszych mediów w Polsce – ocenił zarząd.
Zadaniem ma być także: zdefiniowanie i wdrożenie wraz z nadzorującymi PAP organami katalogu usług publicznych, realizowanych przez PAP i zapewnienie ich trwałego finansowania; podnoszenie jakości dziennikarskiej poprzez ciągłą rekrutację, szkolenia, rozbudowaną sieć korespondentów zagranicznych i regionalnych, zakup baz foto; podnoszenie jakości infrastruktury IT; jakości i kompletności usług komunikacyjnych (świadczonych czołowym instytucjom i ich uzupełniania o brakujące elementy, przykładowo o monitoring i media intelligence); inwestycje w rozwój kompetencji pracowników PAP oraz „dywersyfikację przychodów w oparciu o nowe produkty i wykorzystanie potencjału posiadanych nieruchomości”.
Cele strategiczne PAP na lata 2019-2023 zdefiniowano również w trzech obszarach: finansów; produktów i klientów (chodzi m.in. o pogłębienie i rozszerzenie realizacji zadań publicznych – misję publiczną); oraz organizacji – m.in.wzrost motywacji pracowników.
„PAP osiąga te cele poprzez wprowadzenie w życie inicjatyw i projektów określonych w Strategii rozwoju PAP na lata 2019-2023. Do najważniejszych z nich należą rozszerzenie zakresu tematycznego tworzonej treści, lepsza identyfikacja potrzeb klientów, rozwój technologiczny platform dystrybucji treści czy rozwój usług komunikacyjnych świadczonych przez PAP” - podsumowano w dokumencie z którego treścią zapoznała się redakcja portalu Wirtualnemedia.pl.
Odświeżenie serwisów, więcej treści zagranicznych
Spytaliśmy o kilka kwestii, dotyczących strategii Łukasza Świerżewskiego, członka zarządu PAP. W rozmowie z nami na pytanie, w jaki sposób agencja chce "zwiększyć atrakcyjność aktualnej oferty” odpowiedział, że do najważniejszych obszarów należy rozszerzanie zakresu tematycznego serwisów PAP dla mediów. - Przygotowujemy odświeżenie części naszych serwisów tematycznych (np. PAP Life) dzięki czemu będą one bogatsze, będą zawierać więcej depesz i w bardziej zróżnicowanych formatach np. multimedia, grafika - uzasadnia.
Jak dodaje Łukasz Świerżewski, innym celem jest zwiększanie liczby korespondentów zagranicznych i regionalnych PAP, dzięki czemu klienci uzyskają więcej depesz dotyczących kluczowych tematów zagranicznych i regionalnych; unowocześnienie kanałów dystrybucji serwisów do klientów, dzięki czemu uzyskają oni lepszy dostęp do materiałów archiwalnych i multimediów; wdrożenie nowych usług z obszaru media monitoringu i media intelligence, a także remont i unowocześnienie Centrum Prasowego PAP na ulicy Brackiej.
- Powyższe to wybrane inicjatywy, które PAP będzie realizował w okresie obowiązywania strategii, czyli do 2023 roku – zaznacza członek zarządu Agencji.
Gdzie Polska Agencja Prasowa miałaby rozbudować sieć swoich korespondentów? - PAP w pierwszej kolejności wzmacnia swoje istniejące placówki w kluczowych miejscach na świecie. W najbliższym czasie będzie to dotyczyć: Paryża, Brukseli, Kijowa i Waszyngtonu. Planujemy też rozszerzać sieć korespondentów na Bukareszt, Madryt, Tbilisi, Meksyk i Filipiny – wymienia Świerżewski. - Podobnie wygląda sytuacja w Polsce. Wzmacniamy nasze aktualne oddziały w Gdańsku, Lublinie, Białymstoku Rzeszowie i Łodzi. Docelowo chcemy powołać korespondentów - stałych lub współpracowników - w większości byłych 49 miast wojewódzkich - dodaje.
PAP czołowym "dostawcą usług komunikacyjnych dla instytucji"
Pytamy także, na czym miałaby polegać rola PAP jako "czołowego dostawcy usług komunikacyjnych dla kluczowych instytucji w Polsce". Według członka zarządu PAP od kilku lat - podobnie jak inne agencje na świecie - rozwija usługi komercyjne dla klientów spoza obszaru mediów. - Te usługi to m.in. obsługa medialna wydarzeń korporacyjnych, dystrybucja treści krajowa i międzynarodowa, content marketing, doradztwo medialne, media intelligence. Ze względu na swoją unikalną rolę na rynku mediów oferta PAP jest uzupełniająca do tego, co z jednej strony oferują media, a z drugiej agencje PR i marketingowe - wymienia członek zarządu PAP. - Ze względu na konieczność zapewnienia wysokiej jakości usług komunikacyjnych świadczonych przez PAP ofertę tę kierujemy w głównej mierze do kluczowych instytucji w Polsce – stwierdza.
Według niego agencja realizuje misję publiczną określoną bardzo szeroko, ale też nieostro. - W art. 1. Ustawy o PAP jako rzetelne i obiektywne informowanie o sytuacji w kraju i zagranicą oraz prezentowanie stanowisk naczelnych organów państwa polskiego. W praktyce widzimy konieczność uzupełnienia i doprecyzowania tego katalogu zadań o takie działania podejmowane lub planowane przez PAP - ocenia.
Wymienia wśród nich: szerokie informowanie mediów i opinii publicznej na świecie o Polsce, jej rozwoju i historii. - Taką funkcję już dziś realizujemy poprzez serwisy anglojęzyczne oraz portal The First News - stwierdza Świerżewski.
Jako kolejne punkty, wymagające uzupełniania dodaje: wspieranie rozwoju mediów polonijnych poprzez zapewnianie im dostępu do treści na preferencyjnych warunkach oraz wspieranie rozwoju rynku mediów lokalnych w Polsce. - Zwłaszcza tam, gdzie lokalne redakcje ze względu na małą skalę działalności mają ograniczony dostęp np. do serwisów agencyjnych - podsumowuje członek zarządu PAP.
Dołącz do dyskusji: PAP przedstawia 4-letnią strategię: więcej korespondentów, wiarygodność i jakość informacji