SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Od dziś nowe przepisy o ruchu drogowym, a przetarg na kampanię wciąż nierozstrzygnięty

Dziś wchodzą w życie nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym dotyczące m.in. ograniczenia prędkości a także zachowań i praw pieszych. Mimo wcześniejszych zapewnień resortu infrastruktury nie towarzyszy im kampania informacyjna. Resort nie wybrał bowiem jeszcze agencji do jej realizacji, bo przetarg jest w toku. Jest 11 chętnych do jej realizacji - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

fot. GDDKiA fot. GDDKiA

Wśród najważniejszych przepisów, które zaczynają obowiązywać od dziś, 1 czerwca są zmiany zasad pierwszeństwa pieszych w obrębie przejść, likwidacja podwyższonego limitu prędkości na obszarze zabudowanym w nocy (do 50 km/godz.), a także określenie minimalnego odstępu pomiędzy pojazdami na autostradzie. W myśl tych zapisów wchodzący na przejście dla pieszych będzie mieć pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju.

Kampania za kilkadziesiąt mln zł?

Kilka miesięcy temu odpowiedzialne za ich wdrożenie Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało, że wprowadzenie zmian prawnych dotyczących ruchu drogowego poprzedzi szeroka, ogólnopolska  kampania informacyjna, jej budżet szacowano na kilkadziesiąt mln zł.

Jak dotąd żadne działania edukacyjne z tym związane nie ruszyły.  Na kilka dni przed ich wprowadzeniem  Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zamieściła na swoim profilu na YouTube dwa krótkie spoty. Pierwszy zatytułowany „Kierowco, czy to Cię tłumaczy?” jest skierowany do kierowców i ma formę apelu o ostrożną jazdę.

Drugi „Pieszy, czy to Cię tłumaczy?” skierowany jest z kolei do pieszych.

Kampania będzie, nawet dwie

Ministerstwo Infrastruktury faktycznie planowało działania informacyjne związane ze zmianą przepisów Prawa o ruchu drogowym. 20 kwietnia ogłosiło przetarg na zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie działań informacyjno – promocyjnych w ramach realizowanych dwóch kampanii społecznych dotyczących poprawy bezpieczeństwa pieszych i ograniczania nadmiernej prędkości pojazdów. Ich łączny budżet wg wstępnych założeń to 4,01 mln zł.

Pierwsza kampania miała przedstawić i wyjaśnić kierującym  pojazdami najnowszych zmian prawnych w zakresie obowiązków wobec pieszych wchodzących na przejście dla pieszych i wzorca zachowania z jakim powinien się identyfikować podczas zbliżania się do przejścia dla pieszych. tj. do zachowania szczególnej ostrożności, zmniejszenia prędkości i nie narażania pieszych na niebezpieczeństwo wchodzących na przejście dla pieszych.

Działania te miały też doprowadzić do zmiany postaw i zachowań poprzez wskazanie kierującym pojazdami konsekwencji nieprzestrzegania przepisów ruchu, w zakresie ograniczenia nadmiernej prędkości i przestrzegania obowiązujących limitów prędkości (szczególnie w okresie nocnym stosowania w obszarze zabudowanym maksymalnego limitu 50 km/h zgodnie z nowymi zmianami prawnymi) i/lub wskazania prawidłowego wzorca zachowania z jakim powinni się identyfikować.

Druga z kampanii ma uświadamiać wszystkich użytkowników dróg o prawach i obowiązkach pieszego, w tym prawidłowego zachowania się przy wchodzeniu i przekraczaniu przejść dla pieszych. Jej celem ma być konieczność zwrócenia uwagi na zachowanie przez pieszych szczególnej ostrożności - wchodzącym i/lub znajdującym się na przejściu oraz pokazanie zagrożeń dla bezpieczeństwa pieszych występujących na przejściach dla pieszych oraz informowania o najnowszych regulacjach prawnych w tym dot. ryzyka używania przez pieszych telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

Z dokumentów przetargowych wynika, że trzonem obu kampanii miały być dwa oddzielne spoty telewizyjne, ulotki informacyjne, działania informacyjne w internecie, audycje radiowe i telewizyjne dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym itp.

11 chętnych, zwycięzcy brak

Do 17 maja br. w odpowiedzi na przetarg wpłynęło 11 ofert. Złożyły je: MDDP SA Akademia Biznesu (z ceną 1,97 mln zł), Business Consulting (1,9 mln zł), Althermedia (385,5 tys. zł), Wide Vision Agencja Komunikacji (3,4 mln zł), Agencja Reklamowa dsk (1,3 mln zł), Fabryka Komunikacji Społecznej (1 mln zł), Five Media (819,4 tys. zł), Grupa Eskadra (2,1 mln zł), Polski Instytut Rozwoju (3 mln zł), Tarraya (1 mln zł) i Effective Media (809,3 tys zł).

Resort nie podaje terminu rozstrzygnięcia przetargu.

Dołącz do dyskusji: Od dziś nowe przepisy o ruchu drogowym, a przetarg na kampanię wciąż nierozstrzygnięty

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Daniel
Kierowcy uważajcie! Mam nadzieję, że takie kampanie pomogą w narastającym problemie. Słyszałem też, że jadna z agencji przetargowych Akademia MDDP zmienia nazwę na ADN Akademia.
odpowiedź
User
Karolina
Kierowcy uważajcie! Mam nadzieję, że takie kampanie pomogą w narastającym problemie. Słyszałem też, że jadna z agencji przetargowych Akademia MDDP zmienia nazwę na ADN Akademia.


To o tej firmie mówisz? https://www.adnakademia.pl/
odpowiedź
User
MusMilena
Tak zmienili nazwę i to ich www nowa
odpowiedź