SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

O efektywnej analizie e-strategicznej

Co to jest strategia działań w internecie, czy moja strategia online jest efektywna, jak budować dobrą strategię, jak ją zmienić, czy strategia internetowa jest potrzebna, „jak to robią inni”?

Strategia firmy
Ogólnie rzecz ujmując, strategia to pewien plan działań, służący realizacji konkretnych celów.
W każdej firmie cele mogą być różne, w przypadku działań internetowych zależne m.in. od modelu biznesowego. Strategia jest planem działań, ale może stanowić także reakcję na zmiany rynkowe. Niezwykle istotne jest to, że obejmuje ona wszystkie obszary działań funkcjonowania firmy. Strategię można budować w oparciu o różne podejścia, teorie wskazują m.in. podejście związane z marketingiem mix, czyli 4P.
1. Produkt (Product)
2. Cena (Price)
3. Dystrybucja (Placement)
4. Promocja (Promotion)
Wówczas  strategia opisywana jest z perspektywy każdego z wyżej wymienionych elementów.
To skrótowe i ogólne spojrzenie, a przechodząc już konkretnie do obszaru internetowego powstaje pytanie, czym jest strategia działań w internecie. Zważywszy na to, że jest to jeszcze stosunkowo młode medium (porównując do tradycyjnych kanałów), wymaga innego podejścia. Jak zbudować strategię, jak ocenić tę, którą obecnie posiadamy, jak wyodrębnić kluczowe elementy dla powodzenia działalności firmy w sieci – w odpowiedzi na te pytania pomoże analiza e-strategiczna.

Analiza e-strategiczna
Pierwszym krokiem w konstruowaniu strategii jest analiza sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej, w której znajduje się przedsiębiorstwo. Kolejnymi – planowanie oraz realizacja (wdrożenie) strategii.
„Analiza strategiczna to zbiór działań, które diagnozują organizację i jej otoczenie w sposób powodujący sformułowanie odpowiedniej strategii oraz zbudowanie i realizację określonego planu strategicznego.”  Skrótowo ujmując – jest to więc analiza otoczenia. Jak widać, z jednej strony pozwala ona zdiagnozować sytuację, z drugiej zaś wytyczyć kierunki dalszych działań.
 




W przypadku działań internetowych – ze względu na ich specyfikę – strategia nabiera  innego znaczenia i potrzebne są odpowiednio dobrane narzędzia. Bardzo istotna jest też identyfikacja otoczenia firmy, co jest zależne od wielu czynników – modelu biznesowego, rodzaju działalności, etapu rozwoju, roli internetu dla firmy etc.

Analizując obszar „Klient”, należy wziąć pod uwagę liczne aspekty:
• analizę potrzeb,
• analizę posiadanej strategii,
• analizę stopnia jej stosowania w praktyce,
• analizę wyników (np. popularności serwisu, kampanii, wskaźników finansowych),
• analizę celów działań w internecie,
• analizę grupy docelowej.

To podstawa do rozpatrywania kolejnych elementów, ponieważ jest to punkt odniesienia – to czego klient potrzebuje, co planuje i co już wie. Jest to najlepsze źródło informacji.


Kolejnym obszarem jest analiza otoczenia bliższego, w kontekście działań internetowych mogą to być następujące zagadnienia:
• analiza konkurencji bezpośredniej,
• jakie rozwiązania internetowe aktualnie dominują w danej branży,
• jakie są mocne i słabe strony klienta w porównaniu z konkurencją,
• jakie możliwości stawia rynek e-biznesu przed danym klientem.

Analiza pozwala ocenić potencjał serwisu, działań internetowych (np. kampanie, sposoby promocji) na tle konkurencji oraz stanowi inspirację do wdrożenia nowych rozwiązań.

W odniesieniu do otoczenia dalszego dla działań internetowych, z pewnością należy zwrócić uwagę na rozwiązania, firmy, serwisy, które nie stanowią konkurencji bezpośredniej, ale mogą być dobrym źródłem ciekawych funkcjonalności, trendów, które można zaadoptować w różnych branżach.


„Po co mi analiza e-strategiczna”
W dobie coraz silniejszej konkurencji oraz wzrostu znaczenia internetu warto wiedzieć, w którym miejscu  znajduje się firma. Dzięki temu możliwe będzie wyodrębnienie elementów, które mogą zdecydować o przewadze rynkowej. Z jednej strony pomoże określić „jak jest”, z drugiej „jak może być” , maksymalizując cele biznesowe czy wizerunkowe.

Obecnie niezależnie od tego czym się przedsiębiorstwo zajmuje, gdzie skupia swoje działania, gdzie sprzedaje swoje produkty i usługi, w jakiej działa branży – internet staje się kanałem, który dotyczy właściwie każdego obszaru. Umiejętna i bieżąca analiza jego możliwości w kontekście danej firmy pozwoli wykorzystać ten ogromny potencjał. W sieci, klienci, konkurencja i inspirujące przykłady działań oddalone są zaledwie o kilka kliknięć…

 



Anna Nowakowska, strategic care department agencji Symetria (http://www.symetria.pl)

Dołącz do dyskusji: O efektywnej analizie e-strategicznej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl