RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium. Wirtualnemedia.pl w top 15 mediów w Polsce
Na szczycie najbardziej opiniotwórczych mediów już drugi miesiąc z rzędu utrzymuje się RMF FM – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM). Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z a trzecią pozycję zajmuje Rzeczpospolita. W top 15 mediów w Polsce znalazł się portal Wirtualnemedia.pl.
Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 1,7 tys. odwołań. W lutym polskie media najczęściej powoływały się na ujawnioną przez radio informację na temat skargi Komisji Europejskiej przeciwko Polsce do TSUE w związku z decyzją Trybunału Konstytucyjnego, który uznał postanowienia traktatów UE za niezgodne z Konstytucją RP i zakwestionował zasadę pierwszeństwa prawa UE nad krajowym. O wiadomości tej jako pierwsza poinformowała korespondentka RMF FM w Brukseli, Katarzyna Szymańska-Borginon.
Na drugiej pozycji, z awansem o dwa miejsca, znalazła się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 1,6 tys. razy. Podium zamyka “Rzeczpospolita” z liczbą blisko 1,5 tys. odwołań w innych mediach. Wzrost o cztery oczka odnotował TVN24 z wynikiem 1,4 tys. cytowań. 15. miejsce w Polsce zajął portal Wirtualnemedia.pl.
Liderem opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje “Rzeczpospolita” – w lutym cytowana prawie 1,5 tys. razy. Z awansem o dwie pozycje i wynikiem 1,3 tys. wzmianek, na miejscu drugim jest “Super Express”. Podium zamyka “Gazeta Wyborcza”.
TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju
Na miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych powraca TVN24 z wynikiem prawie 1,5 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja także należy do stacji z grupy Warner Bros. Discovery - TVN, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju 1,1 tys. razy. Podium zamyka Polsat News, na który media powoływały się w lutym 836 razy.
RMF FM z wynikiem ponad 1,7 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio ZET wzmiankowane 1,4 tys. razy. Podium zamyka Program I Polskiego Radia z wynikiem 382 cytowań. Awans o dwie pozycje odnotowała regionalna rozgłośnia Radio Poznań, na której treści media powoływały się 105 razy.
Wirtualna Polska na szczycie portali internetowych
Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się ponad 1,6 tys. razy. Kolejną pozycję zajmuje Onet z liczbą ponad 1,3 tys. cytowań. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana 1 tys. razy. Czwarte miejsce należało do portalu Wirtualnemedia.pl.
W lutowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje “Sieci” (537 wzmianek), które awansowało w zestawieniu aż o siedem miejsc. Kolejne miejsce na podium należy do “Wprost”, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 373 razy. Na trzeciej pozycji jest “Viva” z liczbą 283 powołań w mediach, a następnie “Do Rzeczy”, które uzyskało 228 wzmianek. Top 5 zamyka “Newsweek” (z liczbą 212 cytowań).
“Forbes” z wynikiem 158 cytowań awansuje na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W lutym tytuł prasowy opublikował chętnie cytowany przez media ranking 100 najbogatszych Polaków.
Money.pl liderem wśród mediów biznesowych
Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje Money.pl z liczbą 457 powołań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze między innymi nagłośnili kryzys w branży mleczarskiej dotyczący spadku cen masła w sklepach spożywczych. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (326) oraz Bankier (155).
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się “Rzeczpospolita”. Kolejne miejsca stale zajmują “Dziennik Gazeta Prawna" i “Forbes”.
Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu o trzy pozycje zostaje “Gazeta Krakowska” z liczbą 107 cytowań w innych mediach. Drugie miejsce z wynikiem 105 wzmianek utrzymuje Radio Poznań, a podium zamyka Radio Wrocław z liczbą 85 odniesień w innych mediach.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 30 640 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 28 lutego 2023 roku.