Nike i Amazon wśród marek reklamujących się na stronach z dezinformacją na temat COVID-19
Dziesiątki największych światowych marek, w tym Nike, Amazon, Ted Baker i Asos, reklamują się na stronach internetowych, które rozpowszechniają dezinformację i teorie spiskowe dotyczące Covid-19. Ich reklamy pomogły finansować strony internetowe zawierające fałszywe i dziwaczne twierdzenia, na przykład, że potężni ludzie potajemnie zaprojektowali pandemię lub że szczepionki spowodowały tysiące zgonów .
Analiza prawie 60 witryn, przeprowadzona przez Biuro Dziennikarstwa Śledczego i udostępniona "The Observer", wykazała, że reklamy były umieszczane na „nieprzezroczystym” rynku reklamy cyfrowej, który w tym roku ma być wart ponad 455 miliardów dolarów (387 miliardów funtów) .
Reklama cyfrowa jest dostarczana przez złożone sieci firm technologicznych, w tym Google, które dopasowują dane online o osobach do dostępnej przestrzeni reklamowej, a następnie sprzedają dostęp użytkownikom sieci podczas przeglądania.
Eksperci twierdzą, że projekt tej cyfrowej architektury reklamowej oznacza, że główne marki i ich klienci mogą nieświadomie finansować dezinformację o Covid-19.
Dr Augustine Fou, niezależny badacz ds. oszustw reklamowych i były pracownik agencji reklamowej Omnicom, powiedział, że system licytowania reklam oznacza, że te strony mieszają się z innymi, bardziej łagodnymi.
- Ponieważ mają teraz źródło finansowania, mogą nie tylko przetrwać, ale także rozmnażać się – powiedział. - Widzimy ten ogromny problem. Z powodu braku przejrzystości firmy i organizacje kupujące reklamy mogą nie być świadome, że ich marketing pojawia się przy źródłach dezinformacji i potencjalnie je finansuje - dodał.
Reklamy usług Amazon znaleziono na ponad 30 stronach, które zawierały fałszywe wiadomości, od teorii spiskowych Covid dotyczących Billa Gatesa po twierdzenia, że szczepionki mRNA są „toksyczne”.
Strona internetowa NHS dotycząca cukrzycy była promowana wraz z artykułami znanego działacza antyszczepionkowego i fałszywym twierdzeniem, że nie można złapać wirusa.
- Wiemy, że ekosystem reklamowy jest niezwykle nieprzejrzysty - mówi Raegan MacDonald z firmy Mozilla, która tworzy przeglądarkę internetową Firefox.
Reklamy Nike, Hondy, amerykańskiej sieci aptek Walgreens i eBay znalazły się wśród tych, które zostały zarejestrowane w witrynach rozpowszechniających dezinformację.
Biuro zbadało witryny, które zawierają dezinformacje, a także zawierają reklamy, wykorzystując ręczne sprawdzanie przez badaczy w USA i Wielkiej Brytanii oraz zautomatyzowane systemy, które „przeszukują” witryny, aby rejestrować, co dzieje się, gdy ktoś je odwiedza.
Wnikliwa analiza
Strony zostały zidentyfikowane przy pomocy Global Disinformation Index , z analizą reklam dostarczonych przez Rocky Mossa, współzałożyciela i dyrektora generalnego platformy jakości reklam Deepsee.io , oraz Braedona Vickersa, który zbudował platformę wyszukiwania o nazwie Well-Known.
Wiele firm zajmujących się reklamą cyfrową jest mało znanych poza branżą zdominowaną przez Google. Analiza przeprowadzona przez Mossa przy użyciu robotów Deepsee – symulujących osobę odwiedzającą strony internetowe – wykryła reklamy dostarczane przez Google dla prawie 30 dużych marek, z których każda pojawia się na dwóch lub więcej witrynach zawierających dezinformacje.
Najczęstsze dotyczyły Amazon Pharmacy, drogerii prowadzonej przez giganta handlu internetowego, która sama stała się głównym graczem w reklamie cyfrowej. Reklamy Amazon Pharmacy, które nie są dostępne w Wielkiej Brytanii, stanowiły ponad 1 proc. z 42 000 zarejestrowanych przez „przeszukiwaczy” i zostały znalezione w ponad 30 witrynach zawierających dezinformacje.
Google stwierdziło, że podjęło odpowiednie działania przeciwko naruszeniom zasad dotyczących dezinformacji, w tym odcięło wydawcom możliwość zarabiania na określonych stronach lub całych witrynach.
- Ochrona konsumentów i wiarygodnych firm działających na naszych platformach jest dla nas priorytetem - powiedział rzecznik Google.
Po Amazon Pharmacy kolejnymi najczęściej wybieranymi reklamodawcami byli producent komputerów Lenovo, który pojawił się w 11 serwisach oraz amerykański bank Discover.
- Podobnie jak wiele dzisiejszych firm, Lenovo korzysta z platformy Google AdSense do wyświetlania cyfrowych reklam konsumentom w internecie. W przypadku każdego rodzaju reklamy cyfrowej dajemy naszym partnerom medialnym i agencjom jasne wskazówki dotyczące tego, co jest akceptowalne dla naszej marki. Lenovo nie zatwierdza umieszczania reklam w witrynach z dezinformacją Covid-19 i nie akceptuje treści, obok których się pojawiały, a my będziemy współpracować z naszymi partnerami medialnymi w celu sprawdzenia naszych istniejących systemów ochrony - poinformowało Lenovo.
Amerykański Departament Spraw Weteranów był promowany w dwóch witrynach, z których jedna błędnie opisywała szczepionki mRNA jako „wstrzyknięcie modyfikacji genetycznej” i twierdziła, że zwiększają prawdopodobieństwo złapania Covida. Druga strona powtórzyła fałszywe twierdzenie, że koronawirus nie jest bardziej niebezpieczny niż grypa.
Dołącz do dyskusji: Nike i Amazon wśród marek reklamujących się na stronach z dezinformacją na temat COVID-19