Nowe kierunki rozwoju rynku interaktywnego
Artegence, która zdobyła 3 nagrody i 2 nominacje w Konkursie Klubu Twórców Reklamy, przedstawia prognozę dla rynku interaktywnego
Agencja mediów interaktywnych Artegence otrzymała w Konkursie Klubu Twórców Reklamy, trzy niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju interaktywnego rynku nagrody. Pierwszą za produkt dedykowany do kanału mobile, drugą za połączenie technik BTLowych z komunikacją interaktywną oraz trzecią za dokonania w kanale WWW.
- Znakiem nowych czasów jest coraz bardziej widoczna ekspansja interaktywnych kanałów komunikacji, które nie ograniczają się już do Internetu w pojęciu tradycyjnym. Nieomal z dnia na dzień tych kanałów zrobiło się więcej. Do Internetu tradycyjnego dołączył także ten mobilny, a w prezentacjach multimedialnych pojawiają się możliwości, dzięki którym mogą one zarządzać skomplikowanymi robotami czy komunikować się za pośrednictwem WWW i przez to stawać się tworem wychodzącym daleko poza nośniki typu multimedialny kiosk, płyta CD Rom czy DVD - mówi Artur Gortych, CEO Artegence.
Być może to przypadek - a może dobry omen, - ale pierwsza przyznana w historii Konkursy KTR nagroda przypadła właśnie Nowym Mediom. Nagrodę otrzymał przygotowany przez Artegence serwis wizerunkowo-produktowy dla znanej polskiej marki cukierniczej A. Blikle (www.blikle.pl). - To, co moim zdaniem urzekło jurorów w tej kreacji jest trafnym dopasowaniem komunikacji serwisu do komunikacji samej marki. Budując serwis szczególnie uważnie staraliśmy się przygotować jego wizualną warstwę komunikacyjną. Rzecz w tym, aby przekazał on duszę marki już na poziomie wizualnym, a nie dopiero po zapoznaniu się z bogatymi opisami - wyjaśnia dyrektor kreatywny projektu Bartłomiej Wyszyński. - "Nasycenie" to słowo kluczowe dla koncepcji serwisu. Zrealizowano je na wszystkich poziomach komunikacji, zdjęcia, teksty, kolorystyka. Opisy i zdjęcia wszystkich produktów (ponad 100), dzień dzisiejszy oraz 135 lat historii firmy to bogaty i różnorodnym materiał. Materia! ły te zostały zamknięte w jedną spójną całość dzięki starannemu procesowi planowania architektury informacyjnej. Uważam, że serwis wiernie oddaje ducha naszej firmy i marki - dodaje Łukasz Blikle Dyrektor ds.Marketingu A.Blikle Sp. z o.o.
Czas, w których media interaktywne kojarzyły się wyłącznie z Internetem zdaje się już bezpowrotnie mijać. Być może czeka nas nawet "powtórka z rozrywki" w stylu japońskim. W pewnym momencie rozwoju internetowego rynku w Japonii okazało się, że potrzeba rosnącego wśród społeczeństwa dostępu do Internetu była tak wielka, a możliwości położenia nowych światłowodów w zurbanizowanych miastach podobnych do Tokio tak małe, że trzeba było szukać rozsądnej alternatywy. Alternatywą dla PCtowego dostępu do sieci stał się w Japonii dostęp przez kanał mobilny. W rzeczywistości operatorzy sprzedali Japończykom wizję dostępu do upragnionego Internetu przez komórkę (i-mode). I chwyciło. Przez mobilny Internet japończycy ściągają już aplikacje użytkowe, gry, dzwonki, podręczne karaoke, informacje i tysiące mniej lub bardziej potrzebnych rzeczy.
Europa jest, trochę za rynkami azjatyckimi w tyle, ale i tu dzieją się rzeczy zaskakujące. Nowe media odciskają coraz wyraźniejsze piętno na naszym życiu. Niedawno centrala MTV poinformowała o zakupieniu praw do emitowania w swoich stacjach znanych z Internetu kreskówek Happy Tree Friends
Jest to jedne z bardziej spektakularnych przypadków "przeskoku" z Internetu do TV.
- Myślę, że będziemy świadkami coraz większej ilości takich zdarzeń - komentuje to wydarzenie Michał Kulka z PTC, Wice Prezes Zarządu Interactive Advertising Bureau (IAB Polska). - Internet jest świetnym środowiskiem testowym dla nowych trendów, postaci, zabaw. Wiele z tych nowych trendów właśnie tu zaczyna swoją karierę. Uważamy, że ta tendencja będzie stawała się coraz powszechniejsza. Jesteśmy też przekonani, że tendencję tą można w mądry sposób przekuć w marketingowy cel budowania lojalnych społeczności. Zrozumiało to - jak widać na załączonym przykładzie - MTV, które zdaje się coraz bardziej doceniać kreatywną siłę bijącą z sieci - dodaje Kulka.
Przed szansą odniesienia równie spektakularnego sukcesu, co Happy Tree Friends, stanął nagrodzony przez jury Klubu Twórców Reklamy, a stworzony przez Artegence dla mee (www.meeurope.com), "Zając postrach lasu". Zając, rubaszny zwierzak, który nie przepuści w lesie nikomu (www.meeurope.com/zpl.html), stał się kilka miesięcy temu wielkim bohaterem Omnixa (wap.omnix.pl). Seria kartek MMSowych z jego udziałem była jedną z częściej ściąganych.
Co ciekawe jednak,- zaledwie kilka miesięcy po swoim debiucie w mobilnym Internecie - zając wygrał specjalną nagrodę Konkursu KTR a następnie wskoczył bez zastanowienia do... telewizji! - Już niebawem zająca będzie można oglądać na antenie kanału 4fun.tv, właśnie kończymy proces udźwiękawiania. Myślę, że profil oraz klimat naszej stacji, doskonale wpasowuje się w humor zaprezentowany w kreskówce. Jako stacja adresowana do młodzieży chcemy, aby "zając" zaistniał nie tylko jako kreskówka, ale również zamierzamy wykorzystać jego mobliny potencjał. - mówi Piotr Szostak (co-founder, Business Development Director). - Osobiście jest to pierwszy przypadek, o jakim słyszałem, kiedy to postać stworzona z myślą o rynku mobilnym tak szybko przenosi się do telewizji - mówi Tomasz Janiszewski Art director w Artegence. - Nie ukrywam, że jestem tym sukcesem zaskoczony i trochę onieśmielony - dodaje. Zauważa to też Michał Kulka - Fakt docenienia treści przygotowanych oryginalnie na kanał mob! ilny cieszy mnie osobiście - "asystowałem" przy narodzinach Zająca. Mam nadzieje, że Mobile pojawi się w przyszłorocznej edycji konkursu jako stała podkategoria Nowych Mediów - dodaje.
Artegence zawsze uważane było za agencję nowatorską i podejmującą pionierskie wyzwania. Przykładem tego jest zarówno silne zaistnienie firmy w kanałach komunikacji mobilnej ("Zając Postrach Lasu" oraz Nakarm Zwierzaka! - CRUNCHIPS - nominacja do Nagrody KTR), jak również wykorzystywanie nowych możliwości w zakresie prezentacji multimedialnych i łącznia ich z BTLem oraz WWW.
- Mówimy tu o projekcie zrealizowanym dla Kompanii Piwowarskiej S.A., który bez kozery mogę nazwać jednym z najciekawszych w moim życiu - mówi prowadzący projekt Bartłomiej Wyszyński z Artegence.
Na początku zeszłego roku Artegence przygotowało dla Centrum Rozrywkowego "Świat Lecha" 5 multimedialnych kiosków.
- W Centrum Multimedialnym wyszliśmy poza standardowa formę prezentacji multimedialnej ograniczonej do ekranu komputera - mówi Marcin Truszel, dyrektor technologii w Artegence. - Aplikacje w Centrum są zintegrowane z dodatkowymi urządzeniami. Jedna pozwala sterować ogromną elektryczną makietą procesu produkcyjnego, druga ściąga obraz z kamery wideo do księgi gości, kolejna pozwala na stworzenie multimedialnej kartki pocztowej z wkomponowanym własnym zdjęciem z przezroczystym tłem przetworzonym przez bluebox - dodaje na koniec. Cała multimedialna sala, w której dostępne są kioski jest elementem zwiedzania Lech Browary Browary Wielkopolski. - Projekt jest unikatowy na skalę Europy Środkowo Wschodniej, gdyż łączy w sobie BTL (całość mieści się w kompleksie wycieczkowym browaru, w którym realne makiety są zarządzane z poziomu wirtualnych kiosków - np. kiosk Machin! era, który pozwala zwiedzającym wczuć się w rolę piwowara i samemu uwarzyć piwo), multimedia w pojęciu prezentacji (gdyż składa się z 5 multimedialnych kiosków) z kanałem komunikacji WWW (kanałem tym wysyła pamiątkowe kartki jeden z kiosków) - opowiada o projekcie Katarzyna Radecka z Lech Browary Wielkopolski. - Jego nowatorskość polega na tym, że tworząc pierwsze w Polsce piwne centrum wycieczkowe pękły - jak się okazało - sztuczne granice miedzy BTLem, internetem czy multimediami. Jak doskonale widać można efektywnie i efektownie połączyć te trzy kanały i stworzyć z nich jedną, niepodzielną całość - dodaje na koniec.
Nagrodzone prace: w kategorii: NOWE MEDIA,
Nagrodę SPECJALNĄ otrzymało: Artegence; "ZAJĄC - POSTRACH LASU", Art Director: TOMASZ JANISZEWSKI, prowadzenie projektu po stronie Artegence BARTŁOMIEJ WYSZYŃSKI, prowadzenie projektu po stronie klienta MICHAŁ KULKA Era Omnix,
w kategorii: NOWE MEDIA, podkategoria: PREZENTACJA, SREBRO otrzymało: Artegence; "LECH WZYWA!"; Creative Director: BARTŁOMIEJ WYSZYŃSKI, Art Director: BARTOSZ STOROŻAK, prowadzenie projektu po stronie klienta PAWEŁ KWIATKOWSKI Kompania Piwowarska S.A, KATARZYNA RADECKA Kompania Piwowarska S.A,
w kategorii: NOWE MEDIA, podkategoria: SERWIS WWW,
BRĄZ otrzymało: Artegence "A. BLIKLE" (www.blikle.pl); Creative Director: BARTŁOMIEJ WYSZYŃSKI, Art Director: ARTUR GORTYCH, prowadzenie projektu po stronie klienta ŁUKASZ BLIKLE Dyrektor ds.Marketingu A.Blikle Sp. z o.o., administracja projektu po stronie klienta MAŁGORZATA WRONA, zdjęcia produktów MARIUSZ IZDEBSKI.
Ponadto nominacje otrzymały następujące prace Artegence: NAKARM ZWIERZAKA! - CRUNCHIPS POŁĄCZ SONY I WSZYSTKO WRÓCI DO NORMY
Dołącz do dyskusji: Nowe kierunki rozwoju rynku interaktywnego