SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

W ostatnich miesiącach NK.pl odwiedzało jedynie ok. 9 mln internautów, czyli ponad 3 mln mniej niż w szczycie popularności serwisu. - Model spotkania ze znajomymi z dawnych lat musiał się wyczerpać - komentuje Paweł Karaś.

Dane z Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że w lipcu br. NK.pl po raz pierwszy od wiosny 2009 roku odwiedziło mniej niż 10 mln użytkowników, a we wrześniu br, - już tylko nieco ponad 9 mln real users. Tymczasem rok wcześniej serwis miał 2,5-3 mln użytkowników więcej.

Największą popularność NK.pl (do wiosny 2010 roku funkcjonująca pod nazwą i adresem Nasza-klasa.pl) notowała od kwietnia 2010 roku do kwietnia 2011, kiedy serwis każdego miesiąca (z jednym wyjątkiem) odwiedzało ponad 12 mln internautów. Rekordowy zasięg - 12,3 mln real users - portal osiągnął w styczniu i kwietniu 2011 roku.

W tamtym okresie Nasza-klasa.pl była drugą, po Google, najczęściej odwiedzaną stroną internetową w Polsce. Tymczasem obecnie NK.pl jest w drugiej piątce adresów najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów, a w rankingu witryn właśnie wypadła z pierwszej dziesiątki (zobacz szczegółowe dane).

NK.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius)
WIRTUALNEMEDIA.PL  real users zasięg
IX 2012 9 024 434 46,44%
VIII 2012 9 227 537 47,45%
VII 2012 9 736 621 49,99%
VI 2012 10 309 736 52,71%
V 2012 10 378 937 53,29%
IV 2012 10 993 145 56,44%
III 2012 10 819 520 55,81%
II 2012 10 761 260 55,77%
I 2012 11 246 102 58,66%
NK.pl w 2011 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 2011 11 181 296 58,51%
XI 2011 11 232 674 58,92%
X 2011 11 048 477 58,24%
IX 2011 11 623 715 61,78%
VIII 2011 12 186 295 65,07%
VII 2011 11 903 928 63,37%
VI 2011 11 768 471 62,24%
V 2011 11 573 394 61,29%
IV 2011 12 333 373 64,86%
III 2011 12 007 364 64,27%
II 2011 12 028 525 64,92%
I 2011 12 310 585 67,58%
NK.pl/Nasza-Klasa.pl w 2010 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 2010 12 241 196 66,85%
XI 2010 11 896 470 65,20%
X 2010 12 203 434 66,91%
IX 2010 12 042 536 67,54%
VIII 2010 12 186 344 68,27%
VII 2010 12 108 495 68,58%
VI 2010 11 559 074 65,67%
V 2010 12 017 959 68,64%
IV 2010 12 166 285 68,36%
III 2010 11 810 889 66,61%
II 2010 11 408 334 8,00%
I 2010 11 390 822 66,17%
Nasza-Klasa.pl w 2009 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 2009 10 894 626 63,29%
XI 2009 11 247 036 64,91%
X 2009 11 109 028 65,70%
IX 2009 11 678 541 69,98%
VIII 2009 11 599 340 69,47%
VII 2009 11 664 931 69,72%
VI 2009 11 640 468 69,63%
V 2009 11 560 638 69,50%
IV 2009 9 384 632 56,99%
III 2009 9 403 515 57,14%
II 2009 9 230 430 57,31%
I 2009 9 188 288 58,47%


Spadek popularności NK.pl widać również w badaniu Nettrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC. W 2009 i pierwszej połowie 2010 roku nazwę Nasza-klasa.pl rozpoznawało ponad 40 proc. polskich internautów, natomiast obecnie markę NK.pl kojarzy jedynie 23-25 proc. z nich. W 2009 roku serwis regularnie odwiedzało ok. 60 proc. wszystkich użytkowników sieci, podczas gdy w ostatnich miesiącach robi to tylko ok. 40 proc. internautów.

NK.pl/Nasza-Klasa.pl w badaniu Nettrack
 WIRTUALNEMEDIA.PL znajomość spontaniczna odwiedzenie w ciągu miesiąca
VI - VIII 2012 22,6% 39,7%
IV - VI 2012 24,1% 40,4%
I - III 2012 25,3% 44,2%
VII - IX 2011 24,7% 44,7%
I - VI 2011 25,9% 48,8%
XII 2010 - II 2011 29,3% 51,2%
VI - VIII 2010 31,2% 51,0%
II - IV 2010 42,5% 57,9%
X - XII 2009 43,0% 60,0%
VIII - X 2009 42,8% 61,1%
III - V 2009 42,1% 61,1%
XII 2008 - II 2009 40,6% 61,2%


Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? - Popularność serwisu jeszcze jako Naszej Klasy, była budowana na wielkim hype’ie chęci spotkania ze znajomymi z dawnych lat. Taki model musiał się w końcu wyczerpać - odpowiada Paweł Karaś, sales director w agencji Mint Media. - Nasza Klasa była mocno ukierunkowana na tego typu tematykę i, moim skromnym zdaniem, w pewnym momencie zabrakło pomysłu, co dalej. Nie pomyślano, jak przetransformować miejsca spotkań znajomych z dawnych lat w model codziennej komunikacji, do której idealnie nadaje się Facebook - dodaje Karaś. Piotr Pal, strategy planner z agencji Opcom, zauważa, że na NK.pl w przeciwieństwie do Facebooka nie ma dolnego limitu wieku do założenia konta, a dodatkowo sporo grupę użytkowników stanowią osoby starsze, mniej chętne do zmian. - Ogromny wzrost popularności Facebooka w Polsce w ostatnim czasie spowodowany jest faktem, że swoją aktywność do tego serwisu przeniosło z NK.pl pierwsze pokolenie, dla którego „internet był zawsze”. Niewykluczone, że większość z nich przeszło na Facebooka, podążając za swoimi znajomymi, dla których NK.pl była od zawsze „serwisem dla starszaków” - uważa Pal.

Według obu naszych ekspertów nie należy jednak wykreślać już NK.pl z mapy polskich serwisów społecznościowych. - NK.pl ma wciąż bardzo dużą liczbę real users, dużą grupę zarejestrowanych użytkowników i bardzo dużą liczbę odsłon. Serwis wciąż się rozwija, wprowadza nowe projekty i szuka swojego nowego miejsca na polskim rynku - podkreśla Paweł Karaś. - Na pewno każda zmiana ma na celu zaadoptowanie do nowych funkcjonalności w innych serwisach społecznościowych. Zapewne NK.pl, bacznie obserwując konkurencję, próbuje wdrażać swoje rozwiązania, żeby nie zostać w tyle - opisuje. Funkcjonalności te są wprowadzane w sposób przemyślany i dostosowany do charakterystyki serwisu i jego użytkowników - dodaje Piotr Pal. - Biorąc pod uwagę mocną reprezentację najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej, nie wieszczyłbym NK.pl rychłego upadku - ocenia.

Piotr Pal zwraca uwagę, że wśród polskich użytkowników Facebooka nastąpiła „naszoklaisycyzacja”. - Świadczy o tym język, jakim się posługują, pojawienie się łańcuszków, „żebrolajków” czy nawet „żebroszerów” - wylicza. - Kilka lat temu, kiedy Facebook w Polsce był serwisem niszowym, to były główne powody dla których early adopters kasowali swoje konta na NK.pl. Szczególnie, że wielu ich znajomych podążało w ich ślady - dodaje. - Być może pojawi się wielki polski następca NK.pl? A może NK.pl ustabilizuje swoją pozycję na pewnym poziomie i będzie się dalej rozwijać, choć już nie tak rewolucyjnie jak na początku? - zastanawia się Paweł Karaś.

Dołącz do dyskusji: NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ewa
wyniki nk to pic na wodę, de facto bardzo mało kto tam zagląda, chyba tylko wieś, skasowałam konto odkąd zaczęli zalewać spamerskimi wiadomościami, obecnie to wysypisko bezwartościowych reklam.
0 0
odpowiedź
User
cave
ale współczynnik wejść na konta oficjalne (np. firm czy osób) z nk jest znacznie wyższy niż z fb. Napiszcie o tym :)
0 0
odpowiedź
User
tytus
Ludzie na NK się odnaleźli, i przeszli na Facebooka.
0 0
odpowiedź