Niższa oglądalność kanałów newsowych w ostatnich tygodniach. „Oswojenie się z nowymi warunkami życia”
Od 9 marca do 28 kwietnia TVP Info miało 6,35 proc. udziału w rynku telewizyjnym, TVN24 - 5,87 proc., a Polsat News - 2,65 proc. W ostatnich tygodniach stacje newsowe notują niższą oglądalność, niż na początku epidemii koronawirusa - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
W ostatnich tygodniach tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z rozwojem koronawirusa w naszym kraju. Dotychczas w Polsce COVID-19 zaraziło się 13 963 osoby, z czego 678 zmarło.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group - w okresie od 9 marca do 28 kwietnia najpopularniejszą stacją informacyjną w Polsce było TVP Info. Średni dobowy udział stacji wyniósł 6,35 proc. wśród wszystkich widzów, 3,62 proc. w grupie komercyjnej 16-49 i 4,49 proc. w grupie 16-59.
Stacja TVN24 w tym czasie miała 5,87 proc. udziału w 4+, 4,63 proc. w 16-49 i 4,66 proc. w 16-59. Z kolei udziału Polsat News wyniosły odpowiednio 2,65 proc., 2,61 proc. i 2,79 proc.
Z analizy danych tydzień po tygodniu wynika, że stacje newsowe w ostatnim czasie mają niższą oglądalność, niż na początku trwania epidemii koronawirusa. W marcu średni udział TVP Info w grupie 4+ zdecydowanie przekraczał 7 proc., a w ostatnich tygodniach wynosił z reguły niemal 5,5 proc. W przypadku TVN24 strata wyniosła około 1 pkt. proc. (z ponad 6 proc. do ponad 5 proc.), a Polsat News - około 0,5 pkt. proc. (z niemal 3 proc. do około 2,5 proc.).
- Początek epidemii niósł ze sobą wiele zmian w codziennym funkcjonowaniu całego społeczeństwa. Rozprzestrzeniający się wirus stał się głównym tematem stacji informacyjnych, a widzowie chcąc uzyskać na jego temat jak największą oraz najbardziej aktualną wiedzę, więcej czasu poświęcali na śledzenie kanałów newsowych - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Powietrzyński, video ekspert z Havas Media Group. - Wraz z rozwojem sytuacji epidemiologicznej, wprowadzaniem kolejnych rozwiązań rządowych oraz oswajaniem się z nowymi warunkami w przestrzeni publicznej, stacje informacyjne utraciły początkowy, bardzo silny, wzrostowy trend, notując jednak wciąż minutowe oglądalności na poziomie wyższym niż przed rokiem. Wzrosty te z pewnością napędzane są poprzez restrykcje w innych aktywnościach, mniejszą dostępność miejsc użyteczności publicznej etc. - dodaje.
W pierwszych tygodniach rozwoju epidemii COVID-19 wyraźnym liderem oglądalności było TVP Info, w kwietniu o pierwsze miejsce kanał publicznego nadawcy rywalizował z TVN24 (obie stacje miały zbliżone wyniki).
O koronawirusie szerzej zaczęto informować we wtorek, 21 stycznia br., kiedy to w Chinach zaczęła wyraźnie rosnąć liczba zachorowań, a także pojawiły się pierwsze ofiary śmiertelne oraz zaobserwowano rozprzestrzenianie się wirusa na inne kraje. Przez kolejne tygodnie COVID-19 był jednym z głównych tematów w mediach (obok kampanii wyborczej do zbliżających się wyborów prezydenckich). Średnie udziały TVP Info od tego dnia do 28 kwietnia br. wyniosły 5,41 proc. (4+), 2,74 proc. (16-49) i 3,46 proc. (16-59), TVN24 - odpowiednio 5,31 proc., 3,73 proc. i 3,81 proc., a Polsat News - 2,06 proc., 1,79 proc. i 1,95 proc.
Jak prognozuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Powietrzyński, pomimo spadków oglądalności w ostatnich tygodniach stacje newsowe z uwagi na rozmiary pandemii koronawirusa w najbliższym czasie nadal będą cieszyły się większym zainteresowaniem wśród widzów niż było to przed wybuchem COVID-19. - Ich dalszy wzrost w ujęciu rok do roku uzależniony jest m.in. od prowadzonej rządowej polityki dotyczącej restrykcji - komentuje nam.
Trzy główne stacje w analizowanym okresie miały wyższe wyniki niż w całym 2019 roku. Wzrost SHR% 4+ w przypadku TVP Info w 4+ wyniósł 44,03 proc., TVN24 - 13,39 proc., a Polsat News - 70,20 proc.
- Jeszcze przed wybuchem epidemii wzrosty minutowych oglądalności w grupie All 4+ mogliśmy dostrzec zarówno w przypadku TVP Info (+25 proc. r/r) oraz w stacji Polsat News (+20 proc. r/r). Spadki oglądalności notował TVN24 (-7 proc. r/r). Wybuch epidemii przyczynił się do zdecydowanego wzrostu oglądalności w każdej z analizowanych stacji. Liderem wzrostów w grupie all 4+ został Polsat, który w ujęciu rocznym zyskiwał nawet od 229 proc. do 288 proc. w pierwszych 4 tygodniach pandemii. TVP Info w tym okresie zyskiwało od 149 proc. do 184 proc., a TVN24 pomiędzy 54 proc. a 68 proc. Kolejne trzy tygodnie również odznaczały się silnymi wzrostami średnich minutowych oglądalności wynoszącymi od 144 proc. do 174 proc. w Polsat News, 66 proc.-98 proc. w TVP Info oraz 58 proc. - 82 proc. w przypadku TVN24 - informuje nas ekspert z Havas Media Group.
Dołącz do dyskusji: Niższa oglądalność kanałów newsowych w ostatnich tygodniach. „Oswojenie się z nowymi warunkami życia”