Ogromne zainteresowanie 'Katyniem' w Cannes
Targi MIPCOM w Cannes dla Telewizji Polskiej stoją pod znakiem jaknajlepszego rozdysponowania prawami do filmu Andrzeja Wajdy'Katyń'. Film w Polsce po trzech tygodniach obejrzało ponad milionwidzów.
- TVP ma umówionych około 70 spotkań w sprawie sprzedaży"Katynia". Codziennie nasze stoisko odwiedza około 100 osób.Notujemy większy ruch niż na wiosennych targach MIPTV - mówiportalowi Wirtualnemedia.pl Michał Wierusz-Kowalski, KierownikWydziału (Europa Centralna i Wschodnia) Biura WspółpracyMiędzynarodowej i Handlu TVP.
Jak podaje dogadany jest już interes sprzedaży na rynek chiński.- To wyjątkowa sytuacja. Jeszcze do niedawna Chiny mogły wprowadzićtylko 10 zagranicznych filmów rocznie. Co prawda od niedawna możeich być 60, jest szansa, że jednym z nich będzie "Katyń". TVP niepodaje, jaki nadawca kryje się za transakcją. Mówi jedynie, że filmmiałby trafić do obiegu telewizyjnego i kinowego.
Ciekawa propozycja jest z Niemiec. Jedna z firm chce wprowadzićfilm na rynek telewizyjny wszystkich niemieckojęzycznych krajówEuropy. W sumie TVP ma trzy propozycje z Niemiec. Filmemzainteresowani są też Anglicy. Są cztery propozycje z Anglii, w tymjedna na obieg telewizyjny, a inna z przeznaczeniem do pokazania wzaledwie kilku angielskich kinach z repertuarem offowym. Czterypropozycje są ze strony Krajów Beneluksu. Siedem ofert jest zestrony Japonii. Prawdopodobnie TVP przeprowadzi tu licytacje. Indienabyły niedawno prawa do "Dekalogu". Teraz jedna z firm chce nabyćprawa do "Katynia" z przeznaczeniem na cały kraj.
TVP wspominała przed targami o sprzedaży filmu jednemu z
gigantów telewizyjnych, z przeznaczeniem dystrybucyjnym w skaliglobalnej. Nadawca podawał, że prawa licencyjne chce nabyć Sony,Miramax, The Weinstein, Universal Picture, Beta, Cine Qua Non. - Wtym momencie jesteśmy w trakcie rozmów z trzema z nich, ale powolizastanawiamy nad rezygnacją z tego modelu, a skoncentrowaniem sięna sprzedaży różnym dystrybutorom. Więcej możemy wyciągnąćsprzedając film na wiele rynków osobno - mówi Wierusz-Kowalski.
- Mamy czterech reżyserów rozpoznawalnych poza granicami kraju:Kieślowski, Wajda, Polański i Holland. Jesteśmy w komfortowejsytuacji. Piłka jest po stronie klientów, my tylko czekamy. Drugiraz zdarza mi się taka sytuacja. Podobnie było z "Dekalogiem" -dodaje manager ds. sprzedaży TVP Małgorzata Cup, która z ramieniafirmy w Cannes handluje już 12 lat. Do tej pory "Dekalog"Krzysztofa Kieślowskiego sprzedano do ponad 70 krajów, w tym dokrajów muzułmańskich.
Na MIPCOM cała akcja promocyjna TVP skupiona jest wokół"Katynia". Stoisko TVP wygląda jak plakat z filmu. Reklamypojawiają się w prasie branżowej. Nadawca organizuje pokazyhandlowe. W pakiecie są dokumenty o zbrodni katyńskiej, czy tepoświęcone Wajdzie, a także wywiady z reżyserem. Ale to nie jedynyprodukt w tym roku, który się sprzedaje. Amerykańska telewizjakatolicka kupiła prawa to "Tajemnic Watykanu". TVP finalizujesprzedaż całej serii "Sagi prastarej puszczy" włoskiejtelewizji.
Rosjanie chcą kupić kontynuację serialu "M jak Miłość". Nadalteż są zainteresowani "Klanem" - format ma być wzięty na rok. Rosjakupiła też roczne prawa na kabel "Stawki większej niż życie". -Rosja, z która jak wiemy stosunki polityczne są takie sobie,zaczyna sporo kupować. Dogadaliśmy też "Tajemnicę twierdzyszyfrów", a także filmy "Nikifor", "Samotność w sieci", "Kto nigdynie żył" - mówi Małgorzata Cup.
Szwedzi na kwietniowych targach MIPTV wzięli "Dekalog" i "TajemniceWatykanu", teraz chcą "Kto nigdy nie żył" i filmy dokumentalne zpakietu "Święta polskie". "Pitbulla" niemiecka firma zprzeznaczeniem na terytorium Europy Centralnej i Wschodniej, zczym, jak podaje TVP, wiążą się duże pieniądze. Bułgaria po siedmiulatach nieobecności, znowu zaczyna kupować produkcje TVP. W tymmomencie chce duży pakiet filmów Kieślowskiego i Zanussiego.
W ofercie Telewizji Publicznej na MIPCOM jest także dziecięcy"Miś Fantazy". Z filmów fabularnych "Wszystko będzie dobrze","Jutro idziemy do kina", "Statyści", "Plac Zbawiciela". Z seriali"Ranczo", a także nowy sezon "Oficerów".
MIPCOM to międzynarodowe targi sprzedaży produktuaudiowizualnego i cyfrowego. Potrwają do 12 października.
Dołącz do dyskusji: Ogromne zainteresowanie 'Katyniem' w Cannes